Een vriendin van mij is Nederlandse maar heeft de afgelopen jaren in het buitenland gewoond. Nu komt ze over een aantal maanden terug naar Nederland om hier te wonen. Ze gaat hier een baan zoeken, maar heeft ze bij terugkomst in Nederland recht op een uitkering tot ze een baan gevonden heeft?
Beste SimplyLin, Je wilt graag weten of je vriendin recht heeft op een uitkering. Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden op basis van de informatie die je geeft. Het recht op uitkering hangt af van een aantal zaken. Bijvoorbeeld of ze momenteel werkt of een uitkering ontvangt. Ik adviseer je vriendin om hierover contact op te nemen met UWV Telefoon werknemers. De collegas kunnen haar vraag beantwoorden op basis van haar persoonlijke gegevens. Heeft je vriendin geen recht op een UWV-uitkering? En heeft ze nog geen werk gevonden in Nederland? Dan kan ze een bijstanduitkering (WWB) aanvragen bij UWV WERKbedrijf. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB. En bepaalt of ze hiervoor in aanmerking komt. Actuele informatie over de WWB vind je op WERK.nl. Ik wens je vriendin veel succes met het zoeken naar een baan. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk dank voor de snelle resctie. Op dit moment werkt zij wel, in het buitenland dus. Ik ga haar uw reactie even doorsturen, dan kan ze ermee aan de slag!