Abortus

Discussie in 'De lounge' gestart door Zomerrr, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vind jij dat iemand abortus mag plegen?

1. Ja

2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

Jaa, ik vind dat iedereen ten alle tijden het recht heeft over zijn eigen lichaam te beslissen.

Wel vind ik dat de grens naar beneden mag tot max 12 weken. Ik vind het belachelijk dat je een gezond kindje tot 23 (geloof ik) weken mag aborteren. Tenzij er medische redenen zijn natuurlijk.

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Voor.

Zelf een keer gehad, op dat moment kon het niet anders.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

In principe ben ik tegen abortus, maar en zijn in mijn ogen wel een aantal situaties waarin ik het wel kan begrijpen dat een vrouw hiervoor kiest. Om een aantal voorbeelden te noemen: na een verkrachting, of wanneer de baby heel ziek zou blijken te zijn. En alleen in het geval van het laatste kan ik snappen dat de termijn op 24 weken blijft staan, in ieder ander geval zou de termijn echt naar beneden moeten tot ongeveer een week of 10.

Ik heb zelf een kindje verloren met bijna 14 weken en dat is een compleet mensje, met oortjes, teentjes, vingers en nageltjes. Als je zo'n klein, maar compleet mensje in je handen hebt gehad, is het echt onbegrijpelijk dat na zo'n late termijn nog abortus mag plaatsvinden.

Ik vind andere redenen, zoals 16 zijn en per ongeluk zwanger raken gewoon het risico wat je loopt. Als je jezelf oud genoeg vind voor s*x, ben je in mijn ogen ook oud genoeg om de risico's onder ogen te zien.

Ik heb overigens zelf ooit in bovenstaande situatie gezeten toen ik 17 was en heb, ondanks aandringen en hevige woordenwisseling van familie niet voor abortus gekozen. Deze zwangerschap is op een miskraam uitgelopen, maar als dit niet het geval was geweest hadden wij voor het kindje gekozen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Bericht weggehaald

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Heftig dat je zelf in zo'n situatie hebt gezeten..

Maar wat ik mij wel af vraag. Als jij abortus dus zou afschaffen, heb je dan liever dat al die kinderen die zwanger raken inderdaad een kindje op de wereld zetten? Van wat ik zie op tv (4 handen 1 buik) en op straat vind ik het juist super dat abortus voor hen beschikbaar is. Denk namelijk niet dat die baby's erg gelukkig zijn met vaders die in de bak zitten, nauwelijks geld.. En natuurlijk is dit erg vanaf één kant bekeken, maar is het niet fijn dat ze op z'n minst de keus hebben?
    Het zijn namelijk niet alleen 16 jarigen die zwanger raken, maar ook nog veel jonger. Er is hier pas in de buurt een meisje van 14 bevallen en houd mijn hart vast. Heeft de hele zwangerschap doorgerookt en hangt nu continu op straat met dat kind.
    En natuurlijk is niet elke 14 jarige zo, maar ik denk wel veel.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

nee, natuurlijk is dat zeker niet goed. daarom zeg ik ook dat abortus zou moeten kunnen, mits nog voor de 10 en nog liever voor de 6 weken. Ik ben ook op zich niet tegen abortus, wel vind ik dat er blijkbaar (en dat blijft me verbazen) te weinig goede voorlichting wordt gegeven, of in ieder geval wordt dat te weinig opgepakt door de jongeren. En ik blijf erbij: Je kunt je kind niet continue in de gaten houden, maar hoe raakt zo'n meisje van 14 zwanger? Waar zijn de ouders in het hele plaatje? Ik denk dat er meer gelegen aan is om dingen vanaf de wortel aan te pakken. Hoe voeden ouders hun kinderen op bijv. Tegenwoordig mogen ze met 14 al de hele nacht stappen van hun ouders om maar wat te noemen en is er weinig controle over de kinderen.

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ah zo. Nee dan ben ik het helemaal met je eens!

8. floraa

floraa Niet meer actief

Nou, mijn moeder lette echt wel op mij. Maar toen ik als 15jarige zei dat ik bij een vriendin ging slapen, lag ik gewoon bij een jongen in bed. Niet dat we echt seks hadden, daar vond ik mezelf nog te jong voor, maar ik bedoel gewoon dat ouders dat niet in de gaten kunnen hebben.

Ik sta zelf voor de klas en geloof me: zelfs kinderen in groep 8 die goed opgevoed zijn en waar thuis geen problemen oid spelen doen het tegenwoordig. Niet allemaal, maar in elke klas wel een aantal.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Natuurlijk, ik ben het met je eens hoor. En een ongelukje is ook echt zo gebeurd, ik spreek zelf uit ervaring: ik was aan de pil (maar die bleek dus veel te licht voor mij) en wij hadden ook een condoom gebruikt, die voor zover wij weten niet kapot was. Hoe het is gebeurd is mij nog steeds een raadsel.

Maar goed, ik moet heel eerlijk zijn: mijn moeder heeft mij vroeg aan de pil gezet (ook doordat ik heel veel pijn had tijdens de menstruatie, maar ook "voor het geval dat") condooms lagen bij ons thuis in de kast, die vulde mijn moeder gewoon aan zonder dat ik of mijn broers daar om hoefden te vragen.

Mijn oudste is bijna 18, mijn pleegdochter had destijds ook een vriend, en voor zowel mijn oudste, die nog geen vriendinnetje heeft, als voor mijn pleegdochter liggen er condooms in de kast. Dat weten ze: ik controleer daar ook niet op hoe vaak er wat van gepakt werd, ik vulde ze gewoon aan als ik boodschappen haalde hahahaha. Maar ik ben wel altijd héél duidelijk geweest dat als pleegdochter zwanger raakte of zoon een meisje zou bezwangeren zij hun verantwoordelijkheden gewoon moeten nemen.

10. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Voor mezelf tegen, een ander maakt zijn eigen keus, dus voor.
    Er zijn nou eenmaal uitzonderlijke situaties.
    Het si naar mijn mening geen middel om maar niet veilig te vrijen.
    Wordt je zwanger, was je daar zelf bij en ben je er zelf verantwoordelijk voor (als het niet onder dwang was, dat vooropgesteld).
    Neem je verantwoordelijkheid dan ook.
    Echter ik ben VOOR het feit dat ieder zijn eigen keuzes moet maken en afwegen, of het nou mijn keuze zou zijn of niet.

Ik kan me niet voorstellen dat ik zelf ooit abortus zou laten plegen als we het niet over een helemuitzonderlijke situatie hebben.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Serieus? S*x in groep 8? Dat vind ik echt ziek hoor.

12. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ik,ook hihi
    Maarja ik was 17 toen ik voor het eerst sex had en dat was absoluut niet verijwillig.
    En bijna 19 toen ik voor het eerst sex had (uit vrije wil)
    Dus ik kan het me niet voorstellen in groep 8 of de brugklas, echt een beetje een eng idee ook.

13. misa

misa Niet meer actief

Ik heb ja gestemd. Ik vind dat het de keuze van een vrouw is. Ik hoop dat de meeste (liefst alle) vrouwen er verantwoordelijk mee omgaan.

Wel heb ik mijn mening over bepaalde situaties of mensen (meisjes?) die zo goed als drie keer per jaar bij een kliniek komen daarvoor.

14. misa

misa Niet meer actief

Helemaal mee eens!

15. sjak

sjak Niet meer actief

Ik ben niet voor... Maar in sommige gevallen ook niet tegen. Als je verkracht bent of als je 15 jr bent.
    Maar ik ben voornamelijk tegen. Ik vind moord altijd een erg groot woord hoor, maar ik vind het niet iets dat je kan doen als je 'volwassen' bent met een gezond verstand.
    Dan moet je voorzorgs maatregelen nemen en anders voor de consequenties zorgen!

16. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Voor. Zou het zelf nooit doen want ben in dat opzicht hartstikke pro life, maar vind het wel een grondrecht van een vrouw om die keuze zelf te mogen maken. En niet iedereen heeft een zelfde leven, ik ben ervan overtuigd dat geen enkele vrouw graag besluit tot abortus.
    En verbieden heeft geen zin want het gebeurt toch wel, dan liever onder goede begeleiding.

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben voor.

Vrouwen hebben gevochten voor dit recht.
    Het recht om zelf je beslissingen te kunnen nemen op dit gebied.
    Net als anticonceptie.
    Ik ben wel voor goede begeleiding op dit gebied.
    Het verhaal van Nahla vind ik echt schokkend!
    Een abortus moet mijns inziens altijd goed begeleid worden, met gesprekken, bedenktijd enz.

18. floraa

floraa Niet meer actief

Vind ik ook heel jong hoor! Maar het komt echt best vaak voor hoor!

19. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Abortus in groep 8... dat vind ik echt bizar!
    Ik geef al 12 jaar les aan groep 8 op een grote school, maar nog nooit meegemaakt hier gelukkig.

20. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Moeilijk!
    Ik heb voor gestemd ondanks dat ik het nogal zwart/wit vind, terwijl het meer 50 tinten grijs zou moeten zijn. Het moet kunnen.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het heel moeilijk vind om hier niet over te oordelen. Heb het meerdere keren van dichtbij meegemaakt en vind het al de verschillende situaties vreselijk. Bij de een begrijp ik het beter dan bij de ander. En ik merk dat het emotioneel heel wat met me doet. Met hun minstens zoveel hoor, dat wel. Mijn kijk op een aantal van deze mensen is wel in negatieve zin verandert. Niet heel drastisch, maar als ik heel eerlijk ben is er toch wel een verschil.

Deel Deze Pagina