Hallo, Van het UWV heb ik een brief gekregen waarin staat vastgesteld tot wanneer mijn werkgever een uitkering vanwege het zwangerschapsverlof ontvangt. Dit is voor de wettelijk vastgetelde duur van 16wk. Nu moet je bij mijn werkgever met minimaal 6wk voor de uitgerekende datum met verlof, waardoor ik verplicht 18wk verlof krijg. (cao vastgesteld) Maar in die brief staat dus dat ik maar voor 16wk een vergoeding krijg. Word dit automatisch aangepast? Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik wel gewoon voor de 18wk loon doorbetaald. Ik hoop dat mijn vraag/verhaal een beetje duidelijk is, en ik ben erg benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt! Vl1nd3r
Beste Vl1nd3r, Als je een dienstverband hebt wordt je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan de werkgever betaald. De werkgever krijgt de uitkering voor de wettelijk vastgestelde termijn in de wet Zorg en Arbeid voor 16 weken van UWV. Actuele informatie vind je hier. Zoals jij aangeeft zijn er in de CAO aanvullende regelingen overeengekomen voor wat betreft het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dit betekent dat jij volgens jouw CAO recht hebt op 18 weken zwangerschaps-en bevallingsverlof die door de werkgever worden doorbetaald. Ik wens je een goed verlof. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus als ik het goed begrijp: ondanks dat in die UWV brief het maar voor 16wk op papier staat, betaald de werkgever gewoon die extra 2wk door. Bedankt voor het antwoord! (mijn werkger snapte het zelf niet)
Beste Vl1nd3r, Je conclusie klopt. UWV betaalt je werkgever 16 weken verlof zoals in de brief aangegeven. Je krijgt zelf 18 weken betaald volgens de CAO-voorwaarden. Deze extra twee weken zijn voor kosten van de werkgever. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare