vraagje over voeding, baby 2,5 week oud

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by neletje, Jun 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. neletje

neletje Actief lid

Jan 25, 2009
    377
    0
    0
    Hoi

Mijn zoontje is 2,5 week oud en drinkt zo een 90-100 cc per flesje, en zo een 7 tot 8 flesjes op een dag. Hij woog vorige week 2790 gram, dus dat is zeker ruim voldoende voor zijn gewicht ! Nu komt hij meestal stipt elke 3u en sinds 2 dagen lijkt het alsof hij niet altijd genoeg heeft (hebben we 2 keer gemerkt). Ik heb de voeding erna dan geprobeerd 120 te geven maar die drinkt hij dan niet helemaal op (hij drinkt dan gewoon weer 100).

Nu had ik enkele vraagjes hierover.

Mijn eerste vraag:
    - Een vriendin adviseerde me te proberen zijn laatste fles tussen 23u en 24u te geven, zodat als hij wat meer tijd ertussen gaat laten snachts, hij het na die tijd (af en toe doet hij 4u ertussen).
    Meestal deden wij hem laten liggen als wij al naar bed gingen (wij gaan meestal tussen 10 en half 11 slapen) zodat hij dan zelf kon komen, maar gisteren dacht ik ik probeer haar advies op te volgen en hem gewoon wakker te maken als hij zelf niet komt om 23u30 (dan moest hij ook zijn fles). Hij kwam ook niet zelf (uitzondering volgens mij want meestal is hij vrij stipt) en heb hem wakker gemaakt voor zijn flesje (geprobeerd om 120 te geven, maar hij dronk 100) daarna werd hij om half 3 weer wakker, dus hij heeft er geen 4u tussen gelaten. Nu twijfel ik wat ik het beste doe, hem gewoon laten liggen tussen 23 en 24u en wachten tot hij zelf komt, of hem toch wakker maken die tijd in de hoop dat als hij wat langer ertussen gaat laten hij na die tijd doet? Want het zou dus ook kunnen zijn als ik hem niet wakker maak hij dan de wat langere tijd ertussen laat en dan vanaf 2-3u snachts er weer elke 3u komt?

Mijn 2e vraag is, als hij elke keer 100 cc drinkt en 7 of 8 keer per dag, ik niet beter naar 120 kan en dan 6 keer op een dag, maar hoe doe ik dat als ik hem nu 120 aanbied en hij toch maar 100 opdrinkt en daarna na 3u weer vraagt?

groetjes

2. neletje

neletje Actief lid

Jan 25, 2009
    377
    0
    0
    Gisterenavond bleef hij ook gillen na zijn fles om 9u dus nog 15cc extra gegeven, en om half 12 was zijn honger echt niet meer te stillen, ook geprobeert met een beetje water maar dat hielp ook niet, dus we hebben hem om half 12 zijn fles gegeven ipv 24u en ik heb een fles 120 gevuld en hij heeft 105 op, daarna kwam hij om half 4 en heeft hij 120 cc op, en om 7u 115 en 10u weer 115. Minder wil hij echt niet, maar volgens mij is dat echt te veel voor zijn gewicht....en langer rekken lukt blijkbaar ook niet want als hij honger heeft moet hij echt eten..

Nu had hij deze ochtend na de voeding van 10u wel weer krampjes, dus dat komt mischien omdat het toch teveel voeding is voor dat kleine maagje, maar ja waar kies je dan voor, kind honger laten hebben of krampjes....deze middag maar even met het consultatiebureau bespreken als hij gewogen wordt...

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Een dag-nachtritme komt pas na 6 tot 8 weken op gang: de pauzes tussen de voedingen worden 's nachts wat langer dan overdag. Hier is je zoontje nog niet aan toe. Het is belangrijk dat je zoontje zijn flesje rustig leegdrinkt. Als hij er 15 tot 20 minuten over doet, zal hij langer tevreden zijn na de fles. Ook zullen de krampjes dan minder zijn.

Groetjes Petra.

4. neletje

neletje Actief lid

Jan 25, 2009
    377
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie, hij doet gemiddeld 15 tot 20 minuten over zijn flesje dus dat zit wel goed. Op advies van het consultatiebureau begonnen met Nutrilon Forte, al gaat de overstap wel gepaard met een hoop krampen, ik ben bezig met de overstap op te bouwen door de scheptjes te mengen, maar gisterenavond en deze ochtend heeft hij na de voeding alleen maar krampen gehad en alleen maar gehuild...echt heel zielig om te zien en te horen ! Net van aan vriendin cinababy gekregen dus ik hoop dat het helpt...

Nog 1 vraagje, kan ik hem dan beste gewoon elke 3u voeden overdag? Heeft het dan zin om de laatste fles proberen te geven tussen 23u en 24u (door overdag af en toe een kwartiertje te schuiven met de voeding), of kan ik gewoon beter het ritme van mijn zoontje volgen, waardoor het dus de ene keer 22u is en de andere keer 23u30? En als het dan wel zo valt dat het tussen 23 en 24u, maar hij slaapt, kan ik hem dan beter wakker maken of laten liggen?

groetjes Nele

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Nele,

Dat zit inderdaad wel goed met het drinktempo. Je bent nu aan het mengen met de oude voeding en Nutrilon Forte begrijp ik? Het is goed om het mengen heel rustig aan te doen. Welke voeding gaf je eerst?

Je kunt prima het ritme van je zoontje volgen. Een vast schema hoeft niet, er komt vanzelf wat meer regelmaat in als hij iets ouder wordt. Als je maar in de gaten houdt dat hij per dat niet teveel voeding krijgt. Je kunt je zoontje als hij slaapt lekker laten liggen en zelf een wekker zetten voor het geval hij (iets te lang) door slaapt.

Groetjes Linda

6. neletje

neletje Actief lid

Jan 25, 2009
    377
    0
    0
    ondertussen zijn we helemaal over op de nutrilon forte, (eerst had hij nutrilon standaart) maar met 100 cc bleef hij nog steeds honger houden en elke 2,5u komen...
    Op aanraden van nutrilon hebben we nutriton (1 schepje) erbij gevoegd maar dat was geen succes. Hij ging meer huilen na elke voeding en aan de diarree. De volgende dag dan toch maar geprobeerd hem meer te geven zonder nutriton, dus 120 en 4 schepjes (wel 15 eruit gegooid zodat hij niet meer dan 120 op kon drinken). Daarvan dronk hij dan tussen de 100 en de 120. Hiermee hield hij het wel 3u uit en snachts 2 keer, 3,5uur. Maar zo zit hij nog wel op de 8 flessen op een dag, en ook heeft hij nog steeds krampjes (waarvan ik dus niet weet of het er gewoon bijhoort of door teveel voeding komt). Nu moest ik vandaag bij mijn huisarts zijn en heb ik het met haar besproken en zij zegt dat het echt veel TE veel is ! Zij zegt dat ik hem maar 600 cc over de hele dag mag geven en dat liefste 6 flessen van 100 cc. Als hij nog honger heeft kan ik hem dan na zijn fles nog even wat water met een klein beetje suiker of melkpoeder geven zodat hij voller lijkt te zitten. Ik denk alleen dat dit nooit gaat lukken want 4u tussen de flessen lijkt me echt veel voor ons hongerlapje !
    Bij nutrilon zeggen ze dat hij wel 120 mag, maar dan max 7 flessen, maar meestal zit hij toch op 8....ik weet nu ook niet meer welk advies ik nu moet gaan volgen....honger laten leiden vind ik ook zowat, maar ja als hij kramp krijgt door teveel eten is dat ook niet de bedoeling...
    Hij is op 2 weken tijd wel ongeveer 800 gram aangekomen...best veel lijkt mij !

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    De hoeveelheid voeding die je zoontje totaal per 24 uur krijgt is inderdaad aan de ruime kant. Met 8 flessen van 120 ml kom je bijna op 1 liter voeding uit. 1 liter is de maximale hoeveelheid die een kindjes van flesvoeding mag hebben. Met 3 weken oud is dat inderdaad best veel. Dit houdt in dat als je zoontje straks meer weegt/groter wordt je niet meer voeding meer kunt geven. Ook van te veel voeding kan een kindje last krijgen van krampjes/spugen etc. Zeker goed om te proberen minder aan te gaan bieden. Dit zal misschien niet gelijk van de ene op andere dag gaan, maar probeert dit wel geleidelijk door te voeren.
    Groeten Angelique

Share This Page