Sondevoeding - Sonde inbrengen.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Cos, 8 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Vandaag is toch maar wel besloten dat ik overga op sondevoeding door de HG.

Echter hebben ze 4 keer de sonde ingebracht en dit was 4 keer verkeerd ik kreeg er dus ook echt last van.

Nu komen ze morgen van de thuiszorg hem alsnog in brengen.

Kijk dat het inbrengen geen pretje is okay maar ik kreeg echt pijn nadien.

Ik had dus echt last van de sonde.

Wat is de ervaring hier ?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik heb het zelf een keer gehad om te oefenen op school en het is echt geen pretje maar probeer rustig te blijven en goed de aanwijzingen op te volgen.
    Hopelijk lukt het morgen wel goed!
    Heel veel suc6 ermee en hopelijk knap je wat op.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    je kunt hem ook zelf inbrengen, dan kun je goed voelen wanneer je moet slikken! is misschien een ideetje??
    heftig hoor, sterkte gewenst!

4. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier zaten ze ook een keer in mijn luchtpijp, alsof je stikt, en in ieder geval benauwd. Daarna wilde ik hem alleen nog in laten brengen door een ervaren iemand die het vaak deed en toen was het zo gedaan.

5. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Ik ben van mening dat bij het inbrengen van een sonde, alles staat of valt met de ervaring van de zorgverlener. Als die weet wat ie doet, jou kan geruststellen en helpen ontspannen en je goede instructies geeft, is het echt een fluitje van een cent. Inderdaad, het gekriebel in je neus blijft, het benauwde gevoel als je een keer moet kokhalzen ook, maar hij zit er echt in minder dan een minuut in.

Succes!

PS Waar woon je? Ik ben zelf wijkverpleegkundige en wil je met alle plezier komen helpen.

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    @marientje, hey ff topic vervuilen: hopelijk binnenkort collega;)

7. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Ik woon in Groningen. De Dietiste heeft nu als het goed is een ervaren iemand geregeld.

Ik wou dat ik de ervaring van vandaag niet had want het is toch een beetje griezelig nu.

het moet gewoon voor mezelf en ons kindje

8. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    maagkuiltje moet opgezocht
    sonde moet zo lang zijn zodat ie van maagkuiltje naar neus past en dan weten ze hoever ie dus moe
    hoofd ietsjes naar achter (kun je aan de buitenkant zien)
    glas water bij de hand
    paar keer diep in en uit ademen ter ontspanning
    gaat de slang snel naar binnnen en zodra je hem in de keel voelt, gelijk mee slikken en blijven ontspannen.
    dan is het gebeurd.
    dan verder nog controleren of ie goed zit.

Je voelt hem wel een half dagje in je neus en je keel is ook wennen. Ik heb hem toen ietsje terug laten halen omdat ie ergens tegenaan krulde waardoor ik spuugreflex kreeg.

Maar erg verstandig. Je voelt je er echt beter door en je zorgt er zo ook voor dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt en fitter blijft.
    sterkte weer

9. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Nou hij heeft er in gezeten en hij zat ook goed. Maar mijn spuugreflex werd er alleen maar erger van. Ik kreeg ook soms amper lucht.

GIsteren nacht kreeg ik er echt een paniekaanval van gebeld met het ziekenhuis ed.Ja die zeggen rustig aan.

Het enige wat ik wilde was dat ding eruit... Dus nog een half uur geprobeerd rustig te zitten maar het werd alleen maar erger en erger ik heb de sonde er uit gehaald en nu nog steeds heb ik ontzettend pijn in mijn keel.

Ik denk dat de sonde niet gaat werken bij ik raak er zo van in paniek schijnbaar.

Deel Deze Pagina