Hoi dames, Ik heb jullie advies nodig. Ik heb dit mandje op het oog voor de eerste paar weken van m'n baby'tje Wilgen wit mozes mandje - Om Het Hoekje Maar nou lees ik dit online: Mozesmandje - Producten veilig/onveilig deel2 Het mandje is gemaakt van wilgentakken wat in principe niet genoemd word in de 2e advertentie hebben ze het over wilgentenen? Iemand die hier meer verstand van heeft?
wilgentenen zijn wildgen takken. opzich kan deze wieg wel maar dan moet ik er bij zeggen dat zo gauw als ze gaan woelen en met het neusje richting de bekleding gaan ik het eng zou vinden
Ik heb er geen verstand van, maar als je gaat googlelen op wilgentenen, dan staat er dat daar manden van gemaakt worden. Dus ik denk dat een wilgenteen een soort wilgentak is. Er staat bij de advertentie dat het een NL keurmerk heeft en dat het voldoet aan de veiligheidseisen. Dus het lijkt mij veilig genoeg voor de eerste paar weken. Ik vind het wel een mooi mandje in ieder geval.
Hoi bedankt voor je reactie, Waarom vind je dat eng? Is mijn 1e kindje dus ben wat dat betreft nog een leek.
Ohh dat had ik niet gezien, poe ik twijfel wel zeg. En dit is t enige wiegje wat ik mooi vind,maar veiligheid gaat natuurlijk voor.
Als je die gevoerde bekleding eruit haalt en vervangt door iets wat makkelijk lucht doorlaat (gewoon katoen, zonder voering), kun je die wieg toch gebruiken? Let wel op wat je baby doet. Mijn oudste lag al overdwars in de wieg toen hij pas 6 weken oud was. Sterk mannetje dus, en dat is met wiegjes niet altijd handig (die lijken er van uit te gaan dat baby's netjes blijven liggen op de plek waar je ze hebt neergelegd).
Hoi ik wil het wiegje eigenlijk alleen hebben als ik m kan gebruiken zoals ie is. Ik vind t een beetje zonde om 210 euro te betalen en nog aan te moeten passen. Dus jij denkt dat t wiegje in orginele staat riskant is?
Zelf ben ik totaal geen voorstander van dichte bekleding in een babybed. Om de simpele reden dat kinderen daar met hun gezicht tegenaan kunnen gaan liggen en dan geen lucht meer krijgen. Klinkt hypothetisch, maar ik vond het al een eng gezicht hoe ik mijn 6 weken oude babyjongen ooit aantrof in zijn zeer luchtige wiegje. Hij hing letterlijk met z'n gezicht in de 'gordijnen' (stoffen bekleding van een zeer open wieg, bestaand uit één laag stof).
Onze dochter heeft in deze wieg geslapen en volgens mij is dat dezelfde alleen hadden wij niet zo;n kap erop, kraamhulp heeft niks gezegt over dat het niet goed zou zijn of zo hoor zal even de foto erbij doen
Wat ik begrijp uit de text is het volgende: Mandjes gemaakt van "slap" materiaal zoals palmbladeren, zijn onveilig. Dat zijn in mijn ogen deze mandjes Henri en Fleur mozes mandje - Om Het Hoekje ( Ieks, zo een heb ik bij mn moeder staan, klaar om te bekleden ! ) Die van jou is van stevig hout, zie het verschil maar. Bovendien zijn de zijkanten open, en is de bekleding van katoen. Dus dit lijkt mij gewoon veilig. Een kindje zal toch niet stikken in 1 laagje katoen, dan kan je ook geen lakentje gebruiken want stel dat het lakentje over zijn gezichtje komt te liggen...
Een studie uit 1988 (!) heeft aangetoond dat er twee baby's in een vergelijkbare mand zijn overleden. Maar wie zegt dat dat aan de mand ligt? En hoeveel baby's zijn er in andere wiegjes en ledikanten overleden? Ik zou hem voor de 1e weken gewoon aanschaffen hoor. Hier gaat nr. 2 er ook weer lekker in.
Ik heb hem ook en de kraamhulp vond het prima. Hij is wel erg klein vind ik en alleen geschikt voor de eerste weken.
Ik heb trouwens wel de fiber voering verwijderd zodat het beter ademt (was ook het advies van het kraambureau).
Hoeveel weken bedoel je? Mijn DL heeft er zeker tot 12 weken in gelegen ( 8 tot 12 weken welgeteld, tijdens vakantie bij mn ouders ) en is geen klein kindje.
Mozes mandjes heb je in verschillende varianten. Sterk af te raden zijn de mandjes van gevlochten palmbladeren; deze zijn heel slap en NIET geschikt als wiegje. Als je het mozes mandje als wieg wilt gebruiken, neem dan de stevige variant. Deze is gemaakt van wilgentakken/-tenen. De bekleding bestaat vaak uit dubbellaags katoen met een fiber voering. Voor het welzijn van de baby is gevoerde bekleding overbodig. Dunne, ventilatie toelatende stof is veiliger. Als je de voering verwijdert kan een en ander meer dus meer ademen.
Wij hebben een gevlochten palmbladeren versie, maar die is echt niet slap hoor! Heb het ook gevraagd aan de kraamzorg en was geen probleem.