baby 7 maanden drinkt weinig melk

Discussion in 'Voeding' started by Flipper2288, Mar 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

Nov 21, 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Mijn meisje is iets meer dan 7 maanden. Ze krijgt gekolfde borstvoeding uit de fles maar drinkt best slecht. Ze heeft altijd al slecht gedronken maar sinds ze vast voedsel krijgt helemaal.
    Ik denk dat ze momenteel nog geen 300 cc per dag drinkt. Het ligt niet aan het soort melk. Ik heb geprobeerd of ze met kv meer dronk, maar dat drinkt ze helemaal niet.
    Ze lust wel water, vooral als ze het zelf uit een bekertje mag drinken vind ze dat geweldig. Maar drinkt er niet veel van.
    Verder eet ze best goed. Ze eet 's ochtends fruit, 's middags een boterham (vanmiddag zelfs al een hele), vaak nog een liga of rijstewafel of nog een beetje fruit en 's avonds wat groente.

Als ze een paar weken geleden 's ochtends geen melk dronk, kwam ik er nog wel mee weg om er een papje van te maken, maar dat lukt ook niet meer.
    Ik bied haar maar veel ander voedsel aan, want ze is nog best klein. ze zit onderaan de groeicurve.

Niet geheel onbelangrijk: ze is wel supergezond, is nog niet ziek geweest, alleen een dagje een beetje de snuffels, dat is alles.
    Is vrolijk, levendig en superlief. Ontwikkelt zich volgens mij goed.

Ik wil me er niet druk om maken, maar toch wil ik graag horen of andere mama's het herkennen en of ze wel genoeg vocht binnenkrijgt.

Heel verhaal geworden :)

2. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

Nov 21, 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Niemand ervaring? Ik maak me best een beetje zorgen, vooral omdat ik lees dat kleintjes van haar leeftijd minimaal een halve liter vocht binnen moeten krijgen.

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Mijn CB zegt dat met deze leeftijd de behoefte aan melk steeds kleiner wordt en ze steeds meer voedingsstoffen uit vast voedsel gaan halen. De verpleegkundige vond de hoeveelheid opvolgmelk vooral belangrijk voor de hoeveelheid vit. D die ze daarmee binnen krijgt en het minimum per dag is dan 300cc.

Maar jij geeft bv en ik neem aan druppels vit D? Dus daarvoor hieft het niet. Ik geloof dat kindjes zelf heel goed aangeven waar ze behoefte aan hebben en als ze niet meer wil, ze plast goed en ze is gezond zoals je zegt, dan heeft ze misschien genoeg aan die mindere hoeveelheden melk, zeker omdat ze voldoende vast voedsel krijgt.

En over vocht hoef je je denk ik echt geen zorgen te maken! In al het andere voedsel dat je aanbiedt zit ook vocht, zeker in fruit en groente en bovendien drinkt ze ook nog wel een beetje water.... Ik denk dat je meisje het zelf gewoon goed aan kan geven!

4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Heel herkenbaar..
    Ik heb net zitten chatten met de hulplijn van nutricia.. Gijs laat momenteel nadat ie de helft van de fles leeg heeft, duidelijk merken er geen trek meer in te hebben.. Maar als ik van t restje pap maak, zit hij met de mond wijd open te wachten op een volgende hap..

De dame van nutricia gaf ook aan dat de smaak van flessenmelk ( bij bv wisselt dat "van nature" al) niet interessant meer is en ik kon er bijvoorbeeld een paar druppen diksap door doen..

Ook een toetje mocht ik meetellen en zij heeft uitgerekend dat Gijs iets meer dan 700cc vocht binnenkrijgt en ik me er geen zorgen over hoefde te maken, dat is voldoende..

Gijs drinkt, naast kv, verder nog niet veel. Van een vriendin kreeg ik de tip eens appelsap te proberen.. Dat lust hij ook wel...( roosvicee vind ie (nog) niet zo lekker...) rooibos-thee ( warm of koud) gaat er ook wel in..
    Ik zie dat jij t "pap-stadium" al voorbij bent.. Dan word t even lastiger om je advies te geven.. Maar je vroeg ook meer of t herkend werd en daarop kan ik volmondig JA antwoorden..

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Annemarie, ik zou alleen oppassen met alles zoet te maken, zeg maar, om Gijs beter te laten drinken of eten. Straks wil hij geen andere smaakjes meer. Iemand had mij eens aangeraden om eens iets van een klein beetje groentesap (kookvocht) door de melk te doen om de smaak van de melk te veranderen want ik had ook het gevoel dat Mini gewoon helemaal klaar was met die gore melk. Werd hier overigens afgeraden door de "kenners" maar ik was toen wanhopig dus wilde alles proberen. Kort daarop ging Mini drinken als een tierelier dus was het niet nodig, hihi.

Maar dat is één van mijn hang-ups hoor, misschien heb je daar zelf geen moeite mee!

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Dat kookvocht toevoegen spreekt me wel aan.. kleine moeite om tijdens t afgieten wat in een klein kannetje te doen en later in koelkast te zetten tot eerste flesje..krijgt ie vast ook meer vitamines binnen dan van diksap oid.. Thnx voor tip!

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ben benieuwd of het werkt, laat je het weten?

(sorry Flipper dat we je topic hebben gejat... ;))

8. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

Nov 21, 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Geeft niet hoor Miepie!

ik heb ook besloten om me er niet zo druk meer om te maken.
    Was vandaag op babyzwemmen en er waren nog 2 andere moeders die ook een klein kindje hebben.
    als er geen normen en lijntjes zouden zijn, dan zou ik er niet eens aan denken dat er iets niet goed zit. Alle kindjes zijn nou eenmaal anders. Je wilt het gewoon zo graag "goed" doen als moeder... tja, een beetje onzeker dus.
    Het is bij mijn meisje ook vooral de smaak denk ik, ze houdt wel van een beetje avontuur. Dat kookvocht dat ik dus ook wel eens proberen.
    bedankt voor de tips dus, en natuurlijk voor de reactie.

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Mini zit ook onderaan de curve hoor! Heb dat nooit als een probleem gezien, behalve heel even toen ze idd een tijdje wat minder dronk (toen ze rond de 5 maanden was) was ik wel bang. Maar ook hier gold: ze is blij, ze is gezond, ze is supersterk en gespierd: kun je ook juist zien omdat ze niet onder het vet zit, hahaha!

Succes hoor, hoop dat je lekker rustig kan blijven!

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het lijkt soms wel het een of het ander. Zo willen sommige bv-kindjes nog niet echt aan de bijvoeding en andere willen liever alleen nog maar bijvoeding. In fruit en groente en zelfs brood zit vocht, maar voor de eiwitten zou ik toch minimaal die 300cc bv aanhouden. In bv zit veel minder eiwit dan in kv en die hebben ze wel nodig voor de groei!;)

Share This Page