Berekening voor de ziektewet en verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door honeyy, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Beste UWV,

voor mijn verlof heb ik een week in de ziektewet gezeten. nu kreeg ik de berekening voor mn verlof, en voor de ziektewet. De berekening voor de ziektewet ligt hoger bijna 20,=p/d! dan mn verlofbedrag. hoe kan dat?

Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste honeyy,

Je wilt weten waarom de hoogte van je verlof anders is dan de hoogte van je Zietewet-uitkering. De oorzaak hiervan ligt meestal in het feit dat de periode waarover de berekening plaatsvindt voor beide uitkeringen anders is. Het dagloon van de Ziektewet wordt vastgesteld door je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag te delen door het aantal werkbare dagen per jaar(261).

Het dagloon van de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen 1 maand of 4 weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Ben je in deze referte periode ziekgeweest dan nemen we de periode daaraan voorafgaand. Als je dus bijvoorbeeld al minder bent gaan werken voor je ziekgemeld bent, dan kan dit invloed hebben op de hoogte van je dagloonvaststelling.

Actuele informatie over de berekening van de ziekte wet vind je hier en over de hoogte van de WAZO hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina