lieve meiden Ik heb een probleem ( tenminste dat denk en vind ik) ik heb een zusje van 12 jaar en die heeft dus ook verschillende sites hyves, facebook msn, twitter, niets mis mee zul je denken, echter is het sinds kort zo dat zij extreme foto's plaatst ( van haar kont met haar broekje een klein beetje naar beneden, opmerkingen erbij als wie heeft er een groter kontje, van haar borsten niet volledig maar een goede inkijk, ze is gezet en heeft echt een flinke cup voor haar 12 jaar, en nu had ze opeens een vriendje (lees 17 jaar) die dus ook dat soort foto's van haar in zijn profiel had staat met teksten als lekker geil ding van me , dit is mijn zusje zij is 12 jaar en ik vind niet dat zij neergestempelt moet worden als lekker of geil of ding ( ik heb die jongen dus ook nou ja niet zo heel vriendelijk bericht dat hij toch echt ergens anders moet gaan zoeken dat mijn zusje 12 jaar is, bericht terug gekregen dat hij dat dus écht niet wist en een dag later een boos zusje dat ik haar relatie kapot heb gemaakt , ik heb al met mijn moeder gesproken die zegt enkel elke keer R haal die foto's weg en klaar mijn moeder is dus de makkelijkheid zelve en ziet het gevaar dus niet, echter plaatst mijn zusje ook al haar prive gegevens op het internet telefoonnummer, adres, waar ze heen gaat hoe laat wanneer met wie werkelijk, ik woon in turkije maar weet precies waar ze is met wie en wat ze aan het doen is, ook voegt ze iedereen die maar vriendjes wilt worden toe en zo heb ik al een aantal mensen ( lees volwassenen boven de 50) berichten gestuurd wtf zij met een meisje van 12 jaar in hun lijst moeten heeft wel geholpen want direct verwijderd maar ik kan toch onmogenlijk elke dag haar hyves haar facebook haar twitter gaan na spitten om te voorkomen dat zij een idioot treft die haar pijn wilt doen praten met mijn zusje helpt wel maar voor een paar dagen, zij is altijd gezet geweest ( lees dik) en ik ben bang dat ze nu haar lichaam op een andere manier gaat gebruiken omdat ze hier wel in haar ogen "leuke" commentaar op krijgt en jongens ineens heel lief doen tegen haar, hoe breng ik mijn zusje aan het verstand dat haar lichaam een geschenk is waar ze zuinig op moet zijn dat het niet voor iedereen is om te zien en dat mensen zeker geen vriendjes met haar moeten worden vanwege haar grote borsten of "lekker" kontje het is een lang verhaal geworden mijn oudste dochter is 13 en die doet dit soort dingen niet ook zij heeft met mijn zusje gepraat R dat moet je niet doen maar ja ook mijn dochter krijgt dan een behoorlijk grote mond dat ze maar met haar eigen leven moet bemoeien wie heeft tips alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal
Heel moeilijk en helaas heel erg herkenbaar! Ik heb een zusje an 13 die dezelfde dingen uithaalt (zo noem ik het maar eventjes) als jouw zusje! Het enige wat je moeder zou kunnen doen is haar flink waarschuwen en desnoods niet meer op de laptop/pc of iets dergelijks.. Zo kan ze het in elk geval THUIS in de hand houden... Voor de rest kan je hééél hard hopen dat je zusje geen idioot tegenkomt!
Hoe lastig het ook is, jij bent niet haar moeder, dat is jouw moeder (natuurlijk ). Ik snap dat je ongerust bent, maar je woont ver weg en bent een oudere zus. Jouw moeder zou (naar mijn mening) hier strenger in moeten zijn en je zusje moet zelf keuzes leren maken en dat houdt soms ook in, fouten maken... Tuurlijk is het goed/verstandig een oogje in het zeil te houden, maar ik denk dat je niet heel veel meer kunt doen. Wat zegt je vader hiervan?
stomme internet soms! Op school maak ik ook zoveel ellende mee met die troep.. Je moeder zal degene moeten zijn die haar daarin stuurt, jij kunt weinig doen omdat je zo ver weg zit. Misschien horrorverhalen op het internet zoeken en die naar je moeder sturen oid.. In ieder geval iets doen waardoor je moeder doorkrijgt dat het niet ok is! (want dat is het in mijn bescheiden mening echt niet.. het is spelen met vuur! en ze zijn nog te jong om op de blaren te kunnen zitten)
oh vreselijk lijkt me dat! Ik zou niet weten wat je er aan kan doen. Dat zouden je ouders moeten doen, ik denk als ik dat gedaan had op die leeftijd dat ik niet op de pc mocht en dat me camera in beslag werd genomen!
jeetje wat moeilijk zeg, ook omdat jij ver van haar vandaan woont kun je niet zoveel.... dat jou moeder dat allemaal wel best vind is echt schandalig...!! zou eens een hartig woordje met je moeder spreken...! tips heb ik helaas niet voor je... heb zelf ook nog een jong zusje van 16 maar zij is gelukkig zuinig op haarzelf, als zij zulke foto's plaatste dan kreeg ze echt vette problemen met haar vader en mn moeder hoor! reken erop dat de laptop werd afgenomen en de mobiel en de fotocamera! dat is denk ik de enige optie.. en daarnaast haar goed in het oog houden en strak houden... sterkte ermee! lijkt me als zus zijnde erg machteloos staan, en bang zijn voor wat er allemaal wel niet kan gebeuren met je kleine zusje van 12 jaar......
Je bent een super Grote Zus, dat je je kleine zusje zo wilt beschermen. Zeker als je moeder daar wat nonchalant mee omgaat. Blijf het proberen, zou ik zeggen. Want je wilt er niet aan denken, dat het een keer goed fout gaat. Het klopt dat je haar moeder niet bent, maar als grote zus voel je je toch ook een beetje verantwoordelijk... Misschien kun je toch proberen je moeder te doordringen van de risico's die je zusje neemt, en van de manier waarop ze zichzelf te kijk zet op haar pagina's. Kan me niet voorstellen dat ook maar één moeder daar blij van wordt, dat er volwassen mannen zijn die contact zoeken met haar 12-jarige dochter.... Succes!
als je moeder na een gesprek nog niet wil luisteren zou ik haar zeggen dat je dan iemand inschakeld die een oog in het zeil houd bij je zusje... dat kan een medewerker van JZ zijn.... misschien dat dat haar ogen opent... zou in dit geval alleen in het belang van je zusje denken en als je ouders dat niet doen zal jij het kunnen doen.... anders gaat dit een hele verkeerde kant op denk ik.....
Ik ben vast weer te nuchter en te onbezorgd.. Maar het is een meisje van 12.. die onzeker is geweest over haar lichaam..en nog steeds is. Zo meisje zoekt aandacht. En lekker geil ding en schatje je bent mijn en dat soort dingen dat zetten ze onder elke foto! Goed in de gaten houden of er geen loverboys of dat soort lui op de loer liggen en verder zo laten.. Er tegen in gaan werkt averechts en gaat ze alleen maar meer aandacht zoeken via internet.
Waarschijnlijk is dit het hele ding.... Ik ben helaas ook zo dom geweest om dat soort fotos te maken... ik was erg onzeker en kreeg op die manier idd wel de leuke aandacht van jongens. Bij mij is er niks ergs gebeurd, maar ineens kreeg ik het besef ''waar ben ik mee bezig?!'' en is het gestopt. Misschien zou ze eens met een vertrouwenspersoon op school kunnen praten en confronteer haar met haar onzekerheid. Lastig hoor! succes
off-topic... ik zie ineens dat jij het bent! dat is lang geleden. hoe is het met je? nu in turkije gaan wonen, met je prachtige kids. kom je een keer buurten bij de april mama's 2008? we hebben nog steeds een leuk klein groepje en ik durf te wedden dat iedereen superbenieuwd is hoe het met je gaat.
Het lijkt mij toch dat dit de verantwoordelijkheid is van de ouders van je zusje (zijn die in beeld?). Ik zou heel streng optreden en desnoods de laptop e.d. afpakken totdat ze inziet dat wat ze doet helemaal fout is. Als ouders ben je toch nog wel de baas over je 12-jarige dochter en niet andersom mag ik hopen.... Wel lief trouwens hoor dat je je zorgen maakt (en terecht).
hey meiden allereerst bedankt voor de reacties @ hanna mom ik weet dat ik haar moeder niet ben maar als mijn moeder het af laat weten als moeder zijnde ben ik juist als oudere zus m.i de aangewezen persoon om haar erop aan te spreken haar vader is niet meer in leven dus die kan niet oordelen @ nanette mijn moeder heb ik al diverse malen uitgelegd dat het internet echt gevaarlijk is en hoe zij ermee omgaat helemaal mijn moeder straft mijn zusje vervolgens maar na een aantal dagen is het weer loos @ mamavannu mijn zusje moet op de pc omdat ze dus huiswerk maken op de pc de foto's worden niet alleen met haar camera gemaakt ook met de camera van haar vriendinnen en vrienden en helaas is mijn moeder geen moeder die dus elke keer bij haar jongste dochter gaat zitten als zij op de computer bezig is @ bri dank je jaa ik voel mij zeker verantwoordelijk ik ben niet haar moeder dat weet ik echt maar als er iets zou gebeuren met de wetenschap dat ik dat tegen had kunnen houden vergeef ik mezelf nooit, ik heb de foto's dus laten zien aan mijn moeder ze was er best van geschrokken en is toen heel boos geworden R heeft toen de foto's waar ik bijstond van het internet afgehaald, maar toch weerhoud dat haar niet om het na een paar dagen vrolijk weer te doen weliswaar andere foto's maar zelfde bedoeling @ mora bedankt maar ikzelf heb hele slechte ervaring met jz dus die ga ik er écht niet bijhalen dan ga ik liever zelf hele dag en nacht op wacht zitten @ fruitypebbles sorry maar stel dat het jou dochter is en een jongen van 17 zet zo een tekst onder jou dochter haar foto dan word je niet vrolijk en kan mij niet voorstellen dat je dan denkt ooo doen ze allemaal, omdat ze het allemaal doen betekend het nog niet dat het normaal is, ik ivnd het dus juist als 12 jarige niet normaal dat zulke foto's gemaakt worden 12 jarige horen helemaal niet bezig te zijn met dit soort sexsuele uitspatting en volgens mij ben ik verre van ouderwets @ kletje1 ik praat heel veel met mijn zusje ze komt gelukkig echt met alles naar mij toe dit ook omdat mijn moeder nu eenmaal niet zo een prater is ( begrijp me niet verkeerd ik heb een lieve moeder maar zij heeft een hoop meegemaakt waardoor ze is geworden zoals ze is) dus ik weet dat haar overgewicht haar echt parten speelt ik heb ook samen met mijn moeder naar oplossingen gezocht dietiste ziekenhuis noem maar op dus ik denk inderdaad dat het hierdoor komt @ bri ik kom wel ff buurten in het april topic lang niet geweest hahah ik vertel in het april topic wel het hele reilen en zeilen @ nikki88 tja zoals ik zei ze heeft de laptop dus voor school nodig sterker nog die laptop hebben ze van school gehad webcam heeft mijn broertje vernietigd hihih ook hij is er dus erg mee bezig bedankt allemaal het is zoo lastig soms denk ik zoek het maar uit maar dat kan ik gewoon echt niet ze is MIJN zusje en als ik zo in de put zat zoals zij en een grotere zus zou hebben zou ik ook willen dat die mij helpt denk ik nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken pfff lastig
op hyves is het zo dat als de fotos te expliciet worden haar account word gesloten en ze een waarschuwing krijgt dat ze het niet nog eens moet doen, maar ik weet niet hoe expliciet die fotos moeten zijn en of je dan op niet oke moet drukken (of een van ons ofzo). Verder denk ik dat de enige echte oplossing is haar echt vertellen en met voorbeelden, sites enzo laten zien, dat het echt levensgevaarlijk is wat ze doet! succes ermee, ik vrees dat idd je moeder hier wat strenger in moet worden.
Ik denk trouwens dat straffen geen zin heeft, zij moet echt duidelijk krijgen wat er gebeuren kan als ze zo doet. Dat het voor haar veiligheid is, dat er echt veel mannen zijn die misbruik willen maken van....
Ook ik ben zo een meisje geweest! Ik was alleen geen 12 maar ik was 14, ook gezet en vanaf mijn 12e al een flinke cup. Ik heb een hoop verkeerde mensen op mijn hyves gehad en zelfs ontmoet ( schaam ) Het was inderdaad voor aandacht, ik dacht niet gewild te zijn... met die fotos was ik het wel ineens! Mannen wilde me, vonden me mooi en 'een geil ding' . Ik was ontzettend onzeker in die periode.. Dus waarschuw a.u.b. je moeder.. sommige mannen zijn echt het spoor beister... Gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar een vriendinnetje van mij zat op haar 14e bij een loverboy.....
Probeer ergens een documantaire te vinden over vieze internet mannetjes, en kinderlokkers. Met je moeder, en met haar samen kijken, en uitleggen dat als ze er mee doorgaat, dat ze dan wel eens in hele vervelende/gevaarlijke situaties kan gaan komen. Klinkt hard, maar ik denk dat ze alleen op deze manier kan gaan beseffen wat ze aan t doen is. En NOG een keer met je moeder praten.
precies. toen ik 12 was, was ik ook zo, misschien iets minder erg, en ik was en ben ook gezet. ik zocht aandacht, en toen was het dan niet via hyves, maar via een chat. het duurde nog geen drie maanden voor ik erachter was dat het niet werkte, ik moest daar alleen wel op een hele pijnlijke manier achter komen.. er hingen namelijk nogal beschamende foto's van mij door heel de school...
hey meiden @guppienl dat is het dus juist ik heb dus inderdaad met hyves contact opgenomen beheerder heeft toen haar hyves verwijderd maar ja mijn zusje maakt dus heel simpel een nieuw emailadres en dus ook een nieuwe hyves, dit heeft ze dusdanig vaak gedaan dan ze dit dus ook binnen een paar minuten weer heeft gefixed :S, ikzelf straf haar niet ik praat heel veel met haar maar zij ziet het gewoon niet zij is ook sterk in de veronderstelling dat alles wat op internet is niet écht is ofzo, zo had ze een keer een meisje uitgescholden op internet datzelfde meisje kwam ze toen tegen en ze ontkende gewoon dat ze zoiets gezegd had dus het lijkt wel alsof internet voor haar iets totaal anders is als écht leven, normaal draagt ze bijvoorbeeld ook geen uitdagende kleding dus ik krijg haar niet aan haar verstand dat internet wel degelijk écht is erg lastig uit te leggen hoop dat me begrijpt nogmaals bedankt @ wendyenrichard juist en daar ben ik dus bang voor ik zit er echt bovenop ik ken gelukkig al haar échte vriendjes en vriendinnen dus zodra ik iemand zie die ik niet ken of ik te oud vind krijgt die ook zeker een mail van mij ( en geloof me ik ben niet makkelijk een echte leeuwin dus ) maar het is wel mijn grootste angst en al die verhalen van tegenwoordig maken het er niet makkelijker op @brabbel1988 dat is een goed idee misschien als ik haar eens wat verhalen laat lezen die echt gebeurt zijn niet geschoten is altijd mis dus ga het in elk geval doen bedankt @ mavaso ufffffff jeetje dat zou ik dus echt niet willen met mijn zusje maar aan de andere kant als dat voorkomt dat ze verder gaat en "normaal gaat doen" dan hang ik desnoods zelf wel die foto's op nogmaals echt super bedankt meiden voor het meedenken ik weet dat ik echt een bezorgde oudere zus ben en ik weet ook wanneer ik kan zeggen ach laat maar leeftijd maar dit bezorgt me echt angst helemaal als ik zie dat ze net weer een kerel van 60 heb toegevoegd die haar een berichtje had gestuurd :x
@mamaatjevan5 ja het was echt heel erg, en ben denk ik 2, 3 weken uitgelachen, maar daarna was het ook klaar. ik zat niet meer op die chats, de foto's waren weg, de foto's stonden ook op internet, maar die site hadden ze gelukkig ook verwijderd. ik heb er ook zeker weten van geleerd!