Katten naar buiten?

Discussie in 'De lounge' gestart door MvN, 3 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

MvN Niet meer actief

Hoe moet ik dit gaan aanpakken?

Ik ben nu sinds een maand verhuisd naar een andere woonplaats. in Tiel zijn ze nooit naar buiten geweest ( bijna 3jr en 1 van bijna 6mnd). Dit omdat we toen op de de flat woonde en nu zitten we in een eengezinswoning!

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    wij hebben ze eerst aan een tuigje in de tuin gedaan tot ze gewend waren aan de tuin en daarna mijn hart vast gehouden en ze los gedaan, eerst kwamen ze niet uit de tuin en daarna gingen ze steeds iets verder, en iedere keer riep ik ze met brokjes naar binnen zodat ze daaraan zouden wennen..

succes!! is altijd spannend om katten naar buiten te laten!

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou ze niet naar buiten laten. Die van ons zijn ook binnenkatten, kunnen ze in ieder geval niet weglopen, aangereden worden, meegenomen worden of overlast veroorzaken bij buren in de tuin.

Als je ze toch perse naar buiten wil: 6-8 weken binnen houden en na die tijd gewoon de deur open zetten. Aangezien ze nog nooit buiten geweest zijn, zullen ze waarschijnlijk eerst de kat uit de boom kijken en niet ver weg gaan.

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Nu nog niet naar buiten doen hoor! Katten hebben ongeveer 6 weken nodig om aan hun nieuwe huisje te wennen!
    Je kan ze daarna bijvoorbeeld aan een lijntje mee de tuin in nemen... kijken hoe ze reageren (de mijne zijn bijvoorbeeld heel schrikkerig van onbekende geluiden dus daarom mogen ze deels niet naar buiten... ben bang dat ze tijdens zo'n schrikaanval onder een auto komen ofzo) en als dat dan goed gaat los in de tuin laten waar jullie bij zijn en dan een keertje in de tuin als jullie er niet bij zijn (lekker achter het raam gluren) en zo langzaam opbouwen...
    Maar ja zoals ik al zei mijn poezen zijn binnenpoezen en dat zullen ze ook altijd blijven... Hoezo wil je de jouwe naar buiten laten?
    Mijne mogen nu alleen naar het balkon als wij daar zijn en als we straks een leuk huisje gaan kopen met een mooie tuin ga ik een kattenren voor ze maken :D Weet ik zeker dat ze niks gebeurd ;)

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Namens de buren: Laat ze lekker binnen. Dan kunnen ze ook niet met dode muizen en vogels aan komen zetten, de tuinen van de buren volpoepen, de vogels in de volière verderop in de straat zich dood laten vliegen tegen het gaas, maar ook niet overreden worden, of slachtoffer worden van een kattenhater die vergif strooit, vallen zet of met een bb gun op katten schiet.

6. MvN

MvN Niet meer actief

Ik wil ze naar buiten laten omdat ze zich soms in huis zo vervelen dat ze alle kabels mollen ( ps3, wii, telefoonkabel ) en dan kunnen ze zich buiten uitleven..

Vandaar dat ik ook vraag wanneer et verstandig is en hoe ik t moet aanpakken

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn ook verhuisd en onze Birmaan wil ook erg graag weer naar buiten.
    Nu wacht ik sowieso tot we hier 6 weken wonen...maar de kat is bijna niet binnen te houden.
    Moet zo erg uitkijken als ik de deur open doe dat ze er niet snel uit gaat.

Onze kat is 3 jaar lang een binnenkat geweest, ze kwam alleen in onze afgeschermde tuin.
    Totdat ze na 3 jaar had ontdekt hoe ze de tuin uit moest komen :p
    Sindsdien wil ze erg graag naar buiten, en wordt ze al wild als de voordeur open gaat ;)
    Gelukkig poept ze echt alleen maar op onze kattenbak, dus daar zullen de buren geen last van hebben.
    Wij zijn van plan om eerst met haar een paar keer aan een lijntje de buurt te verkennen.
    Hopelijk ontsnapt ze niet voor die tijd.

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Oh dat is erg vervelend, dan zou ik ook niet zo heel blij zijn met mijn poezen...
    Nou ja, iig zoals ik al zei eventjes wachten tot je 6-8 weken in je huisje woont en dan stapje voor stapje naar buiten laten gaan...
    (poezen hebben namelijk de neiging om op zoek te gaan naar hun oude huisje-zelfs als ze nooit naar buiten zijn geweest)
    Heel veel succes met hun eerste stapje in de buitenwereld :p (en hoop dat ze daarna niks meer slopen)

9. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Je moet indd zo'n 6 tot 8 weken wachten voordat je ze naar buiten laat wanneer je bent verhuist. Als ze opeens in een vreemde omgeving zijn, worden ze niet blij van. Ik benmet ze (na een aantal weken,om de beurt, heb er 5) aan een tuigje in de tuin gaan lopen elke dag. dan kunnen ze wennen en ruiken waar hun huisje is.

De 1e paar dagen achtervolgde ik ze altijd, toen ze eenmaal zonder riempie mochten :p

het is wel lekker als ze naar buiten kunnen, want dan raken ze buiten de energie kwijt ips binnen! haha

10. Engeltje1

Je moet indd zo'n 6 tot 8 weken wachten voordat je ze naar buiten laat wanneer je bent verhuist. Als ze opeens in een vreemde omgeving zijn, worden ze niet blij van. Ik benmet ze (na een aantal weken,om de beurt, heb er 5) aan een tuigje in de tuin gaan lopen elke dag. dan kunnen ze wennen en ruiken waar hun huisje is.

De 1e paar dagen achtervolgde ik ze altijd, toen ze eenmaal zonder riempie mochten :p

het is wel lekker als ze naar buiten kunnen, want dan raken ze buiten de energie kwijt ipv binnen! haha

11. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    wij hebben onze kat na onze verhuizing eigenlijk gelijk buiten gelaten...
    eerst aan een tuigje, maar ze ging zo hard rennen en trekken dat het gevaarlijk werd, toen gewoon los gelaten en dat ging meteen goed.

12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    als je trouwens een draad spant boven de schutting, dan kan de kat niet uit de tuin (of ze moet ontsnappen als de deur/poort net open staat)

13. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    De eerste 6 weken inderdaad binnen houden. En dan voorzichtig naar buiten laten. Zorg dat je dan niet meteen de hele dag weg bent natuurlijk. De eerste dagen vinden ze het heel eng, maar dat went vanzelf. Hier hebben we 1 kat gehad die door de hele buurt heen liep. De kat die we nu hebben komt niet verder dan de straat. Maar ze weten wel waar ze wonen hoor na die weken.

Let alleen op als je weg gaat dat ze je niet achterna lopen. Heb dus weleens mijn kat moeten ophalen na een rondje lopen. Was ze netjes blijven zitten waar ik haar voor het laatst had gezien.
    Maar wij hebben ook een rare kat volgens mij. Die vind het leuk om mee te lopen als je weg gaat. Na 3 keer opgehaald zijn stopt ze tegenwoordig aan het eind van de straat gelukkig.

14. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

Die van ons zijn ook 5 jaar niet naar buiten geweest
    en toen we hier zijn gaan wonen waren ze de eerste week al
    buiten. Gewoon los, maar dit ook omdat we weten dat ze best bang zijn dus ze bleven gewoon achterthuis.
    En dit is een doodlopende straat haast geen verkeer.
    Nu gaan ze wel wat verder maar als ik ze roep komen
    ze er altijd aan.
    Jij kent je katten het beste.

15. mona23

mona23 Niet meer actief

hoe weet je nu of ze alleen op de kattenbak poept? Dit kun je toch niet zien als ze buiten is.

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Dat merk ik doordat ze als ze veel buiten is geweest, gewoon net zoveel op de bak doet.
    Ik schep de poep er namelijk elke dag uit.

17. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Sorry geen idee, onze kat komt niet buiten (wij hebben ook een eensgezinswoning)
    Aangezien ze binnen gewend zijn zou ik dit zo laten. Worden ze ook niet doodgereden etc.

18. Engeltje1

Het kan dat katten niet buiten poepen.

1 van mijn poezen komt (als ze buiten is) naar binnen, gaat naar boven om vervolgens te poepen/plassen op de bak :(

hierna gaat ze weer vrolijk naar buiten.

of is het gewoon een raar beest :p

19. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Dat lijntje is voor je eigen gevoel misschien veilig, maar dat moeten katten écht gewend zijn. Die van worden daar helemaal dol en gek van, echt keizielig. Dan heeft het geen effect van ontdekken, ze zijn al geneigd zich te beschermen, maar ze kunnen niet vluchten voor enge dingen omdat ze aan zo'n eng tuigje zitten.

Nou zijn de katten die ik nu heb niet anders gewend dan áltijd buiten te zijn. Als ze binnen willen gaan ze de schuur in of op stal in het stro liggen. Ze krijgen wel binnen (achter hebben wij een stal aan huis) hun eten. Dus ze kunnen altijd binnen, maar niet in het woongedeelte. Zo is het niet altijd geweest. Onze oudere kater was eerst ook altijd binnen, maar die heb ik op een zekere dag idd gewoon los gelaten. Vond het ook heel eng. Iedere keer als ik het ver genoeg vond, riep ik hem terug met eten of iets dergelijks. Dat laat hij ook gebeuren, hij is heel erg tam. Dus hij komt ook als ik hem roep. Uiteindelijk had hij zelf gewoon in de gaten hoe hij buiten moest en was er geen houden meer aan.

Het is wel spannend, maar als je ze lang genoeg binnen hebt (voor mij was dat 4 weken, maar langer heb je meer zekerheid) Dan komt een kat terug. Een kat die schrikkerig is voor geluiden is opzich juist positief, hij zal voor het geluid van een auto eerder heel hard weg lopen dan er naar toe. Alleen als je direct aan een hele drukke weg woont is het risico groter.

Deel Deze Pagina