Beste leden van het webcare team, Ik vraag me het volgende af en hoop dat jullie hierin een verhelderend antwoord kunnen geven. Mijn uitgerekende datum is 24 mei, eerste dag zwangerschapsverlof vastgezet op 13 april aanstaande (6 weken van te voren). Dat betekent dat ik zwangerschaps/bevallingsverlof heb van 13 april tot en met 2 augustus. Echter wegens complicaties heeft de gyneacoloog aangegeven dat ik eerder moet stoppen met werken. Op dit moment werk ik 6 uur per dag (75%), vanaf 1 april zou ik voor 100% ziek zijn. Dat betekent bijna 2 weken een ziektewet uitkering als gevolg van zwangerschap en aansluitend per 13-4 een zwangerschapsuitkering. Wat is de invloed hiervan op het zwangerschaps/bevallingverlof wanneer de baby eerder geboren wordt? Stel de baby wordt met 38 weken geboren, blijft de verlofperiode dan gelijk of schuift de begindatum van het verlof op omdat ik thuis was wegens ziekte? alvast hartelijk dank voor het antwoord. groeten Ella
Beste Ella, Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) duurt vrijwel altijd 16 weken. Alleen als je later bevalt dan je was uitgerekend, wordt het verlof verlengd met het aantal dagen dat je te laat was. Als je eerder bevalt dan je was uitgerekend, duurt het verlof gewoon 16 weken. Beval je nog voordat je eigenlijk met verlof zou gaan? Dan gaat verlof in op de dag na je bevalling, en duurt het tot 16 weken daarna. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
beste Robert, dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp heeft ziekte voorafgaand aan het zwangerschapsverlof dus geen invloed op de duur, ook niet als de baby eerder geboren wordt. Met andere woorden, deze weken worden dus niet in mindering gebracht. Beval ik twee weken eerder dan ben ik dus 2 weken ziek, heb ik 4 weken zwangerschapsverlof en aansluitend 12 weken bevallingsverlof, er vanuit gaande dat ik 6 weken van tevoren zou stoppen. De twee weken ziek blijft dus Ten alle tijde ziekte en worden niet in mindering gebracht. de vraag is vrij expliciet omdat ik hier al verschillende antwoorden op gehad. Ik hoor dan ook graag je bevestiging dat mijn redenering klopt. groeten Ella
Beste Ella, "Beval ik twee weken eerder dan ben ik dus 2 weken ziek, heb ik 4 weken zwangerschapsverlof en aansluitend 12 weken bevallingsverlof, er vanuit gaande dat ik 6 weken van tevoren zou stoppen." Ja dat is inderdaad het geval. Hier vind je een soortgelijk voorbeeld op onze site. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare