Hallo dames, Even jullie advies nodig: Ik ben afgelopen woensdag bij het CB geweest en omdat mijn zoontje bijna 1 wordt werd ons aangeraden om langzaam over te stappen naar gewone melk ipv opvolgmelk. Nu krijgt hij nog drie flessen per dag. Omdat hij alleen de melk goed drinkt en de rest van het eten (brood en avondeten) slecht eet ben ik bang dat hij tekort komt als de flessen wegvallen. Hij wordt iedere avond rond 21.30 uur wakker en krijgt dan nog een fles van 180/6. Deze gaat dan ook helemaal op. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om deze weg te laten? Hij slaapt niet verder zonder fles.....
Als je bang bent dat hij tekort gaan komen, blijf je toch gewoon fv geven? En in tussentijd blijf je werken aan de vaste voeding, zodat hij toch beter gaat eten. Er zijn massa's kindjes die dat nog lang krijgen. Maar in Nederland is dat blijkbaar taboe...
Het werkt 2 kanten op: je wil de melk blijven geven omdat hij slecht eet en je dan bang bent dat hij te kort komt. Maar als je de melk in grote hoeveelheid blijft geven dan zal hij ook niet vanzelf beter gaan eten. Als hij zijn buikje vult met een fles dan snap ik dat hij geen brood hoeft. En ook al geef je hem eerst brood..als hij dat laat staan en vervolgens een grote fles krijgt dan hebben ze dat gauw door. Ik zou dus idd overstappen op volle melk en eerst zorgen dat hij een reden krijgt om goed te gaan eten. Bij het ontbijt dus een bekertje volle melk (ongeveer 100) cc en bij de lunch ook. Hij merkt dan snel genoeg dat tie honger heeft en dat er geen fles volgt. En zo snel komt hij niks te kort hoor. Dan s avonds niet meteen er gelijk af, maar bv wel volle melk geven en de helft dus ook 100 cc. Het gaat er ook helemaal niet om dat dit in NL taboe is maar dat zoveel zuivel gewoon niet goed voor je is. Dat advies van 300cc is er niet voor niks. En dat geldt ook voor belgische, franse en duitse babytjes en dreumesen. Onze lichamen zijn wst dat betreft hetzelfde
Maar TS spreekt toch niet over teveel zuivel? Wel over blijven op opvolgmelk vs overstappen naar gewone melk. En in fv of groeimelk zitten nu eenmaal meer voedingsstoffen.
Je hoort vaker dat wanneer er minder fv gegeven wordt dat ze meer va de andere voeding gaan nemen. Je geeft aan dat hij 3 flessen krijgt, waarom niet proberen 1 fles overdag langzaam af te bouwen c.q. te vervangen? De avondfles zou ik pas als laatste doen. Als hij 1 fles minder heeft kun je proberen bij het ontbijt af te gaan bouwen en zo doorgaan. Ik zou geen haast voelen maar goed kijken hoe je kind hierop reageert en er de tijd voor nemen. btw... hier ging de fles erafhalen telkens vrij vanzelf. R zit nu op 2 flessen (ontbijtfles en avondfles). En we merken nu dat hij niet altijd mee rwakkeer wordt voor de avondfles. Dus als hij er wel om vraagt krijgt hij deze nog gewoon en zo niet dan niet. En bij de overgang naar koemelk waar we nu ook mee willen starten krijgt hij van ons de melk ook uit de fles, wellicht dat dat voor het besef ook scheelt.
Jawel want ze heeft het over 3 flessen per dag en over 180/6 dat is dus 3x 200cc dus 600 cc...2x zoveel als hij binnen zou moeten krijgen. En met een jaar zou je kindje de voedingsstoffen niet meer uit melk moeten halen maar uit brood, fruit en groenten e.d.
Ik heb alleen '3 flessen' gelezen en een fles van 180 voor de nacht. Ik was er niet meteen van uit gegaan dat het 3 flessen waren van 180. Maar goed, dat zijn details, en TS is geholpen.