wij willen een huis gaan kopen, nou zit mijn vader ons een beetje bang te maken dat wij bergen geld kwijt gaan zijn aan verzekeringen en zo. Hoeveel ben je ongeveer kwijt per maand aan alle vaste lasten, water gas en licht opstalverzekering(?) inboedel, enzovoort bij een huis van ongeveer 180.000? (er zit wel dubbel glas in)
Volgens mij zijn wij rond de 1000 euro per maand kwijt aan alle vaste lasten (ex boodschappen). Wel krijgen wij dan nog een keer per jaar de belastingteruggave, zo'n 3000 voor de rente. Wij hebben hypotheek van 180000 (jouw hypo zal grof geschat 180.000*1,10 worden als er verder niets meegefinancieerd wordt)
ja dat zijn alle vaste lasten behalve de boodschappen. Dus hypo, verzekering, belastingen, tv, gas/licht, telefoon
Wij zijn ong 32 euro kwijt aan opstal, inboedel en aansprakelijkheid. Voor water en electriciteit (we hebben geen gas) ong 120 euro per maand en voor kabel, internet en telefoon ong 80 per maand. Daarnaast heb je dan natuurlijk de kosten van de hypotheek en de boodschappen en alle andere dingen die je zelf nog hebt (zorgverzekering, auto-dingen etc). Ik heb het voor mezelf allemaal in excel gezet met wat er maandelijks binnen komt en wat er weer uit gaat. Heel overzichtelijk Misschien is dat een idee? Groetjes Rosa
Wij hebben een hypotheek van 265.000. Voor de hypotheek betalen we 1130 bruto per maand (incl. premie levensverzekering), waarvan we 405 euro per maand van de belasting terugkrijgen. De verzekering voor inboedel, opstal en WA kost ons 24 euro per maand. Elektriciteit: 80 per maand. Stadsverwarming: 101 per maand. Waterschapsbelasting: 23 per maand. Gemeentebelasting (die is hoger bij een eigen woning dan bij huur): ik schat zo'n 50 euro per maand, maar dat weet ik nog niet zeker want we wonen hier nog niet zo lang. De hoogte van de gemeentebelasting hangt af van de gemeente waar je woont. Je hebt dure en goedkope gemeentes wat dat betreft. In mijn vorige gemeente was de gemeentebelasting voor eigen woningen zo'n 90 euro per maand. Dus al met al zijn we voor ons huis netto zo'n 1000 euro per maand kwijt (incl. belastingteruggaaf).
Waar je bij een koophuis natuurlijk wel ook rekening mee moet houden, is dat al het onderhoud voor eigen rekening is. Riool verstopt? Hup, paar honderd euro voor het ontstoppen. Buitenschilderwerk doen? Alles zelf betalen. Verwarmingsketel kapot? Dat is niet goedkoop! Je moet dus wel echt ruimte in je budget overhouden om voor dit soort dingen te kunnen sparen.
wij betalen ong 900 bruto zit wel verz bij zoals levensverzekering,opstal,inboedel,en als 1 van ons beide werkeloos zou worden gaat om een hypo van ong 190.000 en daarvan krijgen we ong 300 terug dus heb ik het alleen over het huis dus niet je ziekenfonds,gas,licht water etc etc
Aan de inboedelverzekering ed betalen we 42 euro per 2 maanden. 134 euro aan gas licht en 50 euro aan water. Is echt niet zoveel duurder dan huren hoor.
Als je nu in een huurhuis woont, dan is de enige extra verzekering die je nodig hebt, je opstalverzekering. Wij hebben een huis van 2 ton en betalen daar ongeveer 10 euro per maand voor. Dat is niet heel schokkend dus. Natuurlijk heb je bij je hypotheek ook een levensverzekering, maar dat zie ik als hypotheeklast en niet als verzekering. Wij betalen daar zo'n 100 euro per maand aan, maar dat ligt helemaal aan het bedrag dat je wilt verzekeren. Bij ons wordt de halve hypotheek afgelost als één van ons komt te overlijden. Gas, water en licht kost ons zo'n 240 euro per maand (weet nog niet of dit reeel is, want we hebben nog geen eindafrekening gehad, maar het zal eerder teveel zijn dan te weinig) En dan moet je nog sparen voor onderhoud. En daarbij is het een groot verschil of je een nieuw huis hebt of een oud huis. En of het goed onderhouden is natuurlijk. Dat was het geloof ik wel een beetje qua kosten. En dan nu de opbrengsten. Ons vorige huis hebben we gekocht voor 105.000 euro. Voor 25.000 aan verbouwd en na 4 jaar verkocht voor 176.500. Dat is dus een flinke winst! Als we in die tijd hadden gehuurd, waren we alleen maar geld kwijt geweest. Nu hebben we erop verdiend. Ik vond het ook doodeng toen we ons eerste huis kochten, maar nu zou ik niet anders meer willen
ja, ik vind het wel eng ja. het huis is voor ons best prijzig, aangezien we nu bijna geen kosten hebben, en in dat huis ook nog wat willen verbouwen. Maar ik weet zeker dat het na wat aanpassingen véél meer geld waard is. Nu zitten we dus ook nog te twijfelen over wat voor hypotheek we moeten nemen.... mijn vader zei een levens-hypotheek, maar dan zit daarvan toch een deel in beleggingen? dat wil ik absoluut niet. Misschien tijdens een jaartje verbouwen een aflossingsvrije, zodat we meer geld voor het verbouwen hebben, en daarna aflossen, maar ja, welke hypotheek dan?
nee is niks beleggen wij hebben alles op save en hebben een spaarzeker hyp maar wil wel ff zeggen wat je zegt na een aantal dingen verbouwen is je huis niet ineens 10d meer waard Dat valt nog wel vies tegen of je moet het zelf doen maar dan nog stijgt je huis niet in duizende euros
Wij betalen ongeveer 60 euro verzekeringen, inclusief een WA verzekering voor de auto. Dan hebben we inboedel, aansprakelijkheid, brand, rechtsbijstand, ongevallen. Energie kost 180 euro in de maand en verder heb je natuurlijk nog de gemeente en het waterschap. Dit is per maand berekend ongeveer 18 euro.
Ga gewoon eerst eens bij je bank langs voor een hypotheekgesprek. Kijk of je die lasten kunt en wilt dragen (+ wat extra voor sparen voor onderhoud en je overige lasten natuurlijk). Als je dat weet, kun je gericht op zoek naar een huis. Wij hebben wel een hypotheek waar beleggingen in zitten. Ja, beleggingen kunnen dalen qua waarde. Daarom moet je ook alleen beleggen als je er een langere periode over kunt doen om eventueel verlies weer in te lopen. Een hypotheek loopt 30 jaar, dus dan heb je alle tijd. Bovendien kun je bij beleggen aangeven hoeveel risico je bereid bent te lopen. Hoe hoger risico je wilt accepteren, hoe hoger ook je mogelijke rendement. Je maandlasten zijn bij een beleggingshypotheek wel een stuk lager, dus dan heb je op dit moment weer meer ruimte om te kunnen verbouwen. Laat je goed voorlichten en maak dan pas je keuze. Succes
Ik denk niet dat je vader je bang probeert te maken hoor. Maar je bent wel het een en ander kwijt ja. Maargoed, dat ben je ook kwijt als je gaat huren. Dat wil zeggen. Naast gwl ben je ook geld kwijt kwijt aan een inboedelverz, opstalverz, levensverz. Hangt af van soort huis en woonplaats en inrichting
Als ik zo de bedragen naar boven zie komen betaal ik toch echt wat meer! ben zo 1000 euro per jaar kwijt aan belastingen zoals rioolrecht,waterschap enz.enz. 250,- aan verzekeringen. p/m
wij hebben het al weleens uit laten rekenen wat voor hypotheek we konden krijgen, maar dan kun je zo'n hoge hypotheek krijgen dat je krom moet liggen en niets te eten hebt... ik wil ook nog wel kleertjes kunnen kopen voor de kleine en af en toe op vakantie kunnen. Maar nu weten wij via via een huis te koop waarvan de mensen bereid zijn flink te zakken met de prijs waar het al een jaar te koop voor staat, ze komen anders met een dubbele hypotheek te zitten. Ze kunnen de huidige wel krijgen, maar de inrichting is zacht gezegd niet iedereens smaak... De kijkers die ze gehad hebben hebben ook geen van allen een bod uitgebracht.
Shelly, je kan overigns niet oneindig in prijs zaken. Er is altijd een min. bedrag waarvoor het huis verkocht moet worden. En de inrichting, krijg je die erbij ofzo?
Dit hebben wij ook, voor de helft dan (andere helft is aflossingsvrij). En het beleggingsprofiel inderdaad laten vastleggen op 'zo min mogelijk risico'. Dan wordt er alleen belegd in fondsen die redelijk waardevast zijn. Wij vroegen onze adviseur ook of het wel veilig was. Hij zei: als je een beleggingshypotheek 30 jaar in de kast laat liggen, en je gaat dan eens kijken wat het heeft opgeleverd, dan kan je bedrogen uitkomen. Maar als je je beleggingen eens in de zoveel tijd laat nakijken of het nog wel rendabel is, is die kans klein.