ziek na ouderschapsverlof,0wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ninabram, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ninabram

ninabram Nieuw lid

9 mrt 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

Voor mijn zwangerschapsverlof inging ben ik ziek geworden (bekkenklachten). Ik ben bevallen van een gezond kindje en heb besloten om achter mijn zwangerschapsverlof een aantal weken ouderschapsverlof te plakken en een aantal vakantiedagen op te nemen na het ouderschsverlof.

Na mijn bevalling kon ik mij totaal niet concentreren, krijg flashbacks van de bevalling en heb angstaanvallen. Mijn borstvoeding is teruggelopen door alle stress en ik voel me de slechtste mrd ter wereld.

Na mijn ouderschapsverlof en vakantiedagen ben ik gaan werken. In de hoop dat arbeid iets aan mijn situatie zou doen veranderen. Na 2 dagen ben ik reeds ingestort. En heb ik mijn werkgever gebeld om langer thuis te blijven (verlof). Maar Mijn verstand zegt dat ik me moet ziek melden.

Nu ben ik bang dat mijn werkgever hier moeilijk over zal doen omdat zij voor kosten opdraaien omdat ik mij niet meteen na de verlofperiode heb ziek gemeld en daardoor niet aansluitend op verlof ziek was.

ik heb nl een week verlof opgenomen en ben toch even gaan werken, maar ben wel ziek gerelateerd aan de zwangerschap en bevalling.

Kan ik mij op gronden hiervan ziek melden en wat is het effect (op uitkering) van niet aansluitend op verlof ziek zijn?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ninabram,

We zijn je niet vergeten hoor. Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, zijn we één en ander aan het uitzoeken. We komen zo snel mogelijk met een antwoord.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ninabram,

Wat vervelend dat je jezelf zo beroerd voelt na de bevalling.

Na je zwangerschapsverlof heb je ouderschapsverlof en vakantie opgenomen. Dit was van te voren zo gepland, maar je bleek na afloop van je zwangerschapsverlof ziek te zijn. Nu, na afloop van je ouderschapsverlof/vakantie, zou je weer aan het werk gaan maar jammer genoeg lukt dat nog niet. Daarom wil je weten of je jezelf alsnog ziek kunt melden en hoe het dan zit met recht op een Ziektewet-uitkering.

Omdat je een werkgever hebt, kan je jezelf ziekmelden bij je werkgever. Je geeft aan dat je bang bent dat je werkgever hier moeilijk over zal doen. Rotsituatie, dat snap ik. Maar als ik jou was, zou ik in de eerste plaats aan mezelf denken. Als je op dit moment niet kan werken, dan is dat niet anders. Als je al eerder (direct na je verlof) ziek was, dan kun je jezelf met terugwerkende kracht ziek melden.

Is je ziekte gerelateerd aan je zwangerschap of bevalling? Dan kan de werkgever je bij UWV ziek melden. Er zal dan beoordeeld worden of er recht is op betaling vanuit de Ziektewet van UWV. Blijkt er, om wat voor reden dan ook, geen recht te zijn op een Ziektewet-uitkering van UWV? Je hebt een arbeidsovereenkomst met je werkgever dus die moet jouw salaris doorbetalen, of UWV nu wel of geen Ziektewet-uitkering verstrekt.

Actuele informatie over je ziekmelding bij de werkgever vind je hier.

Ik wens je sterkte met deze lastige situatie en heel veel beterschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina