Berekening dagloon WIA

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Malin, 22 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malin

Malin Nieuw lid

22 dec 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

In 2014 heb ik veel verdiend en veel ouderschapsverlof genoten. Ik heb meer verdiend dan in 2013, en ik heb meer ouderschapsverlof opgenomen dan in 2013.
    2014 is i.p. het refertejaar. Hoe wordt mijn WIA dagloon nu berekend? Wordt uitgegaan van het refertejaar 2014, en wordt bij dit loon nog het ingehouden salaris vanwege het ouderschapsverlof bij opgeteld? Maw SV loon plus nog het ingehouden salaris vanwege onbetaald ouderschapsverlof. Klopt dit?
    M.i. Is dit het meest logisch aangezien ouderschapsverlof geen invloed heeft op de WIA uitkering.

Mvg, Malin

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
    Beste Malin,

Je vraagt hoe je WIA dagloon wordt berekend en van welke refertejaar wij uitgaan.
    Wij berekenen je dagloon met het SV-loon dat je verdiende in het jaar vóór je ziek werd. SV betekent sociale verzekeringen. Je vindt je SV-loon terug op je loonstrook. Dit is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. Alle vaste onderdelen van je loon tellen mee. Bijvoorbeeld: vakantiegeld, eindejaarsuitkering, dertiende maand en ploegentoeslag.
    Daarnaast heb je een vraag over ouderschapsverlof en de invloed hiervan op je WIA-uitkering.
    Is de periode van ouderschapsverlof korter dan 18 maanden? Dan heeft het verlof geen invloed op de hoogte en duur van een eventuele toekomstige WIA-uitkering. Is de periode waarin het ouderschapsverlof langer dan 18 maanden? Dan kan dat gevolgen hebben voor de hoogte en de duur van de uitkering.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,
    Marleen
    UWV Webcare Team

3. Malin

Malin Nieuw lid

22 dec 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Best Marleen, dank voor uw antwoord. In 2014 heb ik verschillende delen oudschapsverlof opgemaakt van verschillende kinderen, niet aaneengesloten.
    Het SV loon op al mijn salarisstrookjes is berekend als volgt: brutoloon min ouderschapsverlof min sociale premies= svloon.

Wat ik nog niet begrijp is of dit svloon uit 2014 dus wordt aangepast, feitelijk wordt herberekend zoals het zou zijn geweest als ik geen ouderschapsverlof zou hebben opgenomen; of, dat het ouderschapsverlof wat volgens de website van de Rijksoverheid geen nadelig effect mag hebben op een eventuele wia uitkering, in mijn geval dus wel degelijk een nadelig effect heeft; Of is mijn svloon gewoon verkeerd berekend?!
    Mvg Malin

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Malin,

Je vraagt of je SV-loon verkeerd is berekend. Dat kan ik op basis van de informatie uit je vraag niet beoordelen.

Wat ik je wil adviseren, is om contact op te nemen met UWV (via 0900-9294), om de berekening van je uitkering op te vragen, of om een toelichting op de berekening te krijgen van de collega die je uitkering heeft berekend.

Mocht de uitkering verkeerd zijn berekend, kun je ook meteen met mijn collega bespreken hoe dat kan worden rechtgezet.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina