Aardbeving(en) Turkije/Syrië

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bloempjelief, 7 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.676
    6.576
    113
    Vrouw
    In een artikel gisteren las ik dat ze het meeste kunnen met een financiële donatie omdat daarmee terplekke spullen gekocht kunnen worden (in andere delen van het land) en dat sneller op de plek is dan wanneer het uit Nederland komt.
    Verder hebben ze meer behoefte aan tenten en dat soort materialen dan aan kleding.

Ik begrijp dat we in eerste instantie kijken naar wat de eerste levensbehoefte is, maar veel van die dingen kunnen lokaal aangeschaft worden. Verschepen duurt soms wel weken.

Syane, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ook voor de lokale economie zou het beter zijn om de spullen daar ter plekke te kopen.

Ik snap de gedachte van lokale initiatieven, maar het Rode Kruis roept niet voor niet op om dat niet aan bij te dragen. Er komt daar een berg onbruikbare spullen en al die 'hulpverleners' lopen elkaar maar in de weg.

Syane, Saartje33 en Huismuisie vinden dit leuk.
  3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ik zei t ook nog tegen man. Je kan je nog zo goed voorbereiden op een ramp, maar hier doe je niks aan. Je vliegt bij zo'n nachtelijke beving met je pyjama en slippers de straat op de vrieskou in, en al je warme jassen en goede schoenen, je dekens, je powerbank, je geld, je voorraad drinkwater en blikvoer, het ligt allemaal ergens onbereikbaar in die grote puinberg. Ze hebben letterlijk niks meer.

Saartje33 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  4. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Op dit moment Turkije:
    35.000 overleden mensen (dat wordt waarschijnlijk meer omdat niet alle puin opgeruimd is helaas) :(
    Na 212 uur komen er levende mensen uit. Paar uur geleden nog een 12 jarig kind.

5. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Bizar hè dat er gewoon nog levende mensen onder het puin vandaan gehaald worden. Die hebben echt duizenden engeltjes op hun schouders gehad.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.383
    21.760
    113
    De organisatie die wij steunen is momenteel containerwoningen aan het neerzetten. Juist omdat er inderdaad al zoveel spullen worden gedoneerd (of van sommige spullen teveel en van andere weer te weinig) vond ik het mooi om een initiatief te steunen waarbij er zsm voor huisvesting wordt gezorgd. Ze hebben contact met de lokale autoriteiten (in Turkije) en alles wordt heel goed geregeld.

Syane, Maan14, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb vorige week al wat geld overgemaakt. Voor het eerst in jaren dat ik dat weer doe. @citroenrasp. Dat klinkt ook als een goed initiatief!

8. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Vanavond een 555 actie las ik. Ik ben met dit soort dingen altijd een beetje bang dat het geld niet goed aankomt en grotendeels in de zakken van de directie van die organisaties beland. Hoe denken jullie daarover?

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat je precies op de site van giro 555 kunt nalezen wie erachter zitten. Stuk voor stuk organisaties met een lange staat van dienst.

Ook kun je na doneren je e-mail adres achterlaten om later te horen waar het geld aan besteed is.

En risico op corruptie en zakken vullen heb je altijd. Maar als je niets doet, weet je zeker dat er ook geen hulp komt.

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Het rode kruis geeft aan dat de enige overhead kosten voor transport zijn (personeel + brandstof e.d.). De rest gaat allemaal naar hulp. Ze kopen zelf spullen die nodig zijn.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja maar ook de mensen die voor het rodekruis werken of een van de andere organisaties verdienen wat mij betreft een eerlijke boterham.
    Maar ja niet altijd alle hulp komt op de plek waar het nodig is. Maar het meeste gelukkig wel bij dit soort specifieke acties.

12. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.284
    8.727
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook. Dus ik doneer aan iets anders. Ik pre order het kookboek van Karsu. 100% van die opbrengsten gaat naar Turkije en Syrië. Zij gaat daar zelf heen.

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.392
    30.704
    113
    Vrouw
    Klopt.
    En met lokaal aanschaffen heb je ook de spullen die je echt nodig hebt. En het vervoeren kost ook nog eens een hoop geld.

Nummer4, citroenrasp en Huismuisie vinden dit leuk.
  14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.392
    30.704
    113
    Vrouw
    Dit.
    Juist daarom de grote samenwerkende organisaties met bergen ervaring.

Er is altijd kans dat geld op verkeerde plekken terecht komt. Maar juist met giro 555 is die kans kleiner dan bij losse initiatieven.

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Wow vanavond nog een vrouw gered na bijna 11 dagen. Ik vind dat wel bijzonder dat iemand dat zo lang overleefd. Ik neem aan dat zij geen voedsel en water ter beschikking had. Hoe overleef je dat dan:eek:

16. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Nu net ook een 14 jarige jongen gered na 260 uur

17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Bijzonder hè? Volgens mij is de vuistregel dat je gemiddeld 3 dagen zonder water en 3 weken zonder eten kan. Vorige week zei een hulpverlener al dat de overlevenden vaak in een holle ruimte met toegang tot drinken zaten, bijvoorbeeld in een keuken.

18. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dit heb ik ook gedaan. En kennissen van ons gaan zelf naar Turkije om de helpen, zij vroegen ook of donaties. Dus bij heb heb ik ook nog een bedrag gestort.

Mim89 vindt dit leuk.
  19. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.284
    8.727
    113
    Vrouw
    ❤️❤️

Ik heb net de documentaire 'Oranje helmen' teruggekeken. Zo indrukwekkend...

20. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Net nieuwe aardbeving 6.4 :(

Deel Deze Pagina