30 april verplicht werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door ilayda, 24 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilayda

ilayda Bekend lid

23 nov 2007
    759
    0
    16
    utrecht
    hoi meiden,
    had ff een vraagje.
    onder welke sector valt kleermaker
    kon het niet vinden op internet wilde ff de cao bekijken of je dan
    verplicht ben om op 30april te gaan werken
    heb de info nodig voor me zwager ze zeggen dat hij verplicht is om te werken

dankje alvast

groetjes ilayda

2. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    nee hoor je bent niet verplicht om te werken! 30 april is een nationale feestdag! en dan mag je wel werken maar dan voor 200% en sommige 300% uitbetaald! ;)

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Joma,in sommige beroepen moet je werken met bepaalde feestdagen, dus dat je niet verplicht bent om te werken met bepaalde feestdagen klopt miz niet helemaal.
    Maar of een kleermaker moet werken op koninginnedag weet ik niet te zeggen.
    Werkt hij normaal gesproken onregelmatig (weekenden, avonden)?

Groetjes Taby.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    daar moet hij simpelweg even zijn contract op nalezen...

daarin staat ongetwijfeld beschreven hoe het zit met feestdagen e.d.

een cao is een leidraad waar elke werkgever zich aan dient te houden, maar hoe het contract verder wordt opgesteld met eventuele andere "voorwaarden" tja dat is verschillend natuurlijk..

dusse je zwager moet "ff checken" ;)

al snap ik het nut niet van een kleermaker die op koninginnedag zou moeten werken :(

gr.smoekie

5. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Mijn hubby moet aan werken woensdag... maar daar staat tegenover dat hij ook vrijdag gewoon vrij is!

6. peeetje

peeetje Fanatiek lid

3 jan 2006
    2.805
    0
    0
    rotterdam
    ik draai weekend dienst dan
    dus ook nie vrij.

7. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Mijn vriend is vrij op koninginnendag, maar hoe dat in het kleermakersvak zit weet ik niet.. De winkels zijn hier in elk geval van 9 tot 13 uur geopent.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn vriend moet verplicht werken maar krijgt wel 300%. er worden elk jaar mensen gelood die moeten komen en dit jaar was hij de l*l. ook met andere feestadgen moet er gewerkt worden en zo wordt het uiteindelijk toch goed verdeeld.

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    als je ook weekeindes en koopzondagen moet werken dan is de kans haast 99% zeker dat het ook op feestdagen moet.

Ik werk in de zorg dus is het vanzelf sprekend mijn vriend zit op de vrachtwagen en die moet ook altijd feestdagen werken. niet allemaal maar de helft.

Gewoon effe je contract nalezen en anders op google opzoek naar het CAO

10. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    mijn man werkt in supermarkt en moet werken en krijgt er niks extra's voor
    hij is pas om 18.00 klaar met werken en moet gewoon om 5 uur smorgens beginnen
    er is niet veel te doen maar hij is ass.bedrijfslijder en de baas is weg he !

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    koninginnnedag is een feestdag iedere baas of ieder bedrijf is verplicht o de medewerker het zondag tarief te geven

12. patricia24

patricia24 Actief lid

27 jan 2006
    439
    0
    0
    hengelo overijssel
    Mijn vriend werkt ook in een supermarkt en is assistent supermarkt manager. De bedrijfsleider is afwezig/vrij. Mijn vriend werkt van 7.00- 18.00 uur en krijgt wel 200% uitbetaald.
    patricia

13. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    normaal werk ik koningedag! werk in de zorg, maar nu ben ik verplicht vrij! de koningin komt namelijk in Makkum! En ik kom dan het dorp niet in of uit! vanaf 7 uur sochtends ben ik met de drum band al aan hetdrummen! (ik kom op televisie!)

14. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

in de detailhandel krijgt je voor 200% uitbetaald OF worden er dubbele uren geschreven die naar je vrijedagen gaan!

15. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    wij hebben een eigen zaak (winkel) en onze fulltimer moet gewoon woensdag werken hoor! Staat in z'n contract. Hemelvaartsdag is hij wel vrij. Volgens mij geldt het op koninginnedag pas vanaf 17.00 uur ofzo als feestdag, maar corrigeer me gerust als ik het mis heb :rolleyes:

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    wahahahah, 200 of 300 %? yeh sure!
    Dat zou ik wel willen ja! Ik moet om de feestdag werken! en krijg net zo uitbetaald als op zondag =60% extra!
    Tja zorg he, ik zou dan voor kids waar niemand op dat moment voor wil/ kan zorgen.. maar 200 of 300 %? Tja, dat zal niet gaan denk ik...

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dit is echt niet goed hoor... volgens de CAO van de supermarkten ben je niet verplicht om te komen werken, dus dat ten eerste. Als je besluit dat je wel komt werken is de werkgever verplicht de werknemer naast zijn gewone uurloon een toeslag van 100% uit te betalen voor de gewerkte uren. Ik zou daar toch ff achteraan gaan meid...

@TS: ik denk dat je zwager onder de CAO Confectie-industrie valt (als hij het zeker wil weten moet hij even in zijn arbeidscontract kijken, want daar staat het in). Binnen deze CAO geldt er een toeslag van 100% op zijn gebruikelijke uurloon. Zo staat het in de CAO:

Hier vind je de hele tekst van de CAO: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10222.pdf

Daarnaast staat het er volgende stukje waaruit blijkt dat hij niet hoeft te werken als hij niet wil:

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes,
    Josien

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als het goed is word je ook gecompenseerd in tijd, naar verhouding van je conrtact uren. (100% werken is 8 compensatie uren, 50% werken is 4 compensatie uren) En daar komt ook nog eens bij, dat als je in de zorg werkt, je altijd je feestdagen compensatie krijgt. Ook als je die dag niet werkt, bijv 1e kerstdag, krijg je hem toch naar rato betaald. Als dat bij jou niet is, zou ik maar eens even aan de bel trekken.... ;)

Dus ik vraag me af wie er het beste uitspringt. ;)

19. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Mijn man gaat vrijwillig werken en krijgt daar 300% voor uitbetaald.Nogmaals je bent niet verplicht om te werken het mag wel.

Deel Deze Pagina