Ik had meteen een klacht ingediend! Wat een onzin dit. Ik heb tijdens het huisbezoek van het consultatiebureau echt een leuk en goed gesprek gehad met een medewerkster van het cb. Ze vertelde ook dat ze het zo jammer vond dat er zo'n verkeerd beeld van het consultatiebureau is onder moeders namelijk dat het verplicht is en dat je moet doen wat zij zeggen enzovoort. Dit kwam volgens haar grotendeels ook door collega's en hun manier van werken, maar ook door het beeld dat moeders onderling scheppen van het consultatiebureau. Ze vertelde dat er door de persoon die de hielprik doet (geloof ik) zelfs gevraagd moet worden of je als ouders zijnde gebruik wilt maken van het CB. Dat je prima nee mag zeggen en dat indien je er wel gebruik van maakt dat het gewoon een plek is waar je advies kunt krijgen/vragen en waar ze de ontwikkeling van je kindje kunnen bijhouden. Dus dat je als je aangeeft een keer (of helemaal) niet te komen dingen naar je oren krijgt als het AMK dan zou ik echt meteen aan de bel trekken.
Volgens,mij heb je gewoon 1 of andere muts aan de lijn gehad. Ik zou wat adi zegt, even binnenlopen daar en het face to face uitleggen, dat begrijpen ze wel hoor.
is er een hoofdkantoor van de organisatie van jouw cb? Dan zou ik daar even een mailtje naar toe sturen. Dan heb je ook alles op papier. Want dit kan echt niet natuurlijk. En volgende keer als je afbelt, gewoon kort zijn. Ik kom niet,daaaag.
Je kunt ook een indicatie hebben bij het cb dan worden ze extra in de gaten gehouden. Lijkt allemaal vrijblijvend maar in de praktijk is het niet waar. Als er al wat dingen zijn bijvoorbeeld alleen ouder schap kom je al in aanmerking voor deze indicatie. Het amk gaat wel wat ver vind ik in jou verhaal. Waarom? Ze kunnen het door sturen naar de schoolarts later maar het dossier van je kind kan je ook laten sluiten voor dat het naar de schoolarts gaat. Dan krijgen ze een blanco kind voor zich. Dat heb ik toen met mijn zoon laten doen van hoppa blanco ze hoeven niet meteen als te weten. Maar als er bijvoorbeeld iets is met de groei willen ze weer die gegeven,s van de baby/peutertijd. dan kunnen ze een afschrift weer vragen van dat dossier. Maar hoe sommige denken dat het niet verplicht is. Nee in wezen is het niet verplicht maar de regels zijn zo aangescherpt dat het haast als verplicht over komt en als het ze niet bevallen ze gelijk info door spelen naar de andere instantie.s. Op zich vind ik het niet erg heb zelf nu (jeugdzorg van wegen mijn depressie bps en officieel alleen staande moeder)in huis en tot nu toe moet ik zeggen ( op wat kleinigheidjes na. Puntjes op de I) dat ze me aardig op weg hebben geholpen en ze vooral goed mee denken.voor en met mijn kinderen. Dit lijkt me in jou geval niet nodig omdat je al regelmatig bij een arts komt dus je kind word al in de gaten gehouden. Natuurlijk vind ik het niet fijn dat jeugdzorg in mijn huis betrokken is geraakt maar uit eindelijk denk ik altijd maar beter met je billen bloot dan dat je wat te verbergen hebt. Trouwens hier jeugdzorg in huis niet omdat ze verwaarloost worden geslagen of wat dan ook. Wel was er wat miscommunicatie op ( andere gebieden) dan krijg je ook met jeugdzorg te maken. ( vrijwilligkader) en als het goed is zal het in feb er af gaan. ( was vrijwillig ook mijn wens dat ze in huis kwamen en geen amk enzo nodig geweest laat ik dit even duidelijk neer zetten.) Ben behoorlijk eerlijk geweest. Hoop dat sommige er wat aan hebben.
@knap130774, je schrijft dit:Maar hoe sommige denken dat het niet verplicht is. Nee in wezen is het niet verplicht maar de regels zijn zo aangescherpt dat het haast als verplicht over komt en als het ze niet bevallen ze gelijk info door spelen naar de andere instantie.s Informatie doorspelen mag zomaar niet, dat mag alleen met toestemming. Ik had ook nooit iets te verbergen en was altijd eerlijk, nu heb ik afgebeld netjes bij het CB dat ik met mijn zoontje niet kom voor de ogentest. (dit regelen we zelf met de ha). Nu al 2 keer zoals ik zei een telefoontje gehad van het CB over hoe het hier gaat en dat we een apspraak hebben met de ogentest op 27 november.. Raar toch?? Ze willen er gewoon bovenop zitten en dat hoeft voor mij niet, aangezien alle hulp geregeld is voor mijn zoontje. En ja, ik heb de laatste 2 keer een nare ervaring op het CB gehad dus ik ga niet meer. Maar ik moet er niet achter komen dat ze zomaar gegevens gaan doorspelen! Dan dien ik toch echt een klacht in, en zeker zoals met de TO opener gebeurd nu.
Meid ik weet het. Maar hoe kan ik het je uit leggen. Ze mogen meer dan dat wij denken. De regels zijn aangescherpt.!!! Als ze al iets vermoeden bellen ze het amk als ze al iets vermoeden sturen ze het door naar jeugdzorg mijn advies is blijf altijd mee werken blijft eerlijk. Maar straks als het bijvoorbeeld met je kind niet goed gaat op school dan kijken ze eerst naar de ouders en dan pas naar het kind. Meid geloof me. Hoe bokkiger hoe opstandiger je er van woord hoe harden ze hun best doen om alles van je te weten te komen. Kan het je eigenlijk wel uit leggen. Na behoorlijke grove blunders bij jeugdzorg cb en dergelijke denk maar aan het meisje van nulder zijn de wetten en alles verscherpt. De instantie.s hebben meer macht gekregen als ze iets vermoeden. Wat ik in wezen geen slecht idee vind de goede moeten onder de kwade lijden. Maar het door deze regels voorkomen kan worden dat kinderen in nood eerder geholpen worden dan heb ik het er wel voor over tot dat me kinderen volwassen zijn met de billen bloot te gaan. Op de schoelen hebben ze tegenwoordig speicale check lijsten. Bepaalde punten die ze moeten af gaan komen ze bij punt 3 bij wijzen van spreken dan zijn ze al verplicht om advies in te winnen bij jeugdzorg of het amk. Zo werken de regels nu.
Dat mag van mij, hoe meer ze dwingen hoe minder ik vertel. Tenslotte weet ik dat ik met hulp bezig ben voor mijn zoontje, en alleen de ha mag hiervan op de hoogte worden gesteld. Waarom moet het CB alles weten?? Hoe meer capiteins op een schip, hoe slechter zegt men en zo zie ik het inmiddels. Ik heb nu goede hulp, en ben niet verplicht overal alles te vertellen. Een half jaar geleden had de wijkverpeegkundige mij verteld mij eens te bellen om te vragen hoe het ging en voor eventueel ondersteuning, fijn zei ik! Bij mijn laatste afspraak daar bleek ze het vergeten te zijn, wat kan natuurlijk. En toen goed aangegeven dat we het nu prima in de hand hebben. En na mijn laatste afzegging dit ineens.. Daar ben ik niet van gediend. Na die 4 jaar weten ze namelijk goed dat ik niets te verbergen heb, en nu willen wij ouders het zelf oplossen en dangaan ze dwingend doen.. Prima, maar niet hier.
Meid ze bellen gewoon weg achter je rug om school ect je krijgt lijsten mee om in te vullen bijvoorbeeld ook bijvoorbeeld school. Vertrouwen ze de zaak niet dan bellen ze achter jou rug om toch school. De ha heeft geheimhouding,s plicht maar ook deze hebben verscherpte regels mee gekregen een aantal jaren geleden. Ook hun hebben meer moeten leren bijvoorbeeld als het om kindermishandeling gaat en zijn ze, Verplicht mee te werken. Het lijkt nu als of we niks te vertellen. Natuurlijk hebben we wat te vertellen maar als puntje bij paaltje komt. Sta je met je rug tegen de muur. Neem van mij aan blijf in alle redelijkheid mee werken. Ten alle tijden. Want je wilt geen verkeerd dossier over je kinderen en je zelf daar in zal je altijd scherp moeten blijven. Maar de tijd is voorbij als je denkt dat ze niks kunnen. Want dat is echt niet zo.
Je advies is lief bedoeld ik weet het. Maar ik en mijn man bepalen dit nog altijd, en de ha is van alles op de hoogte dit is genoeg volgens ons. En we hebben nog altijd ook formulieren moeten tekenen waar wel en niet de info naartoe mag. En ik blijf gewoon netjes tegen ze, maar de laatste keer toen ik er was bij het CB wilden ze perse weten wat en hoe we doen met integrale vroeghulp. Daar hebben ze niets mee te maken punt. Want daar is wat ik nu achter ben gekomen, door al mijn eerlijkheid al die tijd willen ze nu nog alles weten en respecteren ze niet dat ik nu alles voor ons gezin hou en niet alles meer wil vertellen.
Weet je. IkKan mijn ervaringen met je delen. Het is aan jou wat je er mee gaat doen. Wees de verstandigste. Dit was anders bedoeld dan denk over gekomen. Ik bedoel ik kan mijn ervaringen delen( wat ik hier deed) Mijn eerste post. Maar dat ik de rest aan jou zelf over laat welke weg je hier in gaat volgen. Wees de verstandigste was mijn laatste advies. Hoop dat je het nu begrijpt vandaar ik zeg pb is niet nodig. Want dat was de bedoeling niet van mijn zin.( kan zijn dat ik een verkeerde zin,s opbouw hebt gemaakt en dat dat zo overkwam. )
@chocolaatje Ja dan wonen we inderdaad bij elkaar in de buurt! In Veghel is het op zich redelijk goed, op één hark van een arts en één wvk na (maar dat was een invalster en die is nu weg).. Hoe ouder je kind wordt, hoe meer je door krijgt dat je gewoon je eigen koers moet varen en alleen maar luisteren naar hun adviezen en niet alles klakkeloos aannemen. @mentiera Cb valt onder GGD hier en toen ik belde, kreeg ik de medeling dat de gesprekken worden opgenomen Ik denk ik leg het gewoon netjes uit dan snapt ze het misschien maarreuh dat pakte al verkeerd uit. Volgens mij hebben wij al een vlaggetje in het dossier maar dat ga ik vanmiddag ff navragen. Vorig jaar al een "aanvaring" gehad met de arts omdat ik weigerde dochter te laten vaccineren (bmr) met 14 maanden (toen net zh-opname gehad ivm nierbekkenontsteking) plus we MOESTEN extra gaan wegen omdat ze af was gevallen tussen 2 controles. Heb ik overigens toen niet gedaan omdat ik het ook niet nodig vond, ze had twee keer buikgriep gehad in 2 maanden.. Maargoed zal vanmiddag ff binnen lopen, kijken wat ze zeggen..
Meis, stuur me maar een pb. Ik kan jou ook nog een hoop vertellen ook over het CB.. En ik kan wel de verstandigste wezen.. Tja toegeven doe ik niet. Niemand die bepaald wat er met mijn kinderen moet gebeuren en niemaand die mij gaat vertellen wat ik 'MOET' doen. En mijn man is het volledig met me eens, die zei al van ik zeg het gewoon de volgende keer wel. We gaan niet meer, simpel zei hij. @sandraske, succes. Ik herken veel in je verhaal. Je weet zelf als ouder inderdaad vaak wat het beste is voor je kind, en hoef je al die bemoeienissen niet meer van het CB als je inmiddels meer ervaring hebt. Succes meid, en laat je niet kisten.
Ik weet alleen dat het CB een onderdeel/samenwerkt met jeugdzorg en daar wel nauw contact mee heeft. Maar wat belachelijk om je zo toe te spreken aan de telefoon!
Mj pa sowieso kost het ze geen moeite om iets bij jeugdzorg te melden. Maar ik denk dat jeugdzorg niet heel veel woorden vuil gaat maken als jij zegt dat je niet wil komen omdat je elke 3 maanden al bij de kinderarts zit. En dat volgende keer met cpvacci acties waarschijnlijk gewoon weer van de partij bent. Overigens is het wel standaard dat ze natellen waarom je niet komt. Echter bij ons... Was het slechts een "ok, dat noteren wij en dan is het nu afgehandeld" (Wij vonden extra wegen onder schooltijd zonde van de schooltijd en na schooltijd was geen optie. Tja.. Dan niet hoor ) Zit u beetje in m'n maag met die vragenlijst die je moet invullen.. Sociaal wenselijk invullen of gewoon niet invullen... Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar het laatste. Eens uitzoeken wat het handigst is. En subtiel detail.. Je bent absoluut niet verplicht naar het cb te gaan. Maar ga je niet dan wordt je dus genoteerd als zorgmijder en is je kind ineens een risicokind. Heb je dus nog niks misdaan in feite.
ik ga altijd vrijwillig (heb niet verder gelezen als beginpost) Mijn dochter word ook door genoeg artsen gezien..die van het cb voegen niet meer toe...maar wil goede wil tonen hahaha. Ik zeg ook gewoon, de ogen test, als ze niet wil dan kom ik niet nog een keer...ze is al door de oogarts goedgekeurd vorige maand. En deden ze ook niet moeilijk over. Denk dat je gewoon een shacherijnige miep aan de telefoon had gehad...moest zeker ongesteld worden.....je deed niets fout.
Wat flauwekul zeg. Ze maken echt geen melding hoor. Mijn zoontje heeft 2 x een bot breuk gehad en vanuit het ziekenhuis moeten ze dan een melding maken. Mevrouw van AMK kwam langs, heel erg lief mens en een leuk gesprek mee gehad. Ze heeft geen woord gezegd over het cb, wij kwamen de laatste bezoeken ook niet omdat wij wegens prematuur geboorte nog bij de kinderarts liepen. En daar hecht ik veel meer waarde aan dan een cb verpleegkundige. Ook vaccineren wij niet, en hier hoorde ik ook niks over in dat gesprek met het AMK.
Zo die heeft het hoog in d'r bol!! Ik heb bij het consult met 15 maanden bij de arts aangegeven dat ik het nut van met 18 maanden alweer komen niet inzag en ook het nut van die vragenlijsten niet, ik had er niks aan en had het gevoel ze alleen voor hun statistieken in te vullen (nee zij deden er niks mee zei ze, hmm waarom krijg je ze dan niet terug?). Was verder geen probleem, we zouden een uitnodiging met 2 jaar krijgen. Die kregen we inderdaad: een week vantevoren en midden in onze vakantie. Kwam ons heel slecht uit en we besloten uiteindelijk om hem maar helemaal af te zeggen, we zagen het nut er echt niet van in. Centrale gebeld met de mededeling dat ze voor de volgende vaccinatie maar een uitnodiging moesten sturen. Was wederom geen probleem. Toen de jongens geboren waren belde de vp heel netjes met de vraag hoe we het met hun wilden omdat dochterlief alleen nog voor de prikken kwam. In goed overleg besloten om ook bij hun alleen de consulten te doen waarbij prikken gegeven worden (mocht ook echt alleen voor de prikken komen, maar ach, als we er dan toch zijn, kijk ze gelijk maar ff na hoor). Heb aangegeven dat het niks met hun te maken heeft want is een prima cb, maar dat het voor ons gewoon geen meerwaarde heeft en dan is het met een tweeling wel een hoop gedoe alleen om te vertellen dat het allemaal goed gaat (weegschaal hebben we zelf dus daarvoor hoef ik er niet heen). Daar gaf ze me wel gelijk in. Levert dat ons een aantekening op, of een melding bij amk? Ik denk het niet maar al is het zo, ze doen maar, waarom zou ik daar bang voor moeten zijn? Ik heb niks te verbergen, onze kinderen worden niet mishandeld of verwaarloosd, ze zijn gezond en gelukkig.