Absence epilepsie bij kind.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MB2005, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,

Ons zoontje van 3 krijgt binnenkort een eeg om te kijken of hij
    absence epilepsie heeft.
    Ik vroeg me af of er ouders zijn die ook een kind met absence hebben, en zo ja wat de symptomen dan zijn.
    Ons zoontje knippert soms "raar"met zijn ogen, heeft af en toe een tic met zijn hoofd, alsof hij heel snel nee schud en reageert soms helemaal niet terwijl hij voor zich uit staart.
    Daarnaast is hij veel moe en echt niet zo actief als een peuter van 3 zou moeten zijn.
    De kinderarts heeft "toevallig"vorig week zo'n aanvalletje gezien waarbij hij ineens niet reageert.
    Nu kan hij woensdag al terecht voor de eeg.
    Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Alvast bedankt.
    Gr MB2005.

2. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    mijn clienten hebben het wel dus daar ken ik het van
    inderdaad zoals je het beschrijft, ze zijn gewoon ff niet "aanwezig"
    staren, wit in het gezicht, niet aanspreekbaar
    duurt hier vaak maar paar tellen en ze gaan gewoon weer door waar ze mee bezig waren
    weet niet of het bij kinderen anders is als bij volwassenen trouwens!

3. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik had inderdaad gelezen dat een kind 100 aanvalletjes op een dag kan hebben zonder dat iemand het merkt.
    Ze varieren van 2 tot 30 seconden.
    De arts zei dat het beeld er aan voldoet.
    We weten het pas zeker na onderzoek, maar het geeft wel zorgen moet ik zeggen;)

Gr MB2005.

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Iemand bij de maart mama's 2007 heeft n zoontje die dit heeft, zal d'r hier heen sturen ;b

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb het gehad als kind..
    Ik was veel "afwezig" en werd gezien als "dromerig kind" tot ik op een gegeven moment tijdens het paardrijden ineens van het paard viel men zei dat ik er als een zoutzak opzat.. toen ging de neuroloog onderzoeken doen en kwam dat eruit bij mij was het vooral dat afwezig zijn en verder weinig..
    Onderzoeken gedaan en toen kwam dat eruit tijd medicatie gehad en daarna ging het beter en had ik geen medicatie meer nodig..

Bij mn broertje dachten ze het ook, allerlei onderzoeken gedaan e.e.g, slaap e.e.g, week in kemphenhaege etc en daar kwam uiteindelijk autisme uit, maar hij had een aantal symptomen hetzelfde als absence

6. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Ik heb ook een cliëntje ( 4jaar). Zijn moeder dacht dat hij zat te dromen maar toen ie de eerste keer kwam zag je echt duidelijk dat het geen dagdromen was hoor... Het is een soort staren maar toch herken je het als 'niet pluis', gewoon even wegvallen/niks doen en niet reageren, daarna gaat ie gewoon verder... Moeder is toen naar de huisarts/ ziekenhuis gegaan, inderdaad epilepsie.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi hoi, ( heb 't gevonden Jucade :) )

Onze jongste zoon Owen heeft absences. Hij is 2,5 jaar.

Hij heeft een EEG gehad en daar waren wat kleine afwijkingen op te zien maar niet duidelijk epilepsie. Maar de neuroloog zei dat dat vaak voorkomt dat het bij een EEG niet te zien is. Vaak worden dan nog andere EEG's gemaakt of een slaap- EEG.

Owen word binnenkort ook gezien door een team van artsen vanwege zn ontwikkelingsachterstand en autisme en wat lichamelijke kenmerken. Dus de neuroloog heeft het overgedragen aan hun. Binnenkort dus een andere neuroloog en dan weten we meer.

Owen heeft soms best veel absences. Lang duren ze niet. De langste was iets van een halve minuut.
    Zn ogen staan heel raar tijdens een absence. Je kan roepen en hem door elkaar schudden wat je wil maar hij reageert totaal niet. Als ie weer bijkomt dan gaat ie gewoon verder waar ie mee bezig was alsof er niks is gebeurt.

Owen is ook vaak erg moe. Zoals ik heb begrepen komt dat door de epilepsie.

Ook heeft ie rare tics. Maar weet niet of het door de absences komt of door zn autisme. Dat word allemaal nog onderzocht.

Ik weet niet hoe lang ie al absences heeft. Ze duren vaak zo kort dat 'n kind het al langere tijd kan hebben zonder dat het echt opvalt.
    Maar sinds 4 maanden begon het ons iig op te vallen.

Owen krijgt ook duidelijk meer absences als ie moe is of als ie ziek is/koortsig is.

8. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Hier ook een dochter met absences. Begon toen ze ongveer een half jaar was. Paar x met de ambulance naar het zkh omdat ze soms ook ineens stopte met ademhalen. Na drie x werd er een EEG gedaan. Hier was niet veel op te zien. Toen een slaap EEG. Was ook niet voldoende op te zien. Ondertussen 5 EEG's gehad. Steeds was het niet e vangen volgens de neuroloog. Toen is er een MRI geweest en daar was een afwijking achter in de hersenen te zien wat dus alles veroorzaakt. Tijdens de MRI is er ook bloed onderzocht en daar kwam naar voor dat ze ook een stofwisselingsziekte heeft.

Als Lynn absences heeft of een aanval dan is ze daarna heel erg moe. Ze krijgt waterdunne diarree die ontzettend stinkt en soms gaat ze spugen.

Qua ontwikkeling doet ze het eigenlijk supergoed! Dat is hardstikke fijn. Haar hersenen nemen de functies van het afwijkende deel tot nu toe over.

Verder gebruikt ze haar energie om te herstellen van een aanval of absence en heeft ze daardoor een erg lage weerstand en wordt ze vaak ziek. Dan wordt ze vrijwel altijd opgenomen omdat ze net niet het bergje over kan qua beter worden.

9. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi meiden,
    Bedankt voor de reactie's!
    Het zal voor jullie ook een hoop zorgen geven.
    Ik kreeg vandaag te horen dat hij een slaap eeg zou krijgen, ik vond het al vreemd dat het zo'n soort eeg was maar dat zal dan wel met het gene te maken hebben wat Mamzie schreef.
    Onze zoon kan ook echt staren, niet reageren en je ziet eigenlijk dat hij je niet ziet. Dat gebeurde bij de kinderarts ook. Ook op roepen en aanraken reageert hij niet altijd.
    Zijn moeheid maak ik me ook wel zorgen over. De arts zei dat dat ook inderdaad bij absence pas aangezien dat veel energie vreet.
    Ik heb echt in mijn hoofd dat als dat het niet is, wat het dan wel is.

@Minnimouse, voor jou is het ook allemaal heftig zeg, sterkte.

Onze zoon ontwikkelt wel goed, alleen zijn spraak bleef achter.
    Hij loopt sinds 2,5 jaar bij logopedie, en hij heeft buisjes gekregen en zijn neusamandelen zijn geknipt.
    Hij gaat wel heel goed vooruit, maar zijn spreektoon blijft wat trager.
    Dat kan een aantal oorzaken hebben, maar de logopediste zei ook dat het mogelijk met absence te maken heeft.
    Is iemand daar bekend mee?

Ik wil wel nogmaals melden dat we het nog niet zeker weten hoor;)

Gr MB2005.

10. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    #10 4dogs82, 15 nov 2012
    Laatst bewerkt: 15 nov 2012
    Ik denk wel dat dat kan kloppen.
    Mijn broertje heeft het ook gehad (na zijn 11de geen 'staar aanval', zo noemde wij het, meer gehad).
    Hij heeft ook logopedie gehad, hij kon sommige woorden, zoals computer en stofzuiger, pas goed uitspreken toen hij een jaar of 8 was. Verder nu; hij heeft zijn LBO afgemaakt en nu een goede baan als Loodgieter ;)
    Hij was niet moe.. eerder hyper, wel agressief (tot een jaar of 8).. en hij is denk ik 2x ofzo van zijn fiets afgevallen door zo'n 'staar aanval'.

Edit : Hij had trouwens ook een 'tik', ook aan het begin vd pubertijd verdwenen, als hij dan tv keek maakte hij om de minuut ongeveer een 'hmm'/'hum' geluidje.

11. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

8 jun 2012
    1.628
    0
    0
    almere
    #11 sarahtj3, 15 nov 2012
    Laatst bewerkt: 15 nov 2012
    Geen ervaring met kinderen..maar wel met mijzelf..
    Als kind dus precies wat je beschrijft, heb het overigens nog steeds..
    Dan ben ik "stara" zoals men mij noemt... je kan tegen mij praten en ik hoor alles wat je zegt.. ik kan gewoon even niet reageren..
    Soms idd knipperen met de ogen, of een rilling over mijn lijf..
    Toen ik elf was werd het iets heftiger.. dan kwam ik echt in een andere wereld.. en had ik daarna flinke hoofdpijn...
    Eeg is op mijn 11 gemaakt.. en daar zagen ze wat kleibs op de scan..
    Heb er nooit medicijnen voor gekregen omdat ik "gewoon" kon leven en de bijwerkingen van de medicijnen heftiger zijn als waar ik mee leef..
    Nu heb ik het dus nog.. vaak als ik moe ben, of heel veel heb gedaan, of er teveel licht is zijn triggers voor mij... soms lijkt het dan of je beeld door elkaar schudt.. heb overigens nog nooit(ff afkloppen) en "echte" epileptische aanval gehad.

Ik heb trouwens de eerste 9 maanden van mijn leven alleen maar geslapen..binna.. geen ontwikkelingen..zoals zitten, kruipen etc... daarna deed ik alles opeens in 1x.. met anderhalf sprak ik net zo goed als een kind van 3...
    Achteraf zou het misschien iets met de absences te maken hebben kunnen gehad..

Ik hoop dat jouw kindje als hij idd absences zou hebben het net zo heeft als ik.. want er is prima mee te leven zo zonder medicijnen.
    Veel succes...

12. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Als ik ben u echt benieuwd of hij het nu wel of niet heeft.
    Ik begreep dat in de meeste gevallen de kinderen het overgroeien.
    @Sarah, dus je hoort wel gewoon alles? lijkt me dan ook eng als je niet kan reageren.

Gr MB2005.

13. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Mijn broertje hoorde niks tijdens een staar aanval.. die wist ook niet dat hij even 'weg' was geweest..

14. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

8 jun 2012
    1.628
    0
    0
    almere
    Dat schijnt bij iedereen weer te verschillen idd, maar ik hoor alles...maar het interesseert mij niet..dus ben ook niet aan het vechten om te reageren..mijn absence is dan belangrijker en zit ik dan even uit..daarom is het niet eng...
    Maar misschien omdat ik het al mijn hele heb, dat ik niet beter weet.

Het is overigens na mijn 14e ook minder geworden...dus niet meer helemaal weg en daarna super hoofdpijn en moe... maar tijdens mijn eerste zwangerschap kwamen mijn staarepisodes wel weer terug... en is nooit meer weggegaan.. zeker als ik dus heel moe ben en of veel gedaan heb etc.. dan is het erger..

15. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Dus daar zit ook nog verschil in.
    We zijn net gebeld en 28 november krijgt hij zijn onderzoek, het is een week verschoven.
    Ik ben echt benieuwd nu.

Gr MB2005.

16. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Nog even een vraagje krijgen/kregen jullie ( kinderen, broertje ) elke dag aanvallen?

Gr MB2005.

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nee niet elke dag.... volgens mij dan. Ik kan hem niet elke minuut van de dag in de gaten houden natuurlijk ;) En de absences duren zo kort dat je het ook gemakkelijk kunt missen.

Daarbij denken we dat ie soms ook snachts aanvallen krijgt. Helaas kunnen we nog steeds niks bedenken om hem hele nachten te kunnen filmen...... Dus zeker weten doen we het niet. Maar de arts dacht bijna zeker van wel gezien de verhalen van ons.

18. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Oke.
    Ik vroeg dit omdat je vooral leest over aanvallen elke dag en ik soms ook niet ziet dat hij het heeft. Hij is dan wel elke dag moe.
    Misschien kunnen jullie eerst met een webcam kijken s ávonds? of een camera op een statief plaatsen?
    Lastig hoor.
    Gr MB2005.

19. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

8 jun 2012
    1.628
    0
    0
    almere
    Ik niet elke dag.. het komt mestal in periodes..
    Dan heb ik opeens een paar maanden last van mijn absences.. en dan weer een periode helemaal niet...

Heel veel succes de 28e

20. Epilepsiefonds

Epilepsiefonds Nieuw lid

18 nov 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste MB2005,

Wat een vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat jullie mogelijk met een hoop vragen zitten. Ik werk bij het Nationaal Epilepsie Fonds; het goede doel voor mensen met epilepsie. Ik zou je de tip willen geven om eens te bellen of e-mailen met onze voorlichters. Zij hebben enorm veel ervaring op het gebied van epilepsie en kunnen alle vragen die jullie mogelijk hebben beantwoorden. Ze doen dat met veel enthousiasme en kunnen ook rustig de tijd nemen voor een gesprek.

met vriendelijke groeten,

Jorn
    Nationaal Epilepsie Fonds

Epilepsie Infolijn 0900 821 24 11 (10 cent per minuut)
    Afdeling voorlichting per e-mail: info@epilepsiefonds.nl.

Informatie over het Nationaal Epilepsie Fonds
    Nationaal Epilepsie Fonds - Home
    Informatie over epilepsie
    Epilepsie

Deel Deze Pagina