Ik neig ook naar aanvechten en niet alleen om het feit dat ze valse aangifte tegen je doen, maar als ze al zo ver gaan om jou klein te krijgen ben ik benieuwd wat er volgt. Ik zou het dus aanvechten als een soort waarschuwing naar hen toe.
Aanvechten. Anders heb je kans dat ze denken dat je over je heen laat lopen en wie weet wat ze daarna voor streek flikken. Is het ineens jouw auto die bekrast is. Nee hoor, aangifte doen wegens laster of smaad of hoe het ook mag heten
Ik zou het aanvechten om meerdere redenen: 1. Het staat geregistreerd bij de politie, laat je ook niet door de politie ompraten je hebt er recht op (politie wil nog wel eens komen met dat dat de onderlinge verstandhouding niet ten goede zal komen)!Zij hebben immers getracht jouw in een dermate kwaad daglicht te zetten dat dit verstrekkende gevolgen had kunnen hebben! Overigens zul je hoogstens voor een evt civiele procedure voor schadevergoeding/smartengeld een advocaat nodig hebben, de officier van justitie (de politie in de aangifte) kunnen wel al bijv de kosten van je vrije dag kunnen verhalen in een strafproces, moeilijk beslisbare kosten moet in een civiele procedure! 2. Als ze nu niet voor elkaar krijgen wat ze willen, en je neemt geen stappen terug, kunnen ze het ook nog eens proberen en dan juist in de gaten houden wanneer je wel of niet thuis bent! Als ze al een waarschuwing hebben, dan zullen ze daar eerder mee uitkijken, hoop ik voor ze. 3. Mochten ze niet de beschuldigingen naar je door zetten, maar bijvoorbeeld je huis/tuin/auto/fiets etc beschadigen dan zullen ze een evt aangifte ook zonder bewijs dat zij het waren eerder in behandeling nemen, en eerst kijken of ze er alsnog hun aan kunnen linken. Ik zou zeker geen brief schrijven, wel een gesprek met de wijkagent aanvragen, en het probleem voor leggen. De wijkagent kan dan met hun gaan praten zodat het stopt. Ik weet niet of je huurt en of zij huren anders zou ik het op aangeven bij de woningbouw, ook als bijv jij alleen huurt en zij niet of andersom. Zo kunnen ze jouw in ieder geval niet zwart maken daar, en als het andersom is, zullen ze ook een waarschuwing krijgen van de woningbouw. Mocht je nog tips willen pb maar, heb helaas ervaring met lastige buren tot mishandeling van mij aan toe.
Lastig, want de kosten kunnen inderdaad flink oplopen. Misschien alleen aangiften doen van valse aangiften. Dit komt dan (denk ik) in hun dossier terecht. Zo laat jij in elk geval via-via aan hun weten dat je niet over je heen laat lopen. Ik zou geen brief sturen. Dit kan verkeerd opgevat worden, vervalst worden en/of tegen je gebruikt worden. Ik zou overleggen met de wijkagent; wat nu verder. Succes in deze situatie! Wat een vervelend gedoe!
dus als ik het goed begrijp heb ik voor deze aanklacht dus geen advocaat nodig? "gewoon" een kwestie van aangifte doen en dan gaat alles naar justitie die het uitzoekt . dus een beetje hetzelfde idee als wat er nu gebeurd. hun doen aangifte en worden gehoord, dan ik en dat gaat naar justitie ie het verder afhandeld?
Zeker aanvechten, moet je zien hoeveel ellende je hiermee hebt gehad en wat is hun volgende actie? Niet met je laten sollen hoor!
Heb het andere topic nog niet gelezen, ga ik zo doen. Ik zou zo zeggen: 1) Als de buren écht dachten dat ze jou gezien hadden, en ze hebben oprecht hun excuses aangeboden, dan zou ik het laten gaan. Nog even een bak koffie samen drinken en met een schone lei verder. 2) Als de buren bewust gelogen hebben, zou ik er werk van maken. Wat al eerder gezegd is: Laat niet met je sollen!
Je kunt aangifte doen zodat dit geregistreerd wordt, maar ik zou er niet veel geld of middelen in gaan steken. Kans is immers erg groot dat een rechter oordeelt dat smaad niet bewezen is, en zij eerlijk gedacht hebben dat jij schuldig was aan die vernieling - al zeggen ze maar dat iemand ook die kleur jas had en dat ze daarom dachten dat jij het was, schuld valt dan moeilijk te bewijzen, en een veroordeling zal er niet komen, tenzij jij bewijs hebt dat het anders zat (als ze jou bijvoorbeeld een brief hebben gestuurd met 'zet je auto ergens anders of wij gaan aangifte doen van dingen die je niet gedaan hebt', en die brief heb je nu eenmaal niet). Dus zetten zij grote ogen op en laten ze een paar krokodillentranen, dan gaan ze vrijuit en heb je ook nog eens te maken met mensen die denken dat ze overal onderuit komen. Dat zal de situatie niet verbeteren. Mijn advies is dus om alleen een strijd aan te gaan die je goed kunt winnen.
Idd, laat wel bij de aangifte opnemen dat je je bij een evt proces wilt 'voegen', betekent niks meer en niks minder dan dat je je 'schade vergoed wilt hebben, daar kunnen ze dan als ze er een zaak van maken rekening mee houden (het wordt dan wss nog een keer aan je gevraagd, en er wordt gevraagd wat je schade/onkosten zijn geweest ten gevolgen van de in dit geval valse aangifte). Mochten ze dit in het verleden of heden ook bij andere mensen hebben gedaan of doen, staat er zowiezo een aantekening in het dossier bij justitie. Als ze het vaker blijken te hebben gedaan (ook als die persoon voor de goede lieve vrede geen tegenaangifte heeft gedaan) zal justitie eerder geneigd zijn hiervoor vervolging in te stellen. Mochten ze niks/weinig doen (seponeren van jouw aangifte) en ze doen het in de toekomst nog eens en die persoon doet ook tegenaangifte of alleen melding, dan pakken ze jouw aangifte er weer bij. Betekent dus ook dat als er al een eerdere melding of aangifte is ze deze erbij pakken voor jouw zaak. Overigens houdt justitie en politie niet zo van valse aangiftes, omdat ze er wel werk insteken zoals bij jouw: dossier opmaken, jouw verhoren, verder onderzoek, etc. Verwacht er overigens niet teveel van, meestal is het een taakstraf of een boete.
nee, ik verwacht er ook niet teveel van. hoeft ook niet. het gaat mij erom dat ze iig duidelijk gemaakt word dat ik niet over me heen laat lopen. dat ze de volgende keer 10x nadenken voordat ze iemand vals beschuldigen. kijk, wat ze nu bij mij flikken, kunnen ze ook bij een ander doen. en als er voor hun geen gevolgen aan zitten, zullen ze het de volgende keer misschien weer doen.
Ik zou wel aangifte doen.. Niet om geld of iets dergelijks. Maar wel voor je eigen naam! Nu is bekent, de buurt?, je werk, dat jij een aanklacht hebt gekregen. Vaak is het zo, waar rook is is vuur. Door een tegenaangifte bewijs je dat je dus onterecht beschuldigt ben, in dit geval waarschijnlijk nog eens bewust.
Wat een raar verhaal dat de politie uit zichzelf niks doet met een valse aangifte. Dat ze niets met 'laster' of 'smaad' doen, dat kan ik nog begrijpen - maar een valse aangifte heeft er dus ook voor gezorgd dat de politie hier manuren in heeft gestopt. Wie gaat dat betalen? Dat moeten zij toch verhalen op degene die voor dit extra werk heeft gezorgd? Of ben ik nou gek? Wat betreft het laster verhaal, tja.. ik denk ook wel dat ik daar iets mee zou willen. Sowieso zodat het inderdaad geregistreerd staat dat deze mensen blijkbaar iets tegen jou hebben. Ik geloof niet zo in 'dat ze dachten dat jij het was' anders hadden ze nog wel even naar je toe kunnen komen. Die ene keer dat madam aan de deur is geweest... ze had dan best nog een keertje terug kunnen komen.