Certificaten etc zegt niet zoveel. Omdat er dus geen landelijke erkenning is. Waar het om gaat is dat ze lessen in kleine groepen en individueel doorstromen. Dus niet dat snellere kinderen moeten wachten op langzame kinderen. Maar echt les op eigen niveau. En niet per groep doorstromen dat werkt enorm vertragend en demotiverend. Verder is het belangrijk dat je blijft zwemmen!! Vaardigheid moet je bijhouden. Ook zijn mijn ervaringen met les in verschillende formaten zwembaden beter.Dus ook leren zwemmen in een drukker en kouder wedstrijdbad en niet alleen in een klein recreatiebadje. Tot slot zou ik pas beginnen met lessen als je kind echt watervrij is. Het scheelt zoveel tijd,geld en frustratie als ze niet eerst weken bezig zijn met in het water willen. Of lang op de kant zitten terwijl de juf met de groep bezig is.
Wij hebben gekozen voor Superspetters van de KNZB, waar je 1 diploma mee haalt wat gelijk ligt aan C niveau. Ze gaven aan daar wel ongeveer 1,5 jaar voor uit te moeten trekken. Als je 2x in de week gaat lessen, kan het in 8 maanden. Ons gaat het erom dat ze plezier in zwemmen heeft en tegelijkertijd goede technieken leert, welke tijd ze erover doet zien we dan wel weer
Mijn jongste is nu 1 jaar bezig en heeft wel een aantal lessen gemist. De zomervakantie hebben we overgeslagen en ik denk dat ze iets van 5/6 lessen heeft gemist ivm ziek zijn en kinderfeestjes, ze zit nu in badje vijf van de zeven en ik hoop snel een briefje te krijgen voor het volgende bad maar dan duurt het echt nog wel een half jaar eer dat ze op mag voor haar zwemdiploma. Hier zijn de eisen echt heel hoog. Wij zitten echt naast het bad met de lessen en je hoort en ziet alles en de lat wordt hoog gelegd zodat de kinderen echt goed zwemvaardig zijnen aan alle eisen voldoen eer ze door mogen en kunnen afzwemmen. In 1 jaar je ABC daar zet ik zeer grote vraagtekens bij. Mijn oudste deed 2 jaar over zijn A en een half jaar over zijn B Diploma haha
Dat heb ik ook hoor. Onze dochter ziet de zwemles echt als een sport/ hobby en gaat altijd met plezier en natuurlijk baal ik er weleens van als er kinderen uit haar groepje doorgaan naar een volgend badje en zij nog niet.Maar dat zal dan toch betekenen dat ze de technieken nog niet goed beheerst en dan ineens stroomt ze een aantal weken later wel weer door. Ik heb me er maar in berust dat ik nu zeker nog ruim een jaar iedere woensdagmiddag een uur daar zal zitten zweten aan de waterkant maar met een goed boek is het best uit te houden
Mijn zoon heeft ABC in 6 maanden gehaald. Voor A zwom hij 3x per week 45 minuten in een groepje van 4 en dit duurde 12 weken. Voor B 1x per week 45 minuten in een reguliere groep dit duurde 4 weken en daarna C 1x per week 45 minuten in een reguliere groep dit duurde 6 weken.
Mijn zoontje is laatste week april gestart met zwemles. Elke week 1 uurtje. Hier staat er gemiddeld 1,5 jaar voor A. Ze kijken hier echt naar het individuele kind en laten ze pas doorgaan als de kinderen echt de technieken beheersen. Levert wel eens boze ouders op, maar ik zou niet willen dat mijn kind straks een diploma heeft, maar alsnog niet de juiste technieken beheerst. We gaan het zien, zeehonden diploma was in ieder geval al snel binnen haha. nu wachten tot het volgende badje.
Hier de zwemlessen gedaan met superspetters. Blij dat we uiteindelijk o ergestapt zijn na 1,5 jaar ouderwetse zwemles. Na die 1,5 jaar was ze nog altijd niet naar badje 3 doorgestroomd. En idd je zou kunnen zeggen dat ze dan nog niet aan de voorwaarden voldeed om door te stromen, maar wanneer we er naar vroegen kregen we nooit een duidelijk antwoord. Het enige wat we hoorden was dat ze bang voor water was. En dat ging er bij mij niet in. Als we zelf gingen zwemmen met haar moesten we haar heel goed in de gaten houden want ze sprong zo in het diepe bad, stroming, noem maar op, dus bang was ze echt niet! Uiteindelijk overgestapt en na 8 mnd 2 keer in de week les had ze het diploma, gelijk aan A,b en c. En ze zwemt ook nog beter als onze oudste dochter. En dat ze bang was hebben we bij de superspetters ook nooit gehoord!
Dit inderdaad. Het dochtertje van een vriendin heeft via zo’n turbo klas haar A/B diploma gehaald. Maar aangezien ze maar weinig met haar zwemmen, schrok ik toen ik haar laatst mee had naar het zwembad. Die zou ik niet alleen laten zwemmen..
Ja, ik ben er erg te spreken over. Al gebruiken sommige zwembaden alleen die easyswimpakjes, maar gebruiken de methode verder niet en hebben ook niet de lesopbouw van Easyswim. Maar met 45 minuten per week in een jaar tijd A, B en C zie ik bij de meeste kleuters niet gebeuren.
Vraag vooraf rond hoe jij als ouders informatie krijgt! Kan je kijken tijdens de les (achter glas of tribune) en is er een online informatiesysteem? Hier is er beiden en daarnaast zijn er kijkdagen en meezwemles (dan zwem je mee als ouder in de les). Situaties waarbij je kind geen vorderingen maakt en jij hier niets van weet hebben ook met jou als ouder te maken. Dat zijn zaken waar je vooraf op.kunt letten. Zo'n school zou ik dus niet willen.