hoe reageren jullie als je kleine van 1,5 iets doet wat niet mag? als ik iets rustig zeg of harder in de hoek zet of niks doe het maakt allemaal niet uit ze kijkt me lachend aan en gaat vrolijk verder... hoe doen jullie dit? en vooral ook hoe geven jullie bijvoorbeeld ''straf'' ben erg benieuwd want hier zit een lieflijke deugeniet
Hier komt t (nog?) niet veel voor. Wij geven 2x een waarschuwing, en bij deze laatste hiervan zeggen we 'Laatste x' en heel vaak luistert ie dan wel (gelukkig). Zo niet dan moet ie in de hoek en dat weet ie dondersgoed. Gisteren ging ie uit zichzelf daarheen omdat hij iets deed wat niet mocht hahaha. Ik zeg dan tegen hem, 'blijf hier maar even zitten, mama is boos want je luistert niet'. Dan blijft ie netjes zitten tot n minuutje ofzo en dan zeg ik kom eens bij mama of ik ga naar hem toe en zeg dat dit of dat niet meer mag en that's it.
Oja mocht ie nu wel uit 'de hoek' komen, stuur ik hem terug net zolang het nodig is en de minuut voorbij is.
Beter is om je kindje veel positieve aandacht te geven wanneer hij/zij iets goed doet! Dus voor jouw gevoel extreem belonen, ook al is het iets kleins. En wanneer ze toch ergens aankomen wat van jou niet mag, er naast gaan zitten en oogcontact! maken en dan zeggen "Mag niet". Uit studies is gebleken wanneer je een kindje teveel ontzegt en teveel "NEEEE"! zegt, het kindje dit in de peutertijd gaat kopiëren. Ik ben ook tegen straffen als in de hoek zetten en op een matje zetten. En hierna een praatje houden werkt in mijn ogen nog niet op deze leefijd. Het korte termijngeheugen is hier nog niet voldoende voor ontwikkeld.
Hier werkt het prima en óf ie weet wat wel en niet mag hoor en ook waarom hij een minuutje in een hoekje moet zitten. En het positieve is idd heel belangrijk, niet altijd maar nee dat mag niet zeggen.
Hihi dan heb jij een slimpie! Hier luistert ze er niet naar en gaat gewoon door. En omdat ik een vreselijke hekel heb aan constant "Nee"! zeggen probeer ik het zoveel mogelijk met positieve aandacht. Werkt overigens prima! En ach, ze moeten ook een beetje ondeugend zijn, anders wordt het ook zo saai
Wat je ook kunt doen is zeggen wat ze wel moet doen in plaats van wat ze niet mag doen. Als ze bijvoorbeeld aan een lamp oid zit is je eerste ingeveing misschien om te zeggen dat ze er niet aan mag zitten, maar je kunt ook zeggen: Ik wil dat je op die en die plek gaat spelen met ( bijv ) je pop" Hierdoor voorkom je dat ze in plaats van aan de lamp bijvoorbeeld aan de planten gaat trekken. Succes!
badankt voor de tips. als ik ze hier in de hoek zet blijft ze netjes zitten maar aan der gedrag te zien interesseert het er maar weinig en later op de dag doet ze weer hetgene waar ze voor apart is gezet... ik kan haar idd afleiden door te vragen waar haar pop enzo is dat gaat ze dan wel halen maar meestal is hetgeen wat niet mocht al gebeurd...tja en dan maar weer straf geven? hoe vermoeiend!