bekkenbodem

Discussion in 'Na de bevalling' started by Sandana, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo allemaal,

hebben jullie ook regelmatig het gevoel dat je ingewanden er uit dreigen te vallen door de nog zwakke bekkenbodemspieren? Ik loop er ook wat naar als ik wat langer loop, gaat vanzelf en kan dat niet corrigeren.

groet

2. Fientje7

Fientje7 Lid

Sep 30, 2011
    51
    0
    0
    Ja dat heb ik ook, ons kindje is geboren 11 12 12 dus een dagje ouder dan uw kindje. Ik hoop echt dat het binnenkort beter word want ik kan niet lang rechtstaan, en om te plassen doet dat ook pijn. Precies of niets meer zit nog op zijn plaats.

Iemand die weet of dit overgaat? Zo ja, na hoelang?

Groetjes!

3. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

Oct 26, 2011
    1,541
    0
    36
    Female
    Ergens in het midden
    Het heeft wel even tijd nodig voordat het weer allemaal zit zoals het hoort maar ik zou het even in de gaten houden.
    Anders even langs huisarts of fysio.

4. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Zou niet te lang wachten om langs een huisarts of bekkenfysio te gaan.. ik weet wel dat ik het na de bevalling het advies kreeg om te stippelplassen.. dat werkte heel goed en bij mij waren de klachten daardoor snel over... maar misschien hebben jullie veel ergere klachten hoor!!

5. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat is stippelplassen?

Als ik mijn wandeling doe met de honden dan ga ik wel na elke zoveel meter stil staan en mijn beklkenbodem aanspannen. Kan ik nu al 30 sec ;) Nu ga ik proberen om daarna ook nog 10 x kort aan te spannen erna, al moeilijker. Lopend gaat er nog niet echt mee samen.
    Probeer wel ook mijn plas iets langer op te houden en als ik aan het plassen ben probeer ik tussendoor af te knijpen. Maar dat lukt niet... dan denk ik 'ja, eindelijk!' maar dan ben ik gewoon klaar met plassen haha.

6. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Stippelplassen is eigenlijk wat je al doet tijdens het plassen. Je moet plassen, stoppen, weer plassen, weer stoppen. Net zo lang tot je leeg bent. En dat proberen vol te houden. Vond het zelf heel moeilijk haha. Maar ook tijdens bv staan bij het eten koken (ik noem maar wat) je bekkenbodem aanspannen en loslaten. Al die kleine oefeningen moeten helpen om het goed te krijgen. Is dat niet zo, dan zou ik langs de huisarts of bekkenfysio gaan.

7. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Stippelplassen, zoals hier genoemd, werd mij echt sterk afgeraden. Kun je urineweg- of nierbekkeninfectie van krijgen. Alleen een keertje proberen, zodat je weet dat je de juiste spieren aanspant. Daarna gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

8. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Wat Nijntje al zei niet doen!
    Ik heb nu ruim 4 jaar bekkeninstabiliteit en dat is me ter strengste afgeraden! Misschien verstandig om een bekkentherapeut te bezoeken.

9. cocko

cocko Fanatiek lid

Apr 21, 2011
    3,594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    is het echt afgeraden bij jullie? misschien hebben jullie dan ergere klachten als ik destijds hoor! kan natuurlijk heel goed! zo zie je maar weer.. een ieder krijgt verschillend advies dus ik zou naar de bekkenfysio gaan. die kijkt naar jouw situatie! dan weet je zeker dat je niks verkeerd doet. succes hoor!

10. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

Nov 7, 2011
    1,354
    0
    0
    Als je nog zo'n last hebt zou ik echt wel even langs de huisarts of bekkenfysio gaan.. Ik had de eerste dagen wel wat last (kon niet te hard lachen enzo) ook door mn knip, maar dat ging al snel veel beter. Een week later naar buiten gegaan, kon toen maar iets van 100 meter lopen maar dat ging wel redelijk. Gewoon opgebouwd en is eigenlijk alleen maar beter gegaan.. Als het niet goed voelt zou ik gewoon aan de bel trekken!

11. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Vanuit mijn verpleegkundige perspectief lijkt mij stippelplassen helemaal niet erg. Mits je er tenminste zeker van bent dat je goed je blaas leeg plast. Om een blaasontsteking te voorkomen moet je zeker 1 x per 24 uur een volledig lege blaas hebben.
    Maar goed... als behandelaars dat afraden zal dat wel zo zijn. Misschien dat het bij dit soort klachten gewoon net even anders is.

Ik wacht nog even tot de controle bij de vk. Dan zie ik wel weer. Lijkt toch wel wat beter te gaan, maar soms voelt het vervelend. Heb alleen door de borstontsteking even dat als prioriteit en autorijden gaat daardoor niet (hele linker arm doet mee). Dus ik kan gewoon niet naar een therapeut toe gaan.

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ik zou ook zeker niet stippelplassen maar gewoon bekkenbodemoefeningen doen. je kan op internet genoeg liftoefeningen vinden. gewoon een keer of 4 per dag 5 minuten lang. steeds aanspannen en ontspannen en daarna liftoefeningen doen.

Hier werd het langzaam minder, nu heb ik het alleen nog met lang rennen. verder geen last meer van.

Share This Page