Hallo UWV. In maart ben ik bevallen van een zoontje, 11 weken te vroeg, vanwege een zwangerschapsvergiftiging/HELPP syndroom. In april liep mijn contract af (dat wist ik overigens al voor de bevalling). Sinds 22 april ben ik uit dienst en betaalt het UWV mijn WAZO. Mijn verlof loopt tot 1 juli. Mijn zoontje is net thuis, en ik ben zelf nog lang niet hersteld van de zwangerschapsvergifting. Ik heb last van concentratieproblemen en ernstige vermoeidheid. Ik zie het ook nog niet zitten om per 1-7 weer aan het werk te moeten (dat is immers het doel van de WW-solliciteren voor een baan). Als ik in loondienst was geweest, had ik contact met de arbo-arts, maar dat is dus niet het geval. Mijn vraag is, hoe nu te handelen? Met wie moet ik contact opnemen? Moet ik al wel mijn WW aanvragen? In de aanvraagprocedure voor de WW wordt ook gesproken over de eerste werkloosheidsdag (22 april ?) en of ik direct beschikbaar ben (nee, per 1 juli neem ik aan?) In principe zouden deze data normaal gesproken op elkaar moeten aansluiten volgens mij, maar dat is in mijn geval niet zo? Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn?
Beste Espoir, Je wilt weten hoe te handelen als je zwangerschapsverlof is afgelopen en je nog geen werk hebt. Ben je na het zwangerschapsverlof ziek? Je kunt je dan op de eerste dag na het verlof ziek melden bij UWV. Dit is in jouw geval op 1 juli. Binnen 4 weken wordt dan beoordeeld of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering. Je kunt je ziek melden door te bellen met UWV Werknemerstelefoon 0900-9294. Een WW-uitkering aanvragen is jouw geval nog niet van toepassing omdat je niet beschikbaar bent voor werk. Ben je weer beter? Vraag dan alsnog de WW-uitkering aan. De eerste werkloosheidsdag is dan de dag dat je hersteld bent. Ik wens je sterkte en beterschap. Met vriendelijke groet, Doménique UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw reactie. Stel dat het UWV vast stelt dat ik geen recht heb op een ziektewet uitkering, dan heb ik 4 weken geen inkomen? EN wat zou dan de hoogte van mijn ziektewet uitkering zijn? Is dat 100 % van mijn dagloon, dus gelijk aan de WAZO, of is dat dan 70%, gelijk aan de WW?
Beste Espoir, Ik begrijp dat je nog enkele vervolg vragen hebt. Stel dat het UWV vast stelt dat ik geen recht heb op een ziektewet uitkering, dan heb ik 4 weken geen inkomen? Op de laatste dag van je verlof kun je je ziekmelden. Er gaat dan een beslissingsperiode in van vier weken. Het kan zijn dat het langer dan 4 weken duurt voor je een gesprek met de verzekeringsarts krijgt. Daarom zal de betaling altijd worden opgestart na vier weken. Dit zal dan in vorm van een voorschot zijn. Meestal is dit voorschot 70% van je dagloon. Wat gebeurd er als je hersteld verklaard wordt? Je Ziektewet-uitkering zal beëindigd worden. Het is afhankelijk van de verzekeringsarts per welke datum dit zal zijn. Na de herstelverklaring kun je de WW-uitkering aanvragen. Er gaat dan weer een nieuwe beslissingsperiode in van vier weken. Het is mogelijk dat het weer even duurt voordat je een betaling vanuit de WW-uitkering ontvangt. Je geeft aan dat het voor jou momenteel geen optie is om weer aan het werk te kunnen. De verzekeringsarts neemt dit natuurlijk mee in zijn beoordeling. Het kan zijn dat er nog extra informatie van je behandelend arts wordt opgevraagd. Mocht de verzekeringsarts je wel hersteld verklaren maar ben je nog niet beschikbaar voor werk? Dien dan een bezwaarschrift in tegen de beslissing van de verzekeringsarts. EN wat zou dan de hoogte van mijn ziektewet uitkering zijn? Is dat 100 % van mijn dagloon, dus gelijk aan de WAZO, of is dat dan 70%, gelijk aan de WW? De hoogte van je Ziektewet-uitkering is afhankelijk van je klachten. Beoordeeld de verzekeringsarts dat je klachten ten gevolge van de zwangerschap/bevalling zijn? Je krijgt dan een Ziektewet-uitkering van 100%. Beoordeeld de verzekeringsarts dat je wel ziek bent maar zijn de klachten niet het gevolg van de zwangerschap? Dan zal je Ziektewet-uitkering 70% zijn. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare