Hoe snel geneest een tepelkloof?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hevn, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Nou was eindelijk de borstvoeding helemaal op gang en nu dit.. Ik heb het idee dat ik kleine tepelkloofjes heb en ben daarom nu alle voedingen aan het kolven. De LK dacht dat het kleine wondjes zijn bij het begin van het puntje, maar ze zijn niet zichtbaar (ik heb überhaupt geen idee hoe je een kloof herkent) Nou vraag ik me af hoe snel dit geneest en ik weer over kan gaan op live voeden? Ik gebruik bepanthen baby zalf en laat ze aan de licht drogen na het kolven met wat moedermelk erop. Nog meer tips of ervaringen?
    Ik heb inmiddels de goede aanhap techniek onder de knie maar dit is nog van toen het niet zo goed ging, en is in stand gebleven doordat ik alle voedingen aan de borst ging doen.
    Xxx

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Je kan gewoon live voeden hoor heb ik ook gedaan iedere keer....

Ik gebruikte lanoline dat vond ik veel fijner ;)

Maar je ziet dus helemaal geen kloven? Volgens mij moet je die wel zien. Is het geen spruw?

3. sylvia90

sylvia90 Bekend lid

23 jan 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    Denk dan ook eerder spruw... kloof kan je wel zien. Ik voede met kloven ook gewoon door (even heel hard op je tanden bijten bij aanleggen maar pijn vloeide redelijk weg) en idd ga lanoline gebruiken!! vond dat echt wonderspul! kloven komen vaak door verkeerd aanleggen dus misschien kan je lac daar ook nog even naar kijken?

overgens als je wel spruw hebt niet je tepels insmeren met moedermelk!!

4. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Staat live borstvoeden het genezen van de kloofjes niet in de weg?

Het doet idd zeer bij het aanhappen en vloeit geleidelijk aan weg, maar de tepel op zich is ook erg gevoelig. Insmeren is niet fijn, helemaal met die lanoline. Bepanthen is zachter en smeert fijner. De andere tepel is geen probleem, die is alleen gevoelig bij het aanhappen maar verder prima. Begin nu wel bang te worden voor spruw, maar de LK die hier een paar dagen geleden was heeft uitvoerig gekeken en kwam hier niet mee..

5. sylvia90

sylvia90 Bekend lid

23 jan 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    Live borstvoeding is juist goed voor de kloven, indien goed aangelegd natuurlijk! Je zou bijvoorbeeld een andere houding kunnen proberen als je een kloof hebt waardoor de kloof een beetje rust krijgt. Een kolf kan een verkeerde druk uitoefenen waardoor je de kloof in stand houd al kan kolven bij een diepe kloof wel verlichting geven voor een paar dagen als het aanleggen echt niet gaat. Een baby zuigt natuurlijk heel anders dan een kolf.

Ik gebruik lanoshil ( schrijf het vast verkeerd paarse tube) lanoline 100%. Hoeft tijdens bv ook niet afgeveegd te worden en had 1 diepe kloof binnen 2 dagen weer heel ( met bijsturing van het aanleggen ) Want het is ook niet al te makkelijk om z,n klein droppie telkens goed aan te leggen!

Ik raad het nu iedereen aan want ben zo gelukkig met dat spul!
    Overgens hier te koop bij de DA, hele kleine tube is ongeveer 8 euro maar heb er wel 2 maand mee gedaan dus vind ik het erg meevallen, heb nu de grote tube van 15euro en doe er nu al 4maand mee en hij is nog lang niet leeg.. Even klein beetje tussen vingers wrijven om op te warmen dan word het heel plakkerig en smeerbaar. Dan ook gewoon lekker de tepels aan de lucht drogen.

Een kloof ziet er uit als een rode striem waarbij de huid gescheurd oftewel gekloofd is.. daarom vind het ook raar dat het bij jou bij de punt van je tepels zit. Zijn het geen kapote tepel-blaasjes? alhoewel dat zou je ook moeten zien ( voelt ook wat ruw)

Aangezien de andere tepel ook gevoelig is en als je aanleg techniek verbeterd is door de lac/jezelf.. Ben ik toch heel bang dat je spruw hebt. En dan zijn kloofjes en of wondjes moeilijk weg te krijgen zonder behandeling..

merk je nog iets aan je zoontje?

6. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    mmm.. denk ook aan spruw.
    Of een melkblaar? Wit doorzichtig stuk op je tepel. (die moet je doorprikken)
    Ik heb ervaring met spruw, melkblaar en kloven.

Kloven heb ik hydro discs voor gebruikt (gekregen van de lactatiekundige). Koude pads zijn dat. Dat was enorm verzachtend. Na 1,5 dag was het over. Ik heb die hier nog wel liggen.

7. sylvia90

sylvia90 Bekend lid

23 jan 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    hoe gaat het nu?

8. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Dank voor al het meedenken!
    Ik denk nu ook erg aan spruw. Hoewel het er niet zo uitziet als op de googleplaatjes. Ik heb vlak voor een voeding in zn mond gekeken zover hij het toeliet en achter op zn tong zit wel witte aanslag. Het lijkt op melk maar dat is toch weg na 3 uur na de voeding lijkt me?
    Vandaag weer alle voedingen 'live' gedaan en na elke keer gesmeerd met purelan. De tepel blijft gevoelig. Ga morgen maar langs de huisarts, ben benieuwd!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, als je kloven komen door verkeerd aanleggen en je kind hapt goed, dan drinkt je kind de kloven als het ware dicht.
    Een kloof moet bij goed aanleggen binnen anderhalve dag weg zijn. Heb je langer last dan is er of nog iets mis met het aanleggen, of je moet aan spruw denken.

10. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Vanmorgen naar de vervangende huisarts gebeld, aangezien mijn eigen (alweer...) op vakantie is. Ik vertelde de assistent dat ik vermoed dat we spruw hebben. Omdat de arts vol zat met bezoeken kon ik niet langs maar ik heb wel medicatie gekregen. Heel apart dat er zomaar telefonisch een diagnose kan worden gesteld... Vanmiddag zag ik dat er meer symptomen in mn zoontje zn mond zaten. De witte waas is meer geworden en zn lippen zijn wat gezwollen met een parelmoerglans. Ook heeft hij bizar veel sabbelbehoefte. Vind het wel zielig nu hij ook nare dingen ervan krijgt! Ik heb nystatine labaz gehad. Ik kreeg niets voor mijzelf (ook zo vaag..) maar heb miconazol gehaald. Nou heb ik hier en daar berichten gelezen dat de gebruiksaanwijzingen niet effectief genoeg waren. Iemand een advies over het gebruik?

Nog thanks voor het meedenken iedereen! Nu heb ik snel actie kunnen ondernemen, anders was ik nu vast nog aan het aanmodderen geweest!

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Jeetje dat je niet langs mag komen? Geen idee hoe het allemaal werk met spruw.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Nystatine na elke voeding met een wattenstaafje door het mondje smeren. Zelf na elke voeding je tepels schoondeppen met wat water en dan een klein beetje miconazol erop.
    Hier was m'n dochtertje na 2 dagen klachten vrij. Ik heb haar toen nog wel een extra kuur nystatine gegeven en zelf in totaal 3 weken gesmeerd.
    Helaas komt het bij mij steeds terug en miconazol doet nog weinig.
    Ik overweeg hier nu eerst homeopathie.
    Gentiaan violet is ook een optie trouwens, hier werkte het alleen niet voldoende helaas.

Deel Deze Pagina