Ijzertekort medicijn

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koraal82, 1 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Laatst is er bloed geprikt bij mijn zoontje (9,5 maand) en toen bleek hij ijzertekort te hebben. Wij hebben via de kinderarts een medicijn gekregen (ferrofumaraat) om het ijzer weer omhoog te krijgen. De KA zei aan de telefoon dat ik het een half uur voor of na de fles moest geven. In de bijsluiter staat echter 1 uur voor of 2 uur na het eten. Daarnaast kreeg ik van de apotheek ook nog een aparte bijsluiter en daar staat een half uur van te voren of 2-3 uur erna.

Ik weet nu dus eigenlijk niet goed wanneer ik het moet geven. Een half iur van te voren lijkt me het handigdt maar in sommige gevallen heeft hij dan toch 2 uur van te voren eten gehad omdat hij ook fruit enz tussendoor krijgt. Heeft iemand ervaring met het toedienen van dit spul? Overigens is het volgens mij zo dat het spul minder goed wordt opgenomen als er eten in de buik zit dus het is niet zo dat het ernstige gevolgen heeft.

Oh ja zijn eetschema is:

7 uur fles
    10 uur fruit
    12 uur bhm +fles
    15 uur koekje, yoghurt en drinken
    17 uur avondeten
    19 uur fles

2. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Bah wat rot dat hij ijzer moet slikken.. hoe ben je er achter gekomen dat hij daar last van heeft (ja door bloed prikken natuurlijk, maar dat doen ze vast ook niet zo maar bij baby van 9 maanden)

Ik weet het niet bij een baby maar toen ik het zelf moest nemen moest dat idd half uurtje voor het eten en het liefst op een nuchtere maag en innemen met sinasappelsap voor de vitamine C. Als hij geduldig is kan je het voor de 1e fles geven maar kan ook voor fruit.. dan heeft hij het meteen met vitamine C. En ik kreeg echt last van m'n maag als ik het op nuchtere maag in nam.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.583
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het advies van de kinderarts volgen en het een 1/2 uur van tevoren toedienen.
    Ik vroeg me inderdaad ook af in welk kader het bloed van je zoontje is nagekeken.

Sterkte!!

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Zou het niet doen voor een fles. Zuivel breekt ijzer af.

ik zou een half uur voor t avond eten doen.
    ik nam t ook altijd half uur voor t eten in.

let wel op zijn ontlasting kan zwart worden en moeilijker

5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Ik moet het 3x per dag geven dus ik moet het een beetje verdelen over de dag. Ga het denk ik idd steeds minimaal een half uur voor de fles geven. Mijn zoontje heeft af en toe een hele snelle ademhaling en daarom hadden ze bloed geprikt (om te kijken of iets uit zijn bloed bleek) toen zagen ze dat hij een heel laag ijzergehalte had. Dit had overigens niets te maken met de snelle ademhaling (we weten nog steeds niet waarom hij dat doet), zo ben ik er dus achter gekomen. Ik wilde het eerst niet geven omdat ik niet echt het idee had dat hij er last van heeft maar volgens de KA duurt het vrij lang om dit zelf weer aan te maken en dus heb ik toch besloten om het te geven.

6. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik moest het volgens mij ook een half uur van te voren geven. Hij dronk toen alleen nog melk

Deel Deze Pagina