Mijn zoon gaat als alles goed gaat naar een andere school. Dat betekent ook dat hij dan met de bus gaat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende sites. Ik heb er zelf al zolang geen gebruik van gemaakt. We wonen in de provincie Groningen. heb je ergens een vis abonnement voor scholieren of moet hij gebruik maken van de ov chipkaart?
Dat verschilt enorm per regio. Ik zou kijken op de site van je lokale streekvervoerder. Daar kun je nl prijzen vinden en dan vergelijken. Hier was een abonnement nl vreselijk duur, dat haalde ze er nooit uit. Maar hier is dan weer een dalurenkaart wat heel veel oplevert. Dus onze dochter gebruikt gewoon een ov chip kaart. Die hebben we geladen met 20 euro. En via de site van ov chip geactiveerd dat hij automatisch oplaadt als de 20 euro op is. (Dan hoef je dat niet in de gaten te houden) Via de site van de lokale streekvervoerder hebben we een dalurenkaart gekocht. Als je dan je ov chip nummer invoert en je ov chip kaart langs een apparaat haalt (staan in bepaalde winkels) dan wordt dat er opgezet.
Wij hadden toen een goedkopere ov abonnement via school. Maar hoe de regels nu zijn? Om welk onderwijs gaat het, want er zijn weer andere regels voor mbo onderwijs
Onze zoons hebben een scholieren abonnement. Dat is een afspraak met de school en (in ons geval) Connexxion. Wij kunnen dan kiezen uit 3 verschillende abonnementen: 1. een jaar abonnement: dat loopt van de eerste schooldag na de zomervakantie tot de laatste schooldag van het jaar. Dat is dus eigenlijk een jaar abonnement, maar dan niet geldig in de zomervakantie en daardoor gedoe koper dan een echt jaarabonnement dat wel het hele jaar geldig is. 2. Een winterabonnement: dat loopt van de eerste dag na de herfstvakantie tot de vrijdag voor de voorjaarsvakantie. (Dit abonnement hebben mijn zoons. De rest van het jaar fietsen zij) 3. Een examen abonnement: dit abonnement loopt van de eerste schooldag van het jaar tot de dag van het laatste examen. Deze abonnementen zet je op een persoonlijke ov chipkaart en dat is met alle abonnementen zo. Hij heeft dus sowieso een persoonlijke ov chipkaart nodig. Er zullen vast meer scholen zijn die afspraken maken met busmaatschappijen over scholieren abonnementen, dus misschien een goed idee om eens te informeren bij de nieuwe school van je zoon.
@Zxcvb wat handig die abo’s. Nooit van gehoord, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de scholen hier voor vrijwel iedereen op (korte) fietsafstand zit.
De scholen waar mijn kinderen op zitten hebben idd een groot gebied waar hun leerlingen vandaan komen. Er komen er wel veel op de fiets, maar voor een aanzienlijk deel is de afstand te groot om te fietsen. Dan is zo'n abonnement wel erg fijn.