Beste UWV-Webcare-team, Vorig jaar november ben ik werkloos geworden. Ik heb altijd 32 uur gewerkt en heb ook aangegeven voor 32 uur beschikbaar te zijn. Sinds juli 2010 ben ik weer deels aan het werk voor 20 uur per week. Voor het resterende deel krijg ik dus een aanvullende uitkering (met sollicitatieplicht uiteraard, waar ik me keurig aan houd). Dit was/is een tijdelijke baan (vervanging in verband met zwangerschapsverlof) tot en met 15 december 2010. Echter, de secretaresse die ik vervang, komt voorlopig niet weer terug en het is nu de bedoeling dat ze per 1 april 2011 weer aan het werk ga. Ik kan dus langer blijven werken bij deze werkgever tot en met 31 maart 2011 en dan word er weer gekeken of er nog ruimte voor mij is (en of die secretaresse dan weer terug komt). Mijn werkgever kan mij nu absoluut nog geen uitsluitsel geven (ondanks dat ze erg tevreden zijn over mij) of ik dan nog bij hun kan blijven werken. Mede gezien de huidige markt. (Ik werk in de makelaardij.) Nu wil het geval dat ik intussen ook zwanger ben, momenteel dus ruim 12 weken. En zit ik nu een beetje met het probleem van het aanvragen van mijn zwangerschapsverlof. Ik weet immers niet of ik daar na 31 maart 2011 nog werkzaam ben. Hoe moet ik dat nu doen? Ik beschik al wel over een zwangerschapsverklaring van mijn verloskundige. Maar ik weet nu dus niet of ik nu mijn verlof via mijn werkgever moet regelen of dat ik moet afwachten wat de stand van zaken is na 31 maart 2011 (maar dan ben ik dus wel al 25 weken zwanger!) en dan eventueel rechtstreeks zelf via het UWV nog mijn zwangerschapsverlof moet aanvragen. Of kan ik nu beter alvast rechtstreeks via het UWV mijn zwangerschapsverlof aanvragen? (Ik vraag me trouwens ook af of ze me mogen ontslaan gezien het feit dat ik zwanger ben ondanks dat het een tijdelijke baan is.....) Alvast bedankt voor jullie reactie en een fijne jaarwisseling!
Beste Be Happy Je wilt graag weten of je de aanvraag van je zwangerschapsverlof via je werkgever kunt regelen of via het UWV. Daarnaast wil je weten of je vanwege je zwangerschap ontslagen kan worden. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) dient uiterlijk 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum te worden aangevraagd. Ben je nog in dienst dan kan de werkgever de WAZO aanvragen. Is het dienstverband beëindigd dan kan je zelf de WAZO aanvragen bij UWV Telefoon werknemers 0900-9294. De werkgever mag je niet zomaar ontslaan als je zwanger bent. Loopt je tijdelijke contract af tijdens de zwangerschap? In dat geval hoeft de werkgever het contract niet te verlengen. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap en een goede jaarwisseling. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare