En straks worden de kinderen die wel naar peuterspeelzaal gegaan zijn op school dan weer anders bekeken dan diegenen die niet konden gaan omdat het te duur is voor de ouders ... Voordeel op school is wel dat de schoolrekeningen daar wel gelijk zijn voor zowat elk kind. Dat ze dan toch gewoon 1 tarief hanteren, desnoods op basis van de inkomsten van de ouders.
Hier ook.. 56,- voor 2 dagdelen (totaal 5,5 uur). Nu met indicatie (omdat ze niet veel/tot niet praat op de peuterspeelzaal) 28,- voor het dubbele aan uren.
Hier ook. Maar wat de 2verdieners via de kinderopvangtoeslag terug krijgen, wordt bij ons door de gemeente bij gelegd. Allebei ook inkomensafhankelijk. Dus of je nou met 2 ouder samen een bedrag verdient, of 1werkende met een huismoeder/huisvader, het bedrag blijft hetzelfde..
Wat gek zeg al die verschillen. Hier in adam heb je ook volledig gratis voorschool, zonder indicatie is dat gratis opvang voor 2 dagdelen, met indicatie moet je dan wel verplicht 4 dagdelen. Het is wel zo dat je op tijd moet inschrijven en dan nog is er kans dat er geen plekje is zonder indicatie. peuterspeelzaal heb je hier ook, dat zou ons 271 euro voor 2 dagdelen per week kosten bij onze voorkeurs vestiging. Wat een bizarre prijsverschillen zijn er zeg? Nooit geweten!
Wat is voorschool dan precies? Hier 100 euro voor 2x in de week. Hier niet inkomensafhankelijk, voor iedereen hetzelfde volgens mij.
Bij ons in de gemeente mogen kindjes van modaal+ verdienende ouders zonder achterstand 2 dagdelen per week (nou ja, 2x2 uur per week) naar de peuterspeelzaal voor 39 euro per maand. Armere gezinnen en kindjes met achterstand krijgen korting en recht op 2 extra dagdelen.
Hier stimuleert de gemeente enorm het VVE-programma; alle peuters nemen 2 dagdelen af, en krijgen dan 2 dagdelen extra vergoed van de gemeente. Kindjes gaan dus 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Wij zitten qua inkomen in het hoogste segment, en dan betaal je 35,- per maand. Voor 4 dagdelen dus... Als je een heel laag inkomen hebt, betaal je 5,- per maand. Nadeel; alle peuterspeelzalen doen mee aan deze regeling, dus alle peuters gaan 4 dagdelen en zitten in kleine groepjes.... er is een énorme wachtlijst voor peuters zonder indicatie. Als je thuis geen Nederlands spreekt, krijg je zo'n indicatie. Als je kind een taalachterstand heeft ook. Als er al een broertje/zusje op de peuterspeelzaal zit ook. Mijn dochter heeft dat allemaal niet, dus helaas, ze moet maar wachten. Zonde, zo lopen veel kindjes toch wat tijd op de peuterspeelzaal mis, terwijl andere kindjes er meteen 4x per week naar toe kunnen. Doe dan een middenweg en gewoon alle kindjes 2x ofzo, krijgen de kindjes zonder enige indicatie ook een kans. Fijn dat het hier niet zo duur is, maar had het nog fijner gevonden als er gewoon plék was geweest...
Belachelijk! Kan hier ook zo boos om worden! Bij ons gaat bijna het hele dorp (op indicatie) naar de peuterspeelzaal voor 4 dagdelen (VVE). Mijn zoontje staat al bijna een jaar ingeschreven, maar er zijn dus steeds kinderen met een indicatie die voor hem mogen. Dus mag hij heen, na de zomervakantie als hij dus al 3 is. En als bonus mogen wij ook nog 6,93 euro per uur betalen (waar de kinderen met indicatie dus maximaal 40 euro per maand betalen).... Dit geld kunnen wij dus ook niet missen, dus heb nu maar besloten nog een ochtend kinderdagverblijf te regelen, waardoor ik minder kwijt ben als voor een peuterspeelzaal. Straks zijn alle peuterspeelzalen gevuld met kinderen die een indicatie hebben en ouders waarvan maar 1 aan het werk is of beide ouders thuis zijn. Tweeverdieners kunnen het namelijk niet meer betalen, helemaal niet als je ook nog opvang daarnaast nodig hebt omdat je beide werkt. Schandalig!
Wat een verschillen! Bij ons weer anders... de peuterspeelzaal is overgenomen door het kinderdagverblijf en betaal je hetzelfde als voor de kinderopvang (6,73 per uur ofzo?) . En krijg je dus inkomensafhankelijk de toeslag voor kinderopvang terug vd belasting. Ook is het mogelijk om de kinderen na de peuterspeelzaal ochtend op te laten halen door het kinderdagverblijf waar ze dan de rest vd dag kunnen zijn. Combinatie van peuterspeelzaal en kinderdagverblijf erg fijn op werkdagen voor ons!
Hier ook wij betalen 136 euro voor 5,5 uur in de week over 2 dagen. De vve ouders betalen 18 euro voor 11 uur over 4 dagen
Waar ik nu woon zou ik 20 voor 2 dagdelen moeten betalen en de gemeente waar we naar toe willen verhuizen is 60 voor 2 dagdelen.
Hier ook VVE en betalen 9,33 per maand voor 2 ochtenden en 1 middag per week. We verdienen best veel maar dat maakt allemaal niet uit dus ik vindt het verschil ook te groot , maar ga er uiteraard wel gebruik van maken
Als wij geen VVE zouden hebben dan zouden wij 55 euro per maand betalen voor 2 dagen in de week. Wij zitten dan in de hoogste inkomsten catagorie.. dus volgensmij hebben we best geluk waar we wonen.. Wij krijgen echter VVE en we betalen iets van 10-15 euro dacht ik per maand n u voor 4 dagen..
Grote verschillen inderdaad. Hier betaal je rond de 50 euro voor 2 dagdelen, en uit mijn hoofd 27 euro voor 4 dagdelen met VVE-indicatie. Er is ook een minima-regeling van 10 euro. Allebei mijn meiden hebben een VVE-indicatie. De oudste omdat papa Turks is (ze spreekt ook prima Nederlands maar we kregen automatische een indicatie, tsja dat sla ik niet af). De jongste omdat ze daadwerkelijk veel meer Turks dan Nederlands spreekt. Ik ben er erg blij mee en dat het goedkoper is komt doordat VVE meer gesubsidieerd wordt vanuit de gemeente maar ik zou er als ik aan de andere kant stond ook niet zo blij mee zijn.
Pfrt, mijn dochter staat dus op de wachtlijst voor de peuterspeelzaal en heeft geen indicatie, nu sprak ik een moeder hier uit de buurt en haar zoon had ook geen indicatie... hij kon met 3,5 beginnen Ik blijf toch hopen dat mijn dochter zo rond 2,5 kan beginnen...
Hier ook enorme wachtlijsten hoor... Zowel dochter als zoon drie maanden na geboorte al ingeschreven, waardoor dochter vgelukkig terecht kon bij 2 jaar en 2 maanden.
Hier krijgt een kind ook voorrang als er een broer/zus op dezelfde peuterspeelzaal zit ten tijde van inschrijving. Beetje vreemde regeling, maar ik ga onze tweede dus zsm inschrijven na de geboorte en dan is de kans groot dat hij/zij met 2 jaar kan starten - ook al zit mijn dochter dan niet meer op de peuterspeelzaal maar op de basisschool...
Hier betaal ik nu 90 euro per maand voor 2 ochtenden per week met modaal inkomen. Gewoon absurd veel, Maarja.