Vraag over Wajong-uitkering van vriend

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door denise89, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    hallo

mijn vriend zijn jaarcontract loopt per april 2011 af en deze wordt niet verlengt. dit is voor dat hij daar kwam werken al aangegeven aangezien hij een een re-integratietraject zit waar hij terecht is gekomen nadat hij afgestuduurt was en een wajong uitkering ontvangde.

mijn vriend wil wel werken maar tegen april zal er weer opnieuw gezocht moeten worden naar een baan. echter is dit best lastig om iets te vinden wat bij hem past vanwegen zijn lichamelijke en psychische beperkingen.

hij kan tegen die tijd weer terug vallen in zijn wajong dus dat scheelt wel maar intussen is ons leven wel veranderd en hebben we een zoon van bijna 4 maanden.

ik zelf werk niet wanwege een behoorlijk depressie verleden en is het lastig iets te vinden zonder diploma's. ik zorg dus nu voor onze zoon en intussen volg ik een thuisstudie.

nu vraag ik mij alleen af veranderd er iets aan het de hoeveelheid uitkering die hij tegen april weer zal ontvangen aangezien hij nu een zoon heeft en hij nu een gezin heeft.
    voorheen kreeg hij geloof ik 70% van het minimum inkomen van een 21 jarige. tegen die tijd zal hij 22 jaar zijn.

hij wil na april natuurlijk wel weer zo snel mogelijk aan het werk maar aangepast werk is er helaas niet in overvloed.

zijn er eventueel nog andere dingen waar we recht op zouden kunnen hebben in de tijd dat hij even geen werk heeft??

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Denise89,

Je wilt graag weten wat er met de Wajong-uitkering van je vriend gebeurt omdat jullie situatie is veranderd. Je geeft ook aan dat je vriend een jaar gewerkt heeft als zijn contract eindigt. Hij heeft dan WW-rechten opgebouwd. Het UWV wil dat hij dan eerst gebruikt maakt van dit opgebouwde recht. Via www.werk.nl kan hij deze aanvraag indienen. Als hij zijn WW-recht heeft opgebruikt zal de Wajong de betaling weer gaan overnemen.

De hoogte van de WW-uitkering wordt vastgesteld aan de hand van het loon wat je vriend het afgelopen jaar heeft verdiend. Wil je zelf uitrekenen hoe hoog de WW wordt dan kun je deze rekenhulp daar voor gebruiken.

De hoogte van de Wajong-uitkering zal aangepast worden aan de leeftijd van je vriend. Geef wel direct aan de Wajong door dat het dienstverband is geƫindigd en de WW is aangevraagd. Je kunt hiervoor het wijzigingsformulier gebruiken.

Doordat jullie situatie is veranderd kan het zijn dat zowel de WW als de Wajong onder het sociaal minimum zit waar jullie minimaal recht op hebben. In dat geval kun je bij beide uitkeringen een aanvulling aanvragen bij het UWV. Het aanvraagformulier hiervoor vind je op www.uwv.nl.

Voor hulp bij het invullen van de formulieren kun je contact opnemen met UWV-telefoon (0900-9294).

Ik wens je een fijne jaarwisseling.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina