Aanvragen OV-chipkaart

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

HELP! Ik snap er echt geen kont van ;).

Mijn man heeft een nieuwe baan en we hadden bedacht dat hij dan wel met het OV naar zijn werk kan gaan. Nu wil ik dus zo'n kreng aanvragen, maar ik snap er echt helemaal niks van :).

Hij gaat 5 dagen in de week hetzelfde traject reizen. Ik las op de site dat je op zo'n OV-chipkaart een persoonsgebonden reisproduct zoals bijv. een trajectkaart kunt zetten. En ik las ook iets over automatisch opladen.

Nu was ik met de aanvraag bezig en kwam ik bij een scherm over automatisch opladen. Ik weet nu niet of ik dat wel of niet moet doen, omdat ik er ook een trajectkaart op wil zetten. Hoe regel ik dan dat er zo'n trajectkaart opkomt :(.

En dan nog wat: er staat op de site dat als je 'm automatisch laat opladen elke maand dat hij dan gaat opladen als je nog maar € 5,-- erop hebt staan "zodat je altijd kunt reizen.". Maar als ik bij de tarieven kijk staat er dat het instaptarief als je met de trein gaat € 20,-- is. Misschien ben ik een beetje dom, maar wat heb ik er dan aan als ie pas gaat opladen bij minder dan € 5,--? Ik moet dan toch altijd minimaal € 20,-- erop hebben staan.

Nou ja, kort gezegd -> die hele OV-chipdinges is voor mij 1 groot vraagteken. Wat een gedoe'tje zeg :x, vroeger was het veel simpeler met met gewoon een maandtrajectkaart waar je traject voor de trein en de bus op 1 ding stond.

Zucht....wie helpt me?!

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    ik weet niet zeker of een maandtraject kaart al op een ov-chipkaart kan.
    Ik wilde dat vorig jaar voor mijn man regelen en toen kon het niet.
    Automatisch opwaarderen is iig iets heel anders dan een trajectkaart.
    Dan reis je gewoon op saldo en als je saldo te laag is wordt er automatisch geld op gezet. Als je elke dag het zelfde traject gaat nemen is dat dus veel duurder
    Prijzen

De prijs is afhankelijk van het traject dat afgelegd wordt. Raadpleeg de Reisplanner voor een exacte berekening. U koopt uw Maandnetabonnement bij NS-kaartautomaten en NS-verkooppunten.

Abonnement kopen

• Om een Maandnetabonnement te kunnen kopen, heeft u een stamkaartnummer nodig. U kunt hiervoor de laatste 7 cijfers van uw OV-chipkaart gebruiken.
    • Wanneer u niet over een persoonlijke OV-chipkaart beschikt, kunt u bij de NS-servicebalie ook een gratis NS-stamkaart aanschaffen. U moet hiervoor wel een recente ongebruikte pasfoto en een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) meenemen. U hoeft slechts éénmalig een stamkaart aan te schaffen, de stamkaart blijft ook geldig voor uw volgende Maandabonnementen.
    • Heeft u al een stamkaart, dan kunt u een Maandnetabonnement kopen bij de NS-kaartautomaat en NS-verkooppunten, zoals de NS-servicebalie.

ik heb het nog even voor je opgezocht en je moet dus een ov-chipkaart aanvragen ( een persoonlijke) en dan bij het station een traject kaart kopen.
    ( volgens mij is dit nog een los kaartje en wordt dit niet direct op je ov-chip gezet)

3. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Ik heb van mijn werk een trajectkaart voor een jaar. Evengoed kan ik de kaart zelf ook opwaarderen zodat ik ook buiten het traject het OV kan gebruiken. Het lijkt me dus dat het mogelijk is maar ik zou je aanraden om even bij het GVB langs te gaan.

4. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Sorry, sorry!
    Ik loop een partijtje onzin te vertellen. Ik heb NS traject kaart voor een jaar. Daarnaast heb ik een buskaart + ov-chipkaart.
    Het schijnt niet mogelijk te zijn om je trajectkaart op te laden. Daar heb je dus een aparte ov chipkaart voor nodig.

5. Amethist

@ Crystel: Op de site van de OV-chipknip staat:
    "u kunt persoonsgebonden reisproducten zoals een maandabonnement, een trajectkaart of een busabonnement op de kaart zetten."
    Ik ga er dan dus vanuit dat het kan.
    Maar schijnbaar moet ik dat dus toch los kopen als ik jouw post lees. Dus dan een OV-chipknip én een maandtrajectkaart? Maar moet ik die OV-ck dan ook opladen nog? Dan betaal ik toch dubbel?

@ Lizzy: Man man moet zelf zijn vervoersbewijs regelen en krijgt het dan terug bij zijn salaris.

6. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Ik denk dat jij deze moet hebben.
    NS.nl

Dan kun je evengoed nog een aparte ov-chipkaart aanvragen bij het GVB

7. Amethist

Dus voor de trein vraag ik een maandtrajectkaart aan en voor de bus/tram heb ik dan een ov-chipkaart nodig?

8. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Ja, maar je kan (als het traject altijd hetzelfde is) ook op je ns trajectkaart de zones van de bus/metro laten zetten.
    Ik reis van bijv. alkmaar naar Amsterdam sloterdijk met mijn trajectkaart en kan met diezelfde kaart gebruik maken van de metro/bus/tram voor alle zones in Amsterdam. Je moet de zones dan wel aangeven bij het aanvragen.

Om in Alkmaar te komen vanaf mijn woonplaats, heb ik een apart ster-abonnement + ov-chipkaart. Dan kan niet op de trajectkaart omdat het niet in hetzelfde zone-gebied ligt. Snap je het nog haha?
    Ik zou echt even de klantenservice inschakelen want als het misgaat is het een heel gedoe om recht te zetten en kost het je veel geld.

9. Amethist

Mijn man moet van station Woerden met de trein naar Utrecht en dan nog een stukje met de bus of tram. Dus ik hoef dan helemaal geen ov-chipknip aan te vragen begrijp ik?

10. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Als het maar binnen die 3 zones valt is dat inderdaad mogelijk.
    Dit lees ik op de site:

Stad-/streekabonnement

U kunt uw Maandtrajectabonnement combineren met een stad-/streeksupplement.

Geldig voor bus, tram en metro.
    U reist dan zowel naar het vertrek- als van het aankomststation in 1, 2 of (maximaal) 3 zones.
    De prijzen in 2012: 1 zone kost € 37,50, voor 2 zones betaalt u € 54,50 en voor 3 zones € 73,50.
    Heeft u een stad-/streeksupplement in Amsterdam of Rotterdam? Gaat u dan naar een servicepunt van de RET of GVB om het stad-/streeksupplement op een persoonlijke OV-chipkaart te laten zetten. Hiermee kunt u in- en uitchecken in het stad- en streekvervoer in deze regio's.
    U kunt uw Maandnetabonnement combineren met een stad-/streeksupplement.

Een maand lang geldig in alle bussen, trams en metro's.
    Onbeperkt aantal OV-zones.
    Een OV-supplement voor alle zones kost € 77.

11. Amethist

Dus alleen in Amsterdam en Rotterdam heb je een ov-chipknip nodig voor je bustraject. In de overige steden (zoals Utrecht) kan je bustraject dus gewoon op je maandtrajectkaart.

12. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Zo lees ik het wel ja, maar ik zou echt even de klantenservice bellen zodat je 100% zeker bent..

13. Amethist

Ja, ik heb mijn man gezegd morgen nog even met zijn nieuwe werkgever te bellen (een jaartrajectkaart is goedkoper dan een maandtrajectkaart, maar dan wil ik wel dat zijn werkgever het gelijk betaalt, ik gaan geen € 1.000,-- voorschieten ;)) en dan langs het station te gaan, want hij moet sowieso een stamkaart hebben dan.

14. Amethist

Oh en dank je wel natuurlijk!!!!

15. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Niets te danken hoor. Ik had het geluk dat ik zelf niets hoefde aan te vragen, dat werd voor me gedaan.
    Maar zeg eerlijk, je ziet door de bomen het bos niet meer toch?
    Ipv dat ze nou een stappen menu hebben waarbij alles voor je berekend wordt... En dan die prijzen.. om duizelig van te worden!

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Je kunt het maandelijks betalen. Dat doe ik ook. Maar ik zou het zeker aan zijn werkgever vragen. Misschien hebben ze een kortingsregeling met NS. Dat heeft mijn werkgever ook aangezien ze veel personeel hebben die gebruik maken van openbaar vervoer.

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    ik begrijp nu dat ie dus met de bus en de trein moet ( grappig mijn man moet van Woerden naar Gouda)
    Voor de bus kun je wel een trajectabbonement op je ov-chip zetten maar niet voor de trein.
    Lekker handig ( dus niet)
    Sowieso is een ov-chipkaart handig als je eens los met de bus en trein moet dus die persoonlijke ov-chip kan je iig aanvragen.

Deel Deze Pagina