Aanvraag ZEZ-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door wizzard, 12 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wizzard

wizzard Nieuw lid

12 mrt 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag,

Ik ben per 1-10-2014 begonnen als zelfstandige kapster. Nu ben ik inmiddels zwanger geworden (uitreken datum toevalligerwijs 1-10-2015)

Nu moet ik bij vraag 4.4 een schatting invoeren voor de te verwachten omzet tot mijn zwangerschapsverlof. Is dit invullen voldoende? Of
    moet ik nu ook nog aangiften IB van vorige jaren bijvoegen (vraag 4.5)? Ik werk namelijk pas per 1-10-2014 als zelfstandige...

Ik ben nog geen 24 weken zwanger maar wil graag dit goed uitgezocht hebben voordat ik mijn aanvraag indien..

Met vriendelijke groet,

Wizzard

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wizzard,

Normaal gesproken berekenen we de hoogte van een ZEZ-uitkering over de periode van het voorgaande belastingjaar. Maar omdat je niet heel 2014 als zelfstandige hebt gewerkt, berekenen we de uitkering in jouw geval anders. Je geeft een schatting van je winst in de periode vanaf de start van je zaak tot aan het verlof. Dit delen we door het aantal gewerkte dagen in die periode. Het resultaat ervan is de grondslag voor je ZEZ-uitkering. Houd er rekening mee dat een ZEZ-uitkering nooit meer is dan het Wettelijk Minimumloon.

Omdat je nog niet weet wat je inkomen over 2015 is, geef je daar een schatting van. Als je te zijner tijd de aangifte IB van 2014 al hebt, kun je die met je aanvraag meesturen. De gegevens over 2015 zullen we later bij je opvragen.

Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. wizzard

wizzard Nieuw lid

12 mrt 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte Robert,

Aangezien ik, net als veel ZZP'ers, veel moeite moet doen om mijn hoofd boven water te houden, HOOP ik dat je bedoeld wat de omzet is ipv winst...

Ik verwacht namelijk niet dat de winst veel zal zijn, en ik heb juist een ZEZ-uitkering nodig straks om de vaste lasten (huur GWE van mijn salon enz) te kunnen blijven betalen...

Dit jaar ga ik wel (tot aan mijn verlof) op de 1.225 uur komen, maar dat geldt niet?

Kan ik in aanmerking komen voor een andere toeslag? Anders heb ik zo goed als geen inkomen, maar wel (te)veel laste lasten, plus een kleine...

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wizzard,

Je nog wat aanvullende vragen over de hoogte van een ZEZ-uitkering.

Het inkomen dat je invult op het aanvraagformulier van de ZEZ is de winst uit onderneming door (voor ondernemersaftrek). De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt in 2014 (dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst).

De ZEZ-uitkering wordt aan je toegekend en uitbetaald op basis van voorschot. Pas na het bekend worden van je jaarcijfers wordt dit definitief berekend.

Is de ZEZ echt te laag? Dan kan je bij de gemeente informeren of je in aanmerking komt voor aanvulling.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina