Aarsmaden gaan maar niet weg

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by MarisB89, May 4, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HvL

HvL Bekend lid

May 6, 2015
    709
    420
    63
    Vervelend hoor! Hier hebben de kinderen het ook weleens...

Soms is het ook per persoon verschillend hoe gevoelig je er voor ben. Tenminste zo lijkt het. Ik was/ben er ook erg gevoelig voor. Ik krijg het bijvoorbeeld ook na het eten van rosbief of filet american. Dus zogezegd het rode vlees. Maar ook dat zal per persoon verschillen.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,413
    113
    Aarsmaden leven niet op/in rood vlees, en ze leven bv ook niet in katten (en dus ook niet in kattenpoep). Daar zitten wel andere soorten wormen in (of eitjes van die wormen), maar daar is weer een andere behandeling voor nodig dan 2x mebendazol met 14 dagen tussen de doses.
    Aarsmaden zijn echt menselijke parasieten, die krijg je dus via andere mensen (die bv met ongewassen handen aan een deurklink hebben gezeten, daar eitjes hebben achtergelaten en die krijg je dan weer in je mond als je bv niets vermoedend een boterham eet).
    Bij bv kleine kinderen is het daarom zo lastig niet telkens herbesmet te raken, als 1 kindje in de kleuterklas langdurig aarsmaden heeft (bv niet behandeld wordt) en z’n handen niet regelmatig grondig was, zitten die eitjes gewoon op al het speelgoed enzo… En kinderen steken hun vingers ook nogal eens ongewassen in hun mond… zo blijf je dus wel even zoet. Hier is dochter in 1 jaar echt vaak herbesmet, dus toch telkens weer die mebendazol, haar goed leren handen te wassen (ook net zo’n nagelborsteltje!) etc.

Saartje33 and Jo79 like this.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    #23 Damay77, May 4, 2023
    Last edited: May 4, 2023
    Grote kans dat het bijvoorbeeld snachts zo erg jeukt dat ze er in haar slaap aan krabt. Vervolgens komen de eitjes aan haar vingers en onder haar nagels en later in haar mond of aan haar eten enz.

Voor de nacht bilspleet insmeren met zalf wat de jeuk wat stilt. Zoals vaseline. En dan een strakke onderbroek aan doen of desnoods een luier of zo zodat ze er echt niet aan komt. Evt handschoentjes of iets aan zodat het niet aan haar vingers komt?.

En als je toch al weet dat een rond 7 weken weer een uitbraak komt dan zou ik haar bij voorbaat al rond 6 weken zo'n pil geven.

En ook je 1 jarige mag deze pillen. Je mag dit spul al vanaf 1 maand geven. Ze zeggen, liever niet maar wel geven wanneer de hygiëne regels niet werken.

Speelgoed maak je ook schoon?

4. MarisB89

MarisB89 Actief lid

Jul 27, 2016
    349
    123
    43
    Heb ik ook aan zitten denken, om bij voorbaat al die pil te geven. De huisarts gaat het overleggen met de micro bioloog, zij wist het eigenlijk ook niet goed wat nu te doen. Als ik morgen meer weet ga ik dit idd opperen. Ben anders zo bang dat ze dalijk imuum wordt oid en dan zijn we nog verder van huis.

Speelgoed maak ik ook schoon. Net als deurklinken, wc's, Ipads enz.

5. HvL

HvL Bekend lid

May 6, 2015
    709
    420
    63
    "Kinderen kunnen aarsmaden krijgen doordat ze de eitjes inslikken. Die kunnen bijvoorbeeld in rauwe groente of vlees zitten. Het komt ook voor dat kinderen deze wormpjes krijgen door buiten te spelen. De eitjes zijn zo klein dat je ze niet kunt zien."

Bovenstaande tekst vond ik op de site van ggd gelderland zuid. Dus ik denk dat het wel degelijk ook in vlees of groente kan zitten....

6. Happymam

Happymam Fanatiek lid

Feb 7, 2009
    1,251
    306
    83
    Vervelend! Mijn jongste zoon is er ook vatbaar voor. Heeft het al een paar jaar meerdere keren per jaar. Vaak als hij het heeft krijg ik het ook, rest van het gezin heeft er nooit last van. Als zoon veel last heeft s avonds krijgt hij mebendazol en probeer ik de maden weg te halen met een wattenstaafje. Hij moet dan diep gebukt staan en ‘persen’, zo kan ik vaak wel wat maden weghalen en is de jeuk even weg waardoor hij in slaap kan vallen. Meestal heeft hij er daarna geen last meer van. Als hij er last van heeft nemen we beiden een pil, rest van het gezin niet.
    We doen niet meer aan bijzondere hygiëne. Uiteraard wel ‘normale hygiëne’ zoals handen wassen na toiletbezoek en voor het eten. En beddengoed, handdoeken en ondergoed op 60 graden wassen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,067
    3,861
    113
    Als ik zie hoe het vaak met de hygiëne op basisscholen is gesteld, kijk ik nergens van op.
    Wat dacht je om te beginnen van smerige systemen als een w.c.-ketting? De meeste kinderen wassen hun handen niet eens en geven het zo door. Heb je wel eens halverwege de dag de w.c.'s daar bekeken? Dan weet je vaak ook genoeg.
    En eind van het schooljaar is een grote schoonmaak, maar inmiddels zit 3/4 van het schooljaar er op en zit je kind hoogstwaarschijnlijk dus met speelgoed, boekjes, potloden en noem maar op die niet fris meer zijn.
    Wassen ze hun handen tussen de middag en voor het ochtendhapje?
    Ze schijnen ook niet van pompoenpitten en rauwe ui te houden. Maar ja, daar is ook niet elk kind dol op.

Muis2009 likes this.
  8. MarisB89

MarisB89 Actief lid

Jul 27, 2016
    349
    123
    43
    Ik heb dus gisteren aan mijn dochter gevraagd hoe het bij hun werkt. Zij hebben een bordje die ze om moeten draaien en een WC rol die ze mee moeten nemen. Ik denk niet dat dat bordje ooit wordt schoongemaakt.. Begreep dat er ook niet altijd zeep is in de wc's. Dit is iets om met de juf te bespreken.

Bedankt allen voor de tips.

9. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ja als je niet meer aan bijzonder hygiëne doet snap ik wel dat hij het elke keer heeft….:|

Lies1611 likes this.
  10. MarisB89

MarisB89 Actief lid

Jul 27, 2016
    349
    123
    43
    Zou in principe voldoende moeten zijn wat zij doet. Omdat het hier telkens terug komt maak ik als een malle telkens alles schoon maar voorheen maakte ik ook niet elke dag de Ipad schoon hoor :p

11. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

Jan 29, 2018
    703
    387
    63
    Female
    Nou, precies! En niet alleen op school, maar heb het zelf ook ervaren: geen enkel kindje dat hier komt spelen (met de lunch) wast thuis zijn handen voor het eten. ‘Moet dat? Ik hoef dat thuis niet’
    Soms weten ze niet eens hoe ze überhaupt handen moeten wassen :eek: en werkelijk geen enkel kind wast zijn handen nadat hij/ zij van het toilet komt (althans, nog niet meegemaakt). Ik vind het bizar als je het mij vraagt.

spruitje80, nizzie86 and Jo79 like this.
  12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,413
    113
    Ik wou vroeger een keer voor het eten bij een vriendinnetje mijn handen wassen, zegt haar moeder;’Nee nee, dat doen we niet hoor!’ - die was bang voor gespetter. Ze kwam met een nat doekje en iedereen moest daar z’n handen mee schoonmaken. Met hetzelfde doekje dus… ik vond dat echt een vies idee :D

Muis2009 likes this.
  13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,067
    3,861
    113
    Zo herkenbaar!
    Bij thuiskomst eerst handen wassen, maar daarbij keken ze me vaak raar aan of zeiden zelfs dat ze dat niet nodig vonden. Dan zei ik dat ze ook ook geen snoepje of koekje mochten. Dan gingen ze vaak wel overstag.
    Na het toilet zag ik ze ook zelden handen wassen.

Oh, nog wat. Mijn zoon heeft een juf gehad die iedereen een handje gaf bij binnenkomst en vertrek. Ik zag kinderen soms net hun vinger uit hun neus halen en haar dan een hand geven. Ja, met zoveel vieze handjes handen schudden, kun je er natuurlijk donder op zeggen dat je zo alles aan elkaar doorgeeft.

Muis2009 likes this.
  14. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

Jan 29, 2018
    703
    387
    63
    Female
    Haha omg! Dit deed mij denken aan iets soortgelijks dat ik bij het kdv van de jongste gezien heb; alle snotneuzen met hetzelfde washandje afvegen. Echt, waarom?! o_O

15. MarisB89

MarisB89 Actief lid

Jul 27, 2016
    349
    123
    43
    Ja met dat handen wassen snap ik ook niet. Had ook weleens een vriendinnetje thuis die dat niet deed. Hier ben ik er heel streng op. Kom je vanaf buiten of wc? Handen wassen!

Heb overigens vandaag alleen contact kunnen hebben met de assistenten. De micro bioloog wil toch een kweek hebben dus ik moest maar wachten tot de uitbraak opnieuw zou plaatsvinden, wachten tot ze zou poepen en dan inleveren. Hier ben ik het niet helemaal mee eens omdat ze 's avonds het uitschreeuwt van de pijn. Dan ga ik toch niet zitten wachten tot ze poept. Hup helemaal uitspoelen en die pil erin. Heb maar weer een terugbel verzoek gemaakt van de huisarts zelf.. Wordt vervolgd.

16. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,119
    111
    63
    Mijn oudste dochter van 8 heeft ook geregeld last van aarsmaden. Wij hebben ook een vrij streng beleid met hygiëne maar zij zit heel veel met haar vingers in haar mond. Haar zusje van 5 daarentegen heeft bijna nooit last terwijl die heel veel buiten in de zandbak, aarde enz speelt.
    Het is dus denk ik ook wel per kind verschillende of ze er veel last van hebben of niet.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk inderdaad dat het iedere keer weer een nieuwe besmetting is. De hygiene bij kleuters is doorgaans niet optimaal. Ze gaan plassen/poepen, halen hun broek op en gaan weer op hun stoeltje zitten ;)
    Je kan het een beetje vergelijken met het hebben van hoofdluis. Het ene kind heeft het meerdere keren per jaar en een ander kind krijgt het nooit.
    Ik zou haar anders iedere 6 weken preventief behandelen. Ik verwacht geen resistentie. Zal vast minder worden naarmate ze wat ouder wordt maar wel heel erg vervelend.
    Die jeuk is natuurlijk vreselijk.
    Sterkte ermee.

Share This Page