Abortus tot welke week?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gusam, 4 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gusam

Gusam Niet meer actief

Ik vroeg me af tot welke week je (legaal) abortus mag laten plegen?

ik dacht dat het tot 13 weken mag en daarna niet meer.

of kun je na die 13 wk ook zeggen ik wil het kind niet meer, en toch nog een abortus laten plegen.
    want naar mijn weten krijg je na die 13wk gewoon een inleiding.
    Mijn vraag komt eigenlijk doordat een vage kennis was 18wk zwanger toen ze erachter kwam dat ze zwanger was.
    ze wilde het niet houden en vertelde dat ze een abortus in de kliniek had laten doen.

wie kan mij even wat meer duidelijkheid geven?

2. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik geloof dat er twee klinieken zijn in nederland waar het tot 22 weken kan.en bij de rest tot 18 weken dacht ik.

3. Kissflower

Kissflower Fanatiek lid

19 mrt 2007
    2.575
    0
    0
    Enschede
    :confused: 22 weken :confused:

sorry voor mijn reactie.. maar schrik er best wel van.. Dan is het toch al echt een kind? ALs ik nu aan mijn echo denk die ik in week 21 heb gehad :cry:

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik vind het ook best laat. neem aan dat ze dat ook niet zomaar doen en dit enkel gebeurd in specifieke gevallen?

Week 22

Je baby is vooral actief als jij rust of slaapt. Ben jij daarentegen actief, dan wordt hij door je bewegingen als het ware in slaap gewiegd. Opmerkelijk is dat elke foetus, hoe klein hij ook is, zijn eigen favoriete slaaphouding heeft.
    Er komt nu een laagje vernix op het babyhuidje, dit zal je baby's velletje beschermen tegen de langdurige inwerking het vruchtwater. Bij de geboorte is het meeste huidsmeer alweer verdwenen, het beetje dat overblijft helpt de tocht doorheen het geboortekanaal te vergemakkelijken.

Je baby is nu 29 cm groot en weegt 440 gram.

vind dat dan toch echt al een mensje

5. woezeltje

woezeltje Fanatiek lid

2 mrt 2007
    1.623
    0
    0
    volgens mij mag het tot en met 24 weken.maar dacht dat dat was bij afwijkingen van het kindje.dit werd mij verteld toen ik een medische echo kreeg bij de zwangerschap van mijn zoontje.

6. Kissflower

Kissflower Fanatiek lid

19 mrt 2007
    2.575
    0
    0
    Enschede
    heb ook ff iets opgezocht.. zit hier met tranen in me ogen :cry:

Abortus van 13 weken tot 24 weken zwangerschap
    Een zuigcurettage alleen is nu niet meer voldoende. Het kraakbeen van onder andere het hoofdje is gehard tot bot. Tot 24 weken wordt zuigcurettage gecombineerd met het gebruik van een abortustang. Dit gebeurt onder plaatselijke verdoving of als de zwangerschap verder is dan 18 weken onder algehele narcose. Het kindje wordt in de baarmoeder in stukjes gesneden, waarna deze via zuigbuizen naar buiten worden gebracht.
    Bij zwangerschappen van 18 tot en met 24 weken wordt ook wel Prostaglandine of Cytotec toegediend. Hierdoor wordt de baarmoedermond soepel zodat deze makkelijker geopend kan worden. Bij vrouwen die al kinderen gehad hebben, is dit meestal niet nodig.
    Hoe lang je last hebt van deze behandeling is vooral afhankelijk van het type verdoving. Behandelingen zijn over het algemeen poliklinisch. Een overnachting kan nodig zijn bij een abortus vanaf 18 weken. De kans op complicaties neemt bij een late abortus iets toe.
    Er kunnen bloedingen optreden, en beschadigingen aan de baarmoeder (doorprikken) en de baarmoedermond. Infecties kunnen voorkomen. In sommige gevallen is bij complicaties verdere behandeling in een ziekenhuis nodig.
    Met de klinieken is een Gentleman's Agreement gesloten, waar door de grens van toestaan van een abortus tot 22 weken is verlaagd.

bron: http://www.erishulp.nl/abortus.html

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    24 weken................... :confused:

maar wanneer besluiten ze daar toe dan? 2 weken langer en je mag het al aangeven bij de gemeente na de geboorte......

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je bent toch helemaal niet zwanger?
    Waarom wil je dan uberhaupt iets weten over een abortus...? Sorry, vind het een beetje rare vraag eigenlijk.

9. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    wat maken die twee weken dan uit? :(
    beter verlagen naar 18 weken lijkt me.

brrrrr kind in stukjes e.d.

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    dit zegt ze ook in haar eerste bericht:

Mijn vraag komt eigenlijk doordat een vage kennis was 18wk zwanger toen ze erachter kwam dat ze zwanger was.
    ze wilde het niet houden en vertelde dat ze een abortus in de kliniek had laten doen.

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik raak niet nieuwsgierig van dit soort verhalen...dat zal het verschil dan wel zijn ;)
    Maargoed, daarom vond ik het dus een aparte vrag.

12. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik word misselijk als ik dit lees. Een levend kindje in je buik in stukjes snijden? T lijkt me je reinste moord, maar goed.....

Als je de verantwoordelijkheid neemt om met elkaar naar bed te gaan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen als je zwanger raakt. K weet nu al dat ik hier reacties op ga krijgen, maar dat is mijn mening...

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik begrijp je reactie (moet zelf ook op mijn vingers gaan zitten) maar dat is niet de insteek van dit onderwerp.
    Het is niet eens gezegd of de TS er zelf wel achter staat ja of nee ;)
    Handen onder de billen dus 8)

14. Writer

Writer Niet meer actief

dacht dat altijd tot 12 weken mocht , pfffffff 18 weken of 20 jeetje wat erg , kindtje in stukken gesneden? brrrr snik had ik maar niet gelezen

15. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ik vind abortus vreselijk, vooral rond de 20 weken ! Dan kan je het waarschijnlijk al voelen :|
    Ik snap ook nog steeds niet hoe het kan dat je het pas heel laat weet (dat je zwanger bent).
    Kijk, ben je nou verkracht ofzo, dan snap ik dat je dat kindje evt. niet zou willen houden !
    Maar verder kan ik mij maar weinig redenen bedenken waarom je je kindje niet zou willen laten komen :(

Ik ken echt mensen die abortus als de "morning afterpil" gebruiken, en dat vind ik dus echt schandalig! Sommige mensen doen er JAREN over om een kindje te krijgen sommige mogen nooit ouders worden... Hoe kan je er dan ZO makkelijk over denken mensen... Jeetje !

Maar zolang je de situatie niet weet, kan je niet oordelen, iedereen denkt er anders over helaas..
    Ik betwijfel of je het jezelf kan vergeven als je later wel voor een gewenst kindje gaat...

-x-

16. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nee zo bedoelde ik het ook niet hoor... Ik reageerde meer op het stukje wat Kissflower had gevonden.

17. Writer

Writer Niet meer actief

er zijn situatie waar echt moet gebeuren hoor , ik heb van dichtbij meegemaakt , zoo ergg , maar ze heeft nooit spijt van gehad ,heeft nu gezin met 2 kids die ook een lieve papa hebben , ik geloof dat in somige gevallen wel beter is , neem nou een tiener die kindtje neem en nog wil feesten ,heb zelf dingen gehoord ,van tiener meiden die gingen feesten een baby thuis allen laten ,meer bezig met zich zelf dan een baby ,dan denk ik beter geen kindtje ,maar ik vind dat vanaf 10 weken eigelijk eind datum moet worden , langer vind ik echt heel erg dat kind leeft in jou beweegt en compleet ga je toch niet in buik moorden , vind ik heel erg

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    je mag een abortus doen tot 24 wk, echter doen veel klinieken het maar tot 22 wk om zeker de grens niet te overschreiden. een abortus in laat stadium wordt alleen gedaan als de ouder(s) een goede rede hebben hiervoor alleen de ouder bepaalt wat een goede rede is en dit kan zijn financieele zorgen en geen afgeronde studie tot aan misvormingen van het kind of het niet levensvatbaar zijn. ik zelf ben er ook fel op tegen en heb daarom tijdens mijn studie hier een werkstuk overgehouden. gelukkig vinden de meeste abortuse plaats voor de 12 wk maar erna is zeker geen uitzondering. de wijze waarop het gebeurt is te gruwelijk voor woorden en ga die dan ok zeker hier niet beschrijven. ik vind het een raar idee dat in de enne kamer een kindje wordt geboren waar met man en macht aan gewerkt wordt om het in leven te houden en in de kamer ernaast het kind klaar ligt om weg gegooit te worden

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    abortus kan op twee manieren gedaan worden;
    -instrumenteel ; dat houdt verschillende manieren in
    -medicamenteus ; spreekt voor zich denk ik

het is altijd de keuze van de vrouw hoe het gebeurt, instrumenteel is sneller voorbij als medicamenteus.
    verder gebeurt een abortus niet zomaar ff, men gaat na waarom de zwangerschap ongewenst is , of de abortus de eigen keus van de vrouw is of dat haar omgeving haar die richting in duwt.
    ook wordt er gekeken of hoe dit in de toekomst te voorkomen.

en als er maar de minste aanleiding is om te twijfelen aan de zwangerschapsduur dan gebeurt de abortus gewoon niet.

de redenen voor abortus zijn zo breed, er zijn redenen die naar mijn mening nergens op slaan, maar er zijn zoveel redenen , dat als je er langer over nadenkt dat je er best begrip voor op zou kunnen brengen.
    of je er al dan niet voor zou kiezen kun je pas zeggen als je zelf in een bepaalde situatie zou zitten.

20. kaykekay

kaykekay Actief lid

6 mei 2007
    126
    0
    0
    huisvrouw
    roosendaal
    hoi ik was 15 weken zwanger voordat ik er achter kwam
    en mij werd recht verteld jij hebt geen keus meer alleen waneer er iets medische is dus ik vind het raar dat ik hier 18 weken zie staan
    begrijp me goed bij ons is hier nooit sprake van geweest want het kindje is uit liefde gemaakt en dus heel welkom
    maar het werd mij zo gezegd dus dit wou ik even vertellen
    groetjes cathy

Deel Deze Pagina