Inderdaad, probeer het los te laten.. Weet dat het moeilijk is, zat in het begin ook met mijn vorkje klaar en de hele dag maar proberen er dingen in te krijgen, maar dat werkte hier alleen maar averechts eigenlijk. Vond het zielig als ze honger had, maar dat viel allemaal wel mee. Ze verbruiken nu veel minder energie dan in het eerste jaar dus hebben ook niet meer zoveel eten nodig! En als ze echt honger hebben dan eten ze wel hoor!
Zet je schrap, hier wordt t erger ipv minder, vannacht wakker en vanochtend om 5 uur. Super moe, maar ook bij de middagdut wil hij nu ook niet meer slapen...
Het is niet dat ik niet naar jullie tips wil luisteren, integendeel.. Maar je bent ten einde raad, je wilt je kind zien eten. Overigens krijgt hij 5 eetmomenten per dag. Ik ga daar tussen niet nog iets geven in de hoop hij dan wel wil eten! Van mij krijgt D. 's ochtends een boterham met wat ik bepaal wat er op gaat. 's Middags mag hij zelf kiezen.. De boterham van de ochtend gaat dan ook niet altijd op, maar ja dat is dan zijn probleem. Ik besmeer het met iets dat hij altijd graag at. 's Middags is het eigenlijk altijd 2x pindakaas, omdat ie niets anders wilt. Moet ik hierin nou ook gaan veranderen? Ja, ik weet het ook niet meer hoor..
Idd, je zelf echt niet druk om maken. Geeft echt niets als ze ff wat minder eten! Ze weten op deze leeftijd dat ze n paar dingen als "machtsmiddel" kunnen gebruiken, eten en slapen. Ze laten zich echt niet verhongeren. Hier duidelijk te merken, thuis weigert hij, maar op n ander eet hij t wel! Misschien merk je dat hij af en toe wel goed eet. Hier iig wel, haalt dan de schade in!
Dan heeft ie morhen en zaterdag twee inhaaldagen want we gaan barbecuen bij vrienden, haha. Vandaag pasta, hij zag mij komkommer pakken en wilde dat ook. Paar schijfjes heeft ie gekregen en pasta wilde ie niet. Heb het twee keer gevraagd. Toetje ging er natuurlijk in als koek! Al klopt dat gezegde ook niet want zijn koekje om 15u wilde hij ook niet Dat eten dat ga ik echt loslaten maar dat niet drinken.. Hij had twee goede plasluiers vandaag (ochtend en voor na bed gaan) overal staan bekers en rond 1630u zei hij "mama, dors" en hij ging drinken..
Inderdaad prima: gewoon 5 eetmomenten en drink momenten. Eet hij niet, dan niet. Ik zou ook geen alternatief gaan geven, dit hebben ze zoooo snel door.... Hier mogen ze kiezen, maar dan niet vervolgens weer iets anders willen, dan hebben ze pech Als ze honger of dorst hebben, dat eten of drinken ze wel hoor! Dochter hier is ook een matige drinker. Af en toe geef ik een knijpfruitje dat gaat er geweldig in. Toetje ( yoghurt) is ze dol op, dat is ook allemaal vocht. Fruit...idem. Misschien kan je eens Bambix geven als ontbijt: verandering van spijs doet eten en er zit meteen een hoop vocht in! Ik las dat je zoon tijdens het koken bijv wel wil "snoepen" van het eten, maar tijdens het eten zelf hoeft hij het niet... Eigenlijk is er dus helemaal niks mis met hem Tijdens het koken voelt hij de druk niet, bepaalt hij lekker zelf wat hij pakt.. aan tafel voelt hij vermoedelijk de druk wél? Laat het echt los en laat niet zien dat je er verdrietig van wordt. Ze voelen het haarfijn aan! Desnoods geef hem een vitamine pil, dan weet je helemaal zeker dat hij niks te kort komt.
Je moet het echt loslaten. Mijn oudste zoon is een hele slechte eter, niet qua brood maar qua warm eten. Toen hij 14 maanden oud was ging zijn mond op slot voor warm eten en tot op vandaag (hij is 4,5 jaar) gaat het warme eten heel slecht. We kunnen nu dingen met hem overleggen en hij moet van ons 4 hapjes eten (als het eten is waarvan wij weten dat hij het lust) omdat hij 4 jaar oud is. Toch is nog bijna elke avond een hele opgave voor hem om 4 hapjes avondeten op te eten. Wij hanteren al heel lang 2 regels. 1. je blijft aan tafel zitten tijdens het eten, doe je dat niet dan denken wij dat je klaar bent en dan gaat je bordje weg. 2. je krijgt de kans te eten totdat wij klaar zijn (dat is met wat rekken meestal een half uur) en daarna is het over en gaat ook je bordje weg. Duidelijkheid en structuur werkt voor hem het beste. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat hij slecht eet maar heb het heel lang erg moeilijk gevonden. Bij mijn jongste kan ik met wel/niet eten veel beter omgaan en hij eet dus heel erg goed. Hij is bijna 16 maanden en eet als avondeten wel het 3 dubbele van wat mijn oudste zoon eet. Onvoorstelbaar hoe verschillend kinderen kunnen zijn.
Hier echt preciés het zelfde!!! Stiekem wel blij om te lezen... Het blijft toch balen... Zoon eet hier gelukkig, sinds we het écht los laten wel af en toe een gebakken aardappeltje, vlees wel meestal en rauwkost. Tomatensoep lust hij ook graag dus dat eten we minstens een keer per week. Verder zelfde regels als bij jullie. Regels en duidelijkheid werken hier ook goed. En je er consequent aan houden. De gezelligheid is weer terug en misschien daardoor (??) eet dochterlief als een bootwerker. ongelofelijk het verschil... Ik hoop stiekem dat zoonlief er nog eens een voorbeeld aan neemt, want die wil nog altijd niet eens proeven, ook al sta ik op mn kop. (Vind eigenlijk dat ik dat op zijn leeftijd , 4,5, best mag verwachten, maar helaas...) Dochter proeft alles en alles is "lekkuuhhhh"!!!
Mijn oudste zoon wil ook niet proeven, zijn eerste zin als hij aan tafel zit is standaard 'dat lust ik niet' en dan denk ik daar gaan we weer! Het is ook echt een scharminkeltje. Hij eet ook wel graag vlees en is dol op lasagne en pizza (die maak ik zelf, pureer groente met tomaat met heel veel kaas erover in de oven) dus dat eten we inderdaad elke week. Zo eet hij 2 van de 7 avonden goed. Mijn jongste zoon die praat nog niet maar voor alles gaat zijn mond open behalve voor wortels, hij kan de hele dag wel eten. Hem moeten we soms afremmen en mijn oudste juist heel erg stimuleren.
Ik vraag het nu twee keer en dan stop ik er mee en ga ik zelf eten. Als wij klaar zijn met eten dan wacht ik nog twee minuutjes om nog ff te kletsen en dan ruim ik op. Zoontje heeft wel lol aan tafel, hij vindt het helemaal niet erg om niet te eten. Hij gaat niet huilen omdat hij honger heeft ofzo of vragen om iets anders. Behalve als hij vlees ziet Dan zeggen we, D. krijgt dadelijk vlees. We zullen zien hoe dit verder gaat ontwikkelen.
Sunlover: houdt die lol aan tafel! Vanuit die sfeer zal hij (hopelijk) vanzelf weer gaan eten! Als hij ietsje ouder is laat hem dan zelf opscheppen of meehelpen met koken en tafel dekken. Misschien spoelederwijs snoept hij wel wat mee! Nathaly:hier net zo. Zoon is een mager ding en dochter heeft de hele dag lekkere trek ( heb er laatst nog een topic over geopend). Die neigt juist naar aankomen en moet ik in sommige opzichten ook afremmen. Zoon vraagt standaard: wat voor groenten eten we? Is het warm of koud?? Als het warm is dan hoeft hij het al niet. Ook niet als het is afgekoeld. Het zit volgens mij gewoon tussen zn oren. Ik accepteer nu dat hij alleen rauwkost eet en goed fruit. Daarmee krijgt hij ook zn vitaminen en vezels binnen. Ik zou het alleen zo jammer vinden als hij later "een moeilijke eter" blijft met uit eten gaan of eten bij anderen...
Ik doe het ff hier want tegen ZL moet ik me inhouden (wat me goed lukt nu hoor) AAAAHHHHHHHHHHH Sorry, maar het blijft frustrerend voor mij. Zeg al, aan tafel kan ik dit echt los laten nu hoor, maar zelfs zijn favo groente ging er niet in. Wel de aardbeitjes die wij nog zaten te snoepen, dat dan weer wel
Hier at de oudste vanaf ongeveer een jaar amper nog een warme maaltijd. Brood en fruit gingen altijd erg goed. Maar een aantal maanden later dat ook niet meer, al was dat van korte duur. Nu eet hij nog steeds heeeeeeeel slecht een warme maaltijd. Soms hebben we wel eens geprobeerd te pushen oid, maar het werkt niet of averechts. Dus wij negeren het altijd. Niet eten, oke! Wel eten? Ook oke! Ooit zal het beter worden. Wel krijgt hij sochtends altijd een vitaminepilletje hierdoor. Is hier echt soms een machtspelletje. Want heel soms zet ik hem op de bank voor de tv en schep ik zo een bak eten naar binnen..... Af en toe doe ik dat eens zodat hij eens iets binnen krijgt. Maar groente blijft drama... Zoveel mogelijk proberen los te laten..!