Recht op WW-uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Olifantje, 21 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Beste UWV Webcareteam,

Ik zit met het volgende. Ik werk 10 uur per week als schoonmaakster op een middelbare school via een schoonmaakbedrijf.
    Mijn contract loopt van 2 september 2013 tot en met 2 maart 2014, een half jaar contract dus. Ik weet nog niet of ze deze zullen verlengen maar ik wil voor de zekerheid even weten wat er gebeurd als ze het niet verlengen.

Ik was er namelijk al vanuit gegaan dat ik recht heb op 3 maanden WW-uitkering aangezien ik 26 weken (6 maanden) heb gewerkt.. Voor dit arbeidscontract had ik een paar maanden geen werk.

Maar aangezien ik dus op een school werk, ben ik ook vrij met schoolvakanties en dan word ik niet doorbetaald.. Ik krijg wel gewoon vakantiegeld in mei/juni. Kerstvakantie was bijvoorbeeld 2 weken onbetaald verlof.

Betekent dit nu dat ik geen recht heb op een WW-uitkering door die onbetaalde schoolvakanties? :( Dat kan ik namelijk niet echt vinden op internet hoe dat zit..

Alvast bedankt voor het lezen..

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Olifantje,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering.

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering dien je in voldoende weken hebben gewerkt. Dit noemen we de wekeneis. Voor de eerste werkloosheidsdag dien je in minimaal 26 weken van de laatste 36 weken te hebben gewerkt of loon te hebben ontvangen.

Heb je onbetaald verlof gehad of ben je ziek geweest in de 36 weken vóórdat je werkloos werd? Dan kijken we langer dan 36 weken terug. Ben je bijvoorbeeld 2 weken met onbetaald verlof geweest, dan kijken we naar de laatste 36 + 2 = 38 weken voor je je baan kwijtraakte.

Wat betekent dit voor jou? UWV Webcare Team is niet bevoegd het recht op uitkering te beoordelen. Ik kan dus niet aangeven of je recht op WW hebt.
    Door je onbetaalde schoolvakanties gaat UWV verder terug in je arbeidsverleden om het recht op WW-uitkering te beoordelen.
    Blijkt dat je dan in deze langere periodes wel aan de wekeneis voldoet dan ga je een WW-uitkering ontvangen.

Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Doménique
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina