invallen en zwanger worden, verzekerd?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Fleura, 4 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleura

Fleura Nieuw lid

4 jul 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik val nu een jaar lang in als leerkracht. Ik heb geen vast contract of iets dergelijks. Als er werk is, ga ik er naartoe en als er geen werk is, zit ik onbetaald thuis. (Ik heb wel een aanvullende ww aangevraagd.)
    Deze ww loopt tot november 2013. Dan moet ik eerst weer 26 weken werken om een nieuwe aan te kunnen vragen volgens mij.
    Uit de antwoorden van het UWV op het forum heb ik op kunnen maken dat ik wel een zwangerschapsverlof krijg van 16 weken. Mijn vraag is alleen of ik daarvoor verzekerd moet zijn met vrijwillige verzekering bij het uwv, of is mijn werkgever, mijn stichting die mij oproept, verzekerd hiervoor en hoef ik dit niet eerst met hen te overleggen dat ik eventueel wel zwanger wil worden?
    De klantenservice van UWV kon dit mij aan de telefoon niet zeggen.

Groeten,

Fleura

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Fleura,

Vervelend dat je van de klantenservice geen duidelijk antwoord hebt ontvangen.
    Het is moeilijk een volledig antwoord te geven omdat nog niet helemaal duidelijk is hoe je situatie op dat moment zal zijn.

Als je een oproepcontract hebt kan je een zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvragen. Hiervoor hoef je niet extra verzekerd te worden.

Actuele informatie vind je hier.

Heb je op dat moment een (gedeeltelijke) WW-uitkering, dan heb je vanuit de WW ook recht op een WAZO. Je kunt deze aanvragen via UWV Telefoon Werknemers, 0900 9294. Doe dit uiterlijk 2 weken voordat je de uitkering in wilt laten gaan.

Actuele informatie over het aanvragen van een WAZO-uitkering vind je hier.

Je hoeft niet met je werkgever te overleggen dat je zwanger wilt worden. Wel moet je het melden als je zwanger bent. Dit moet uiterlijk 3 weken voordat je met zwangerschapsverlof gaat. Maar handiger is om dit eerder te melden zodat je met de werkgever afspraken kunt maken over je afwezigheid.

Actuele informatie vind je hier.

Succes met je zwangerschapswens.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina