Beste, In oktober 2012 zou mijn contract aflopen. Op dat moment was zo'n 20 weken zwanger. Gelukkig voor mij, kwam er op het werk een situatie tot stand waardoor mijn werkgever besloot mij nog aan te houden tot 31 december 2012. Iedere maand extra werk is er 1, dus ik was hier gelukkig mee. Nu zijn ze op het werk niet heel secuur met de contracten verschaffen en heb ik de verlenging van het contract pas op 21 december ontvangen. Hier stond echter een typefout in. De beeindigde datum staat in dat contract vastgesteld op 31 december 2013! Zowel mijn werkgever als ik, hebben hier overheen gelezen. Maar dit heeft als gevolg dat het uwv mij belde om te vertellen dat mijn ww aanvraag (uiteraard) wordt afgewezen, omdat ik nog een jaar lang een contract heb. Aangezien ik net zo goed weet als ieder ander in de organisatie dat het om een typefout gaat, dacht ik, dan lossen we dat even op door een vervangend contract. De dame aan de telefoon vertelde mij echter dat als ik daar mee akkoord zou gaan, ik verwijtbaar werkloos ben en mijn recht op ww verlies. Mijn werkgever wil contact opnemen met het uwv en hun advocaat om toch met terugwerkende kracht de oorspronkelijke einddatum vast te laten stellen (31 december 2012). Ik wil eigenlijk even weten wat nu financieel gezien voor mij handig is om te doen. Want zoals ik het begreep, kan ik mij nu niet bereidwillig opstellen, want dan verlies ik mijn recht op ww. En kan mijn werkgever mij tot 6 weken na mijn verlof ook niet ontslaan. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, en dat u mij wat informatie kan geven zodat ik wat beter weet hoe ik erin sta en ik zometeen zonder inkomsten kom te zitten. Alvast bedankt!
Beste LBlue, Uit je verhaal begrijp ik dat er tussen jou en je werkgever een vreemde situatie is ontstaan over de beëindigingdatum van je contract. Je wilt weten hoe je nu het beste kunt handelen in deze situatie. Ik begrijp dat je nu nog een contract met je werkgever hebt t/m 31 december 2013. Je werkgever is in deze situatie dus verplicht om je nog door te betalen gedurende je contract. Loop je tegen moeilijkheden met je werkgever aan? Ik raad je dan aan om juridische hulp in te schakelen. Je kunt contact zoeken met je eventuele vakbond of rechtsbijstandverzekering. Als je die niet hebt, dan kan het Juridisch Loket je wellicht adviseren. Wanneer je met je werkgever overeenkomt om het contract tussentijds te beëindigen, let er dan wel op dat de wettelijke opzegtermijn gehanteerd wordt. Actuele informatie over de opzegtermijn vind je hier. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare