hoi meiden, had ff een vraagje. onder welke sector valt kleermaker kon het niet vinden op internet wilde ff de cao bekijken of je dan verplicht ben om op 30april te gaan werken heb de info nodig voor me zwager ze zeggen dat hij verplicht is om te werken dankje alvast groetjes ilayda
nee hoor je bent niet verplicht om te werken! 30 april is een nationale feestdag! en dan mag je wel werken maar dan voor 200% en sommige 300% uitbetaald!
Joma,in sommige beroepen moet je werken met bepaalde feestdagen, dus dat je niet verplicht bent om te werken met bepaalde feestdagen klopt miz niet helemaal. Maar of een kleermaker moet werken op koninginnedag weet ik niet te zeggen. Werkt hij normaal gesproken onregelmatig (weekenden, avonden)? Groetjes Taby.
daar moet hij simpelweg even zijn contract op nalezen... daarin staat ongetwijfeld beschreven hoe het zit met feestdagen e.d. een cao is een leidraad waar elke werkgever zich aan dient te houden, maar hoe het contract verder wordt opgesteld met eventuele andere "voorwaarden" tja dat is verschillend natuurlijk.. dusse je zwager moet "ff checken" al snap ik het nut niet van een kleermaker die op koninginnedag zou moeten werken gr.smoekie
Mijn vriend is vrij op koninginnendag, maar hoe dat in het kleermakersvak zit weet ik niet.. De winkels zijn hier in elk geval van 9 tot 13 uur geopent.
mijn vriend moet verplicht werken maar krijgt wel 300%. er worden elk jaar mensen gelood die moeten komen en dit jaar was hij de l*l. ook met andere feestadgen moet er gewerkt worden en zo wordt het uiteindelijk toch goed verdeeld.
als je ook weekeindes en koopzondagen moet werken dan is de kans haast 99% zeker dat het ook op feestdagen moet. Ik werk in de zorg dus is het vanzelf sprekend mijn vriend zit op de vrachtwagen en die moet ook altijd feestdagen werken. niet allemaal maar de helft. Gewoon effe je contract nalezen en anders op google opzoek naar het CAO
mijn man werkt in supermarkt en moet werken en krijgt er niks extra's voor hij is pas om 18.00 klaar met werken en moet gewoon om 5 uur smorgens beginnen er is niet veel te doen maar hij is ass.bedrijfslijder en de baas is weg he !
koninginnnedag is een feestdag iedere baas of ieder bedrijf is verplicht o de medewerker het zondag tarief te geven
Mijn vriend werkt ook in een supermarkt en is assistent supermarkt manager. De bedrijfsleider is afwezig/vrij. Mijn vriend werkt van 7.00- 18.00 uur en krijgt wel 200% uitbetaald. patricia
normaal werk ik koningedag! werk in de zorg, maar nu ben ik verplicht vrij! de koningin komt namelijk in Makkum! En ik kom dan het dorp niet in of uit! vanaf 7 uur sochtends ben ik met de drum band al aan hetdrummen! (ik kom op televisie!)
in de detailhandel krijgt je voor 200% uitbetaald OF worden er dubbele uren geschreven die naar je vrijedagen gaan!
wij hebben een eigen zaak (winkel) en onze fulltimer moet gewoon woensdag werken hoor! Staat in z'n contract. Hemelvaartsdag is hij wel vrij. Volgens mij geldt het op koninginnedag pas vanaf 17.00 uur ofzo als feestdag, maar corrigeer me gerust als ik het mis heb
wahahahah, 200 of 300 %? yeh sure! Dat zou ik wel willen ja! Ik moet om de feestdag werken! en krijg net zo uitbetaald als op zondag =60% extra! Tja zorg he, ik zou dan voor kids waar niemand op dat moment voor wil/ kan zorgen.. maar 200 of 300 %? Tja, dat zal niet gaan denk ik...
Dit is echt niet goed hoor... volgens de CAO van de supermarkten ben je niet verplicht om te komen werken, dus dat ten eerste. Als je besluit dat je wel komt werken is de werkgever verplicht de werknemer naast zijn gewone uurloon een toeslag van 100% uit te betalen voor de gewerkte uren. Ik zou daar toch ff achteraan gaan meid... @TS: ik denk dat je zwager onder de CAO Confectie-industrie valt (als hij het zeker wil weten moet hij even in zijn arbeidscontract kijken, want daar staat het in). Binnen deze CAO geldt er een toeslag van 100% op zijn gebruikelijke uurloon. Zo staat het in de CAO: Hier vind je de hele tekst van de CAO: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10222.pdf Daarnaast staat het er volgende stukje waaruit blijkt dat hij niet hoeft te werken als hij niet wil: Ik hoop dat je er iets aan hebt! Groetjes, Josien
Als het goed is word je ook gecompenseerd in tijd, naar verhouding van je conrtact uren. (100% werken is 8 compensatie uren, 50% werken is 4 compensatie uren) En daar komt ook nog eens bij, dat als je in de zorg werkt, je altijd je feestdagen compensatie krijgt. Ook als je die dag niet werkt, bijv 1e kerstdag, krijg je hem toch naar rato betaald. Als dat bij jou niet is, zou ik maar eens even aan de bel trekken.... Dus ik vraag me af wie er het beste uitspringt.
Mijn man gaat vrijwillig werken en krijgt daar 300% voor uitbetaald.Nogmaals je bent niet verplicht om te werken het mag wel.