Dames, Wij hebben een aardgas auto en gaan deze zomer voor het eerst met deze auto met vakantie. We rijden door Duitsland naar Italië. Heeft iemand van jullie ook een aardgasauto en is toevallig recent in één of allebei deze landen geweest? Heb je net als met LPG ook per land een andere nippel nodig? Zijn er veel tankstations waarbij de aardgas kunt tanken in deze landen? Ik vond op internet wel dat Duitsland en Italië, aardgaslanden zijn. Frankrijk juist weer helemaal niet. Maar niet echt antwoord op deze vragen.
In Italie heb je een andere nippel nodig. Italiaanse gasnippel Gaat daar trouwens op gewicht, vonden wij wel grappig haha.
Wij hebben geen aardgas auto, maar toen we vorige maand op vakantie waren in Italië kregen we een huurauto die op aardgas reed. Dus toen hebben wij in de praktijk 'noodgedwongen' ervaring opgedaan. Italië is inderdaad wel een aardgas land. Ze noemen het daar metano en er zijn behoorlijk wat tankstations waar ze metano hebben. Wel viel het ons op dat ze bij de tankstations langs de snelweg meestal geen metano hebben, maar wel in de stations bij dorpjes of net naast de snelweg. Op sommige plekken zijn er zelfs stations waar ze alleen maar metano hebben. Wat wij erg handig vonden was de app IMetano voor op je telefoon. Daar kan je precies zien waar alle metano stations in Italië zitten. Dat scheelt weer zoeken. Ze hebben speciale nippels bij het tankstation. Alle metano pompen zijn bemand; je mag niet zelf tanken, dus de pompbediende heeft de juiste nippel en hij tankt je auto vol. Over Duitsland kan ik je helaas niks vertellen, maar Italië is echt prima te doen met een aardgas auto. Fijne vakantie alvast!
Bedankt Aszz! Maar volgens de omschrijving is dit een LPG nippel. Wij hebben aardgas, CNG (compressed natural gas). We hebben ook op LPG gereden, toen lag het handschoenenkastje helemaal vol met de verschillende nippels voor Europa. Mijn man moet weer zo nodig anders zijn, dus nu hebben we aardgas. Dat is in Nederland al best lastig omdat er nog niet zo veel tankstations zijn waarbij je CNG kunt tanken, ik hou mijn hart vast voor Europa.
Ik heb nog even snel gegoogled, en je hebt voor duitsland ook zo'n app. Voor android heet hij lpg cng finder europe (dat is dus waarschijnlijk voor heel europa) en voor apple heet hij a-z erdgastankstellen (in het duits, dus alleen voor duitsland).