Uit mijn eigen principe zeg ik nee. Zelf zal ik niet snel een abortus laten plegen. Maar ik kan me genoeg redenen bedenken waarom een vrouw een abortus zou laten plegen. En ik vind het dan ook een goedrecht ( dan wel zsm en het liefst zo vroeg mogelijk ) als een vrouw liever voor een abortus kiest.
Ik ben voor, vooral in bepaalde situaties (verkrachting oid)kan ik het echt goed begrijpen. Dus voor, maar met een echt goede reden niet als anti conceptie. En is het niet zo dat het tot 24 weken mag omdat je met de 20 weken echo weet hoe het zit met de gezondheid van je kindje? Zag bijvoorbeeld laatst op tlc dat een vrouw beviel van een kindje, wat buiten de baarmoeder zeer weinig kans had op overleven, werd wel gelijk geopereerd, maar was binnen een paar uur overleden... Moeilijk onderwerp dit
Voor... tegen... Tjah Ik vind in ieder geval als jij het besef hebt dat je het bed met iemand kan delen, dat je ook het benul kan hebben om daar de gevolgen van in te zien. Ik weet niet of iemand op dumpert al de echo heeft gezien met een facebookstatus van een meisje die helemaal trots er op is dat ze abortus gaat doen.. Nou die zou ik het echt gunnen dat ze een kind krijgt. Gewoon omdat ze het dan moeilijker krijgt. Anderzijds.. hoe wordt het kind dan opgevoed? Krijgt dat kind dan nog kansen in zn toekomst? Anderzijds snap ik wel dat mensen die verkracht zijn graag gebruik maken van de abortusmogelijkheid. Zo zijn er wel meer situaties waarbij je je zoiets in kan denken. Het blijft een lastig issue. Want als je dan voor abortus bent.. vind je dan ook mag kiezen bij bijv. Syndroom van Down of is dat dan weer niet acceptabel? Ik vind dat een Downkindje voldoende mogelijkheden heeft, maar ik weet ook dat er mensen zijn die het kind daarom weg laten halen. Waar ligt dan de grens?
Ligt aan de situatie. ben je onzorgvuldig geweest met anticonceptie , en gebruik je de abortus om "makkelijk" er van af te komen nee. houd je benen dan bij elkaar.... Verkrachting en dergelijke vind ik helemaal anders.. Maar goed het blijft een beslissing van jezelf, ik ga niet oordelen waarom andere een abortus ondergaan.. zal altijd wel eerlijk mijn mening geven.
[QUOE=Kimberly 33;17769206]Ligt aan de situatie. ben je onzorgvuldig geweest met anticonceptie , en gebruik je de abortus om "makkelijk" er van af te komen nee. houd je benen dan bij elkaar.... Verkrachting en dergelijke vind ik helemaal anders.. Maar goed het blijft een beslissing van jezelf, ik ga niet oordelen waarom andere een abortus ondergaan.. zal altijd wel eerlijk mijn mening geven.[/QUOTE] Als Iemand om jou mening vraagt bedoel je?
Ha! Ik ben voor het recht om te kiezen PUNT En ik ga dus niet oordelen wanneer het wel of niet geoorloofd is.
Ik zou het zelf nooit doen maar ik snap dat vrouwen in een bepaalde situatie kiezen voor abortus. Al ben ik wel van mening dat abortus tot een week of 12 zou moeten kunnen ipv 24 weken.
Wat ik best moeilijk vind is dat de lijn zo vervaagd... tegenwoordig kunnen ze soms babietjes van 24 weken nog in leven houden terwijl je tot die week nog abortus mag plegen.
tegen! maar alleen als er sprake is van verkrachting vind ik het iets anders verder vind ik dat er altijd van die kut smoesjes worden verzonnen door de pil heen, financieel niet kunnen rondkomen, alleenstaand, nu niet toe aan nog een kindje bla bla
Om ook antwoord op deze vraag te geven voor mij zit er een verschil tussen het weg laten zuigen van een klompje cellen (hoewel daar met 12 weken ook geen sprake meer van is) en het kapot snijden van wat imo al echt een baby is. Daar heb ik persoonlijk grote moeite mee.
Ik heb voor gestemd, maar alleen in bepaalde gevallen. Bij verkrachting bijvoorbeeld. Of als er ernstige afwijkingen zijn gevonden bij de foetus. Of als blijkt dat de gezondheid van de vrouw ernstig in gevaar komt. Als iemand onbeschermde sex heeft vind ik dat geen reden voor abortus, adoptie voelt dan als een betere optie. Dit geld ook iemand nog niet klaar is voor een kind omdat ze zichzelf er nog te jong voor vindt of de leefomstandigheden zijn niet geschikt om een kind op te voeden. Ik zou dan eerder naar adoptie neigen dan abortus. Aan de andere kant maakt iedere vrouw haar eigen keuzes. Baas in eigen buik zeg maar.
Ik vind dat je daar niet over mag oordelen. Zo'n poll slaat nergens op. Laat vrouwen zelf beslissen. Het taboe wordt door dit soort topics alleen maar groter. Een vriendin van mij heeft bij 19 weken een abortus gepleegd, ze wist niet eerder dat ze zwanger was. Wat een haat en bedreigingen zij te verduren heeft gehad, ongelofelijk...
Maar is het niet zo dat abortus met 24 weken alleen toegestaan is vanwege medsiche redenen (bijvoorbeeld een kindje dat het buiten de baarmoeder niet overleeft)?
Punt is alleen dat je dat vaak niet van tevoren kan weten. En wat is embarmelijk? Wanneer het om voorzieningen of financien gaat geloof ik niet dat een kind het in Nederland enorm slecht zal hebben. Ik ben op zich niet tegen abortus, wanneer het bijv binnen een bepaalde termijn gebeurd en bijv de moeder in gevaar is of na een verkrachting. Andere situaties vind ik wel moeilijk. Wanneer je seks hebt weet je dat daar een zwangerschap uit kan ontstaan. Gelukkig hoef ik niet voor anderen te beslissen wat ze wel of niet mogen doen.
Ik ben voor. Ik geloof dat iedere vrouw zelf die beslissing mag maken. Ik bepaal dat niet voor een ander. En zal die persoon er ook niet om beoordelen.
Wat is er mis met een taboe op abortus? Haat en bedreigingen vind ik wel ver gaan, maar van mij mag er best een taboe rusten op abortus, al helemaal op een abortus met zo'n late termijn. Het moet toch niet zo zijn dat een abortus steeds meer onder de aandacht komt als iets 'normaals'.