Stampot rauwe andijvie

Discussie in 'Voeding' gestart door NooNoo, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter eet nu een paar weken groente en fruit en het gaat er allemaal met smaak in. We wisselen vers af met potjes, al een aardige vooruitgang want in het begin wilde ze helemaal geen vers.
    Nu eten we deze week zelf stampot rauwe andijvie, mag ik haar hier ook wat van geven of is het nog beter van niet? :)
    Ik kook de andijvie dus niet en vanzelfsprekend gaat er geen zout door de aardappels en andijvie (maakt voor ons niet uit, wij eten er spekjes door).

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden staat dat het mag. Er staat wel een * bij, en die is gek genoeg niet verklaard maar ik denk dat die betekent 'eens per week' ivm nitraat. Hij staat namelijk ook bij de spinazie en daarvan weet ik dit zeker.

Eet smakelijk.

[Edit]: het is wel verklaard:
    * zijn de nitraatrijke groenten, maximaal twee keer per week

[Edit2]: ik zie nu dat je kindje nog geen 6 maanden is maar aangezien je al met bijvoeden bent begonnen zou ik het gewoon doen, dit schema begint met 6 maanden pas namelijk.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Gekookt wel, maar rauw zou ik nog niet doen, zeker niet als je net begonnen bent. Rauwkost/rauwe groente is veel moeilijker te verteren dan gekookte groente.

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bij daniel heb ik het wel gedaan, gewoon goed door de staafmixer heen, zo at hij ook sla, nooit problemen mee gehad (met niks eigenlijk, begon paar maanden terug dat bruine bonen en rozijnen diarree/uitslag veroorzaken)

5. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

wat ik mij afvraag mag je eht weer opnieuw opwarmen?
    of kan ik het beter ter plekke maken en dan meteen geven? want dan zou ik niet voor twee dagen kunnen maken.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Andijvie zou ik nooit nog een keer opwarmen, ook niet voor onszelf, dus al helemaal niet voor de kleine.

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Je zou evt wel wat aardappel apart kunnen houden nadat je gestampt hebt en dit de volgende dag opwarmen en er daarna weer (rauwe) andijvie bij doen.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oh echt? Aardappel door de staafmixer heen? Bah dan krijg je toch behangplak? Aardappel heb ik toen ik het heel fijn maakte voor haar, door een zeef heen gedrukt maar eigenlijk voor de rest alleen maar geprakt. Lijkt me zo smerig, aardappel door de mixer, zeker als je het dan nog een keer opnieuw opwarmt.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gewoon lekker geven!

De andijvie in andijviestampot is natuurlijk niet helemaal rauw, want je verwarmt hem goed mee in de pan.

Dat nitraatrijke groente niet twee keer mag worden verwarmd is inmiddels achthaald. Koel restjes nitraatrijke groenten snel af en bewaar ze hooguit twee dagen in de koelkast. Daarna kan de bewaarde groente nog één keer worden opgewarmd.

10. AHzondag

uit een potje warm je het toch ook twee keer op, want olvariet moet het toch ook koken of heb ik dat verkeerd

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar wordt op een heel andere manier gekookt, namelijk onder hoge druk, hoge temperatuur en heel korte tijd. Door die manier van bereiden is de kans op nitrietvorming heel klein, en blijven voedingsstoffen beter bewaard. Net als thuis in een snelkookpan, maar dan nog wta meer geperfectioneerd.

12. AHzondag

Ok, ik vroeg het me gewoon af.

13. zogelukkig

#13 zogelukkig, 21 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2011
    Nitraat wordt schadelijk nitriet als het verwarmd wordt. Hoe langer het proces van verwarmen duurt, des te meer nitriet er wordt gevormd.
    Nitriet vormt zich al als je een krop andijvie bij kamertemperatuur bewaart.
    Het beste is een prakje met nitraatrijke groente snel terug te koelen en snel en kortte verhitten. De bacterieen die nodig zijn om nitraat om te zetten in nitriet gaan dood bij een hoge temperatuur.

Maar een prakje andijviestamp lijkt me echt heel vies...

14. AHzondag

Kan natuurlijk ook alleen de aardappelen maken en dan later de andijvie erbij doen. Als je het kookt hoelang moet dat dan heb het nog nooit gekookt gemaakt.

Bedenk me trouwens net dat ik het voor mezelf ook wel eens opwarm.

15. zogelukkig

Ik kook nooit andijvie, dat slinkt zo snel, er blijft dan niks van over!
    Ik doe het rauw door de stamppot of ik roerbak het heel snel.

16. AHzondag

Oke roerbakken kan dus ook.

17. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    We hebben vorige week het zekere voor het onzekere genomen en een apart maaltje voor haar gekookt. Volgende keer gaan we het dus gewoon geven, ben erg benieuwd wat ze er van zal vinden!

Thanks allemaal!

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Oh das zo lekker :D echt, ik eet niet anders dan gekookt. En dan lekker door de aardappels..mmm. Ik heb dan wel 400 gram voor mezelf, want er blijft idd weinig over als je het kookt.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Sammie ik kook t ong. 5 minuutjes.

20. AHzondag

oke nou ik ga van de week eens maken voor hem.
    uit het potje vond hij wel lekker maar ben meer van het verse groenten en fruit geven.

Deel Deze Pagina