aanvullende zorgverzekering of alleen basis

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ik ben collectief verzekerd via mijn werk. Daarbij zit verplicht een kleine aanvullende verzekering voor o.a. fysio, preventie zorg (EHBO cursus, griepprik e.d) dit kost 9,- per maand. Fysio wordt tot 1000,- per jaar vergoed. Nu heb ik nog steeds last van mijn bekken en heb wel fysio nodig. Daarnaast een tandverzekering 100% tot 700,- per jaar. Ik moet 4-5 keer per jaar naar de mondhygiëniste en lig dan 45 minuten in die stoel. Dat kost al snel 80,- per keer.
    Betaal 12,90 voor de tandverzekering.

Dit is wel incl. collectiviteits korting.

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Voor mij niks krullie, ik ben dan ook al jaren basis verzekerd, en even terugkomend op de vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering, kan ik dat beter ook zo blijven. Als ik de kosten bereken van de kraamzorg en het mooie kraampakket is aanvullend ook duurder als uit eigen zak betalen. (Met lactatiekundige en poliklinisch bevallen zonder medische noodzaak zou het trouwens wel rendabel zijn.) Berekend op de tarieven van dit jaar overigens die van volgend jaar zijn nog niet bekend. Gelukkig heb ik via mn werkgever een behoorlijke collectiviteitskorting en dan is het wel interessant, nog even afwachten dus.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik had altijd een aanvullende verzekering, ook voor mijn tanden maar ik ga terug naar de basis. Ik maak er weinig gebruik van.

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Dat bedoel ik Marlijn82. Het loont gewoon niet.
    Maar dan toch snap ik die kleinere pakketjes niet waar ik mensen wel eens over hoor van niet eens zoveel geld.
    De kleine aanvullende pakketjes bij Ohra heb ik echt helemaal niets aan namelijk.

Ik heb ook geen tandarts meer. Ik heb een paar jaar een verzekering gehad die tot 250e per jaar vergoedde, maar daar moest ik wel 16e per maand voor afdragen. Nou dan heb ik het toch zelf betaald zo ongeveer als ik iets heb?! Dat noem ik geen verzekering meer...
    Maar ik heb een sterk gebit en maar 25e per jaar kwijt aan de tandarts.

Stel je hebt een keer een kroon nodig of een wortelkanaalbehandeling... hier iemand die al twee kiezen heeft laten trekken omdat dat veel goedkoper was dan de kiezen te laten behandelen.
    Hoor dat steeds vaker. Eigenlijk te triest voor woorden dat het die kant op gaat in NL...

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat ik in een eerdere post al zei: In de aanvullende verzekering zit meestal ook de anticonceptie vergoed, tenminste bij het cz wel. Dan loont het bij mij dus wel.

Ik neem altijd een aanvullende verzekering voor de fysio. Ik heb het niet elk jaar nodig, maar een losse afspraak kost 28 euro en als ik eenmaal ga heb ik zo een stuk of 5 tot 8 afspraken nodig. Dan zit je al minimaal aan 140 euro.

Als ik bij CZ het kleinste aanvullende pakket neem kost me dat 7.25 per maand. Dat is 87 euro per jaar. Dan word de fysio tot 250 euro vergoed. Ik houd dan dus al "over".

Ook word dan mijn anticonceptie (Nuvaring) tot 200 euro per jaar vergoed. Dat kost me 4x 36.87 = 147.48 Daar houd ik dus ook al aan over.

Op die manier kijk ik dus welk pakket rendabel is voor mij. Uiteindelijk heb ik dus mijn aanvullende pakket er altijd uit, door de anticonceptie, of ik nu fysio nodig heb of niet.

En ik heb ook collectiviteit, 7% korting op de basisverzekering en 15% op de aanvullende, dan word het nog voordeliger.

6. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik denk dat het hier dus alleen basis en tandartsverzekering wordt.
    Gisteren bij de tandarts geweest en ik heb 10-8 jaar geleden 6 wortelkanaal behandelingen gehad (met dank aan de vorige tandarts die mijn gebit verklote door niet goed te vullen en niet naar mijn klachten luisterde) en nu loop ik wel de kans om kronen te krijgen doordat de vullingen niet goed op de kiezen aansluiten. (heb al 1 kroon)

7. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Heb alleen een basisverzekering en het hoogste eigen risico. Dit doe ik al sinds het eigen risico bestaat. Ik heb nooit wat en tja wat als.... Dan is het zo. ;) Dit heeft me ondertussen al heel wat jaren geld gescheeld en ik heb in die afgelopen jaren ook nog nooit iets nodig gehad. Dit jaar betaalde ik 62,25 en komend jaar wordt dat 66 euro. Vind dat al genoeg zat. Het enige wat ik in ieder geval achter de hand moet hebben is 875euro eigen risico. De kosten die later eventueel nog bijkomen, daar kan ik nu nog niet van wakker liggen. Ik hoop gewoon dat ik gezond blijf. Manlief is wel wat uitgebreider verzekert en de kinderen staan bij hem op de polis.

8. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Dat klopt echt niet. Het gaat hier namelijk om de basisverzekering, en hoewel daar als je een budgetpolis neemt wel verschillen in zitten naar welke hulpverlener je mag, zijn de vergoedingen wel hetzelfde bij alle verzekeraars.

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik ga nu wel aanvullend nemen, had altijd alleen basis en tandarts.
    Pakket dat eigen bijdrage kraamzorg vergoedt kost me net over de 200 voor het jaar, zelf eigen bijdrage betalen zou ook zoiets zijn dus dan speel ik al kiet. Krijg kraampakket en heb een bril nodig, dus ik haal er meer uit dan ik betaal komend jaar. En dan kan ik evt nog lactatiezorg en fysio krijgen. Nog nooit bij fysio geweest, maar vind het rond bevalling toch wel fijn daarvoor verzekerd te zijn.
    Tandarts hou ik ook, bleek gister weer 2 gaatjes en moet naar mondhygiëniste. En als ik niet meer zwanger ben wil ze foto's maken. Dus denk dat ik dat er ook wel weer uithaal...
    Mn man heeft basis en tand, aanvullend zou alleen voor bril zijn dus dat kan ook niet uit...

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben de basis van Zilveren kruis. Echt al JAREN. Alleen een tandarts verzekering extra.
    Het geld dat wij elke maand op de aanvullende besparen, zetten wij op de spaar.
    Tot nu toe hebben wij er geen gebruik van hoeven maken, maar wij beseffen ons wel dat het eens kan gebeuren.
    Maar wij nemen elk jaar onze verzekering en gezondheid onder de loep. Wat verwachten wij dat er gaat gebeuren, kunnen we iets aan zien komen etc. Het enige wat wij hadden is een bril voor de oudste, dat betalen we zelf, en mijn bril is voor erbij dus ook die betalen we lekker zelf.
    Bevalt ons prima om eerlijk te zijn.

11. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Al eerder hier genoemd: fysiotherapie, als je dat elk jaar minimaal elke maand een keer moet hebben, anticonceptie, een osteopaat, sowieso natuurlijk in bepaalde gevallen (dat van mij:D) een poliklinische bevalling zonder medische indicatie, vergoeding eigen bijdrage kraamzorg.
    Als je 'nooit wat hebt' dan is het natuurlijk grote onzin. Mijn aanvullende pakket wordt dit jaar maximaal, vanwege de bevalling en kraamtijd. En een sterilisatie, dat wordt anders wel een heel dure business. Het beste is dus echt per jaar kijken wat je verwacht nodig te hebben en daar je pakket op aan te passen.

Wat ikzelf nooit zou doen is een budgetpolis kiezen (voor de basisverzekering dus) waarbij bepaalde hulpverleners zijn uitgesloten. Je weet nooit of je kanker krijgt of een enorm ingrijpende operatie zult ondergaan. Stel dat je dan naar een ziekenhuis 50 kilometer verderop moet en je hebt geen/weinig vervoer of mensen kunnen dan niet op bezoek komen? Dat is een overweging die voor mij zwaar telt. Erger nog: stel dat een van je kinderen zoiets moet ondergaan en je kunt dan minder vaak op bezoek dan je zou willen? Lijkt mij echt wel een puntje om over na te denken.

Deel Deze Pagina