Groente is nooit Judiths favoriete eten geweest, maar ze at in ieder geval iedere dag wel wat. Sinds een week of twee is het echter helemaal over. Ze eet met gemak vier (binnenkantjes van)boterhammen, twee tot drie stukken fruit (annanas, kiwi, banaan: maakt niet uit wat), maar geen hap groente meer. Ik heb van alles al geprobeerd: potjes, vers, zelf laten eten (eerder at ze namelijk vol overgave van tomaatjes en courgette in grote stukken), voeren, 's middags eten, 's avonds eten, warm, koud... Ze wil het gewoon niet. Het enige waarmee we er een paar happen in krijgen is om en om een hapje fruit geven. Nu laten we het dus maar even zitten. We bieden het aan, maar als ze niet wil geven we haar maar gewoon een boterham. Hoe lang kan een kindje zonder groente? Ze leeft nu op brood en fruit (naast de borstvoeding).
Ik zou haar wel groente blijven aanbieden. Tot 1 jaar is andere voeding dan melk bijvoeding, maar over 3 maanden zal ze toch wel volwaardig moeten eten en dan zijn de groente wel heel belangrijk. Als ze nu tot een jaar geen groente meer krijgt dan denk ik niet dat ze als ze 1 makkelijk groente gaat eten. Dus ik zou zeggen blijven geven, anders weet ze straks helemaal niet meer wat het is. Succues!
Korte herhaling van mijn eerdere reactie: Siem (20 maanden) heeft deze periode ook en naar ik begrijp kunnen kinderen best een hele tijd zonder groente. Als Judith de rest goed eet, ook fruit, dan krijgt ze echt wel voldoende binnen. Het vervelendste dat je kunt doen is er een dagelijkse strijd van maken aan tafel: dan leert ze A) dat ze jullie op de kast heeft en wint ze een machtsstrijd, en B) haar gevoelens rondom avondeten worden negatiever en negatiever, en raak je in neerwaartse spiraal. Blijf haar bordje opscheppen en probeer eens ander bestek, zelf doen, toch weer eens voeren etc. Maar stop op het punt van boosheid of frustratie (bij beide). Ook kun je haar juist even gewoon laten ztten met het bordje, en zelf gewoon beginnen en een gesprek aangaan met je partner. Toen wij dat deden begon Siem uit zichzelf toch ineens aan de aardappeltjes. Dan weer eens alleen het vlees. Idd nooit de groente, maar hij eet nu regelmatig toch kleine hapjes, en dat belonen we... Is hij klaar, dan is hij klaar. Dan hoeft hij van ons ook niet verder. Maar we bieden geen alternatief aan, zoals brood, want dat hebben ze zo in de gaten. Je geeft nog BV, dus ze krijgt echt wel haar stoffen binnen hoor. Ja, het kan heel lang duren en je frustratie is heel herkenbaar, maar het mag. Zolang ze het verder goed doet: laat het los. Het komt echt wel weer. Iedere volwassene eet uiteindelijk toch ook? Bij het ene kind duurt het nu eenmaal langer, een ander kind heeft zo'n periode nooit. Je weet iig dat ze wel kán eten en ze heeft ooit groente gehad, dus ze kent de smaak. Heel veel succes! PS: hoe oud is Judith?