He dames, Ik ben de afgelopen vrijdag bij de groeiecho geweest... was op eigen verzoek... Verloskundige vond mijn buik goed groeien... Nu blijkt mijn kindje heel klein te zijn... alles lag onder de groeigrens... ze schat mijn kindje bij zijn geboorte 2500 gram a 3000 gram.... Maar waarschijnlijk 2500 gram... iemand ook zoeits???? moet ik me zorgen maken? groetjes Damiana
Collega van mij heeft een kindje gekregen met 38 wkn en dat kindje woog 2550 gram en mocht gewoon mee naar huis. Ik meen me te herinneren dat ze vanaf 2500gr mee naar huis mogen mits verder alles goed is.
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoever ze inder de groeigrens zit. Is dat een paar dagen, 1 week of meer? Als jullie zelf of 1 van jullie klein zijn/is dan kun je ook een klein kindje verwachten En wat zeiden ze zelf bij de groeiecho?
Die van mij is geboren met 1600 gram en mocht mee naar huis met 2100 gram. Ligt aan het ziekenhuis, maar meestal boven de 2000 gram en stabiel temperatuur vasthouden betekent: naar huis. Ik heb er geen ervaring mee, maar 2500 a 3000 gram is toch niet extreem licht? In ieder geval, zo'n groei echo is ook maar een schatting hoor! De ene week schatten ze mijn kleintje groter dan de andere, en uiteindelijk kwam haar genoortegewicht niet overeen met de laatste schattingen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar maak je er niet te sappel over. Vraag des noods of je over een tijdje een nieuwe groei echo mag, maar als je VK of gyn zich niet druk maken, je geen bedrust voorschrijven en niet onder sternge bewaking zetten, zou ik me ook zo min mogelijk druk maken.
Zou me ook nog niet meteen zorgen maken hoor. Vraag over een paar weken weer een groeiecho, dan weet je of de groei wel goed verloopt, dat is het belangrijkste. Ons meisje zit ook maar net "binnen de lijntjes", maar ze groeit wel volgens de curve, dus dat is goed. Ze is gewoon niet zo heel groot en zwaar, nou ja, dat was ik ook niet en nog steeds niet. Ze schatten haar op een kleine 3000 gram bij 40 weken. Eerlijk gezegd heb ik ook wel een beetje het idee dat het gemiddelde geboortegewicht wat omhoog aan het gaan is hoor, je hoort steeds meer van zwaardere baby's bij de geboorte, van een 8 ponder kijkt niemand meer op onderhand. Mijn moeder zei laatst wat zijn de baby's zwaar tegenwoordig, destijds (dertig jaar geleden) was een 7 ponder al flink, nu is het normaal! Ach, dan zijn die van ons wat lichter, als ze gezond zijn is het toch prima!
ik zou me indd niet teveel zorgen maken. vriendin van mij kreeg met 41 weken een groei echo en het kindje bleek overeen te komen met de grote van een kindje in de 33e week van de zwangerschap. 4 dagen later is ze bevallen en de kleine was 3200 gram en 51 cm! is wat kleiner dan normaal bij ruim 41 weken maar zij en de vader zijn ook niet groot en hun eerste kindje was bij geboorte met ruim 41 weken 2800 gram. een groei echo blijft een schatting en pin je er niet op vast want ze kunnen er zo een halve tot een hele killo naast zitten. het komt allemaal vast wel goed!
mijn 1e zoontje was 2780gr. en mocht ook gewoon naar huis. zorgen hoef je je niet te maken hoor. zou best een mooi gewicht zijn.
Tygo werd 5 dagen voor de geboorte op zo'n 3200 gram geschat en bleek maar 2595 gram en 47 cm te zijn! Het is en blijft een schatting, ze kunnen er soms flink naast zitten. Als je kindje gewoon verder alles goed doet is er niks aan de hand, wij moesten een nachtje blijven omdat hij dus zo licht is maar dat vond ik alleen maar fijn, dan heb je 24/7 zorg tot je beschikking en kun je rustig even bijkomen van alles. Tygo deed alles supergoed, had een apgar van 9-10-10, dronk goed en hield zijn temp. meteen goed vast dus toen lekker naar huis. Ook zullen ze de glucosewaarden checken van je kindje, die waren hier ook allemaal perfect. Niks aan de hand dus, gewoon een klein mannetje. Maar ja, wij zijn ook niet groot (1.61 en 1.75).
Een paar weken geleden is een vriendin van mij bevallen van een meisje, 3800 gram. Echter, toen ze 35 weken zwanger was, hebben ze tegen haar gezegd dat het kindje groeiachterstand had en maar 2200 gr woog en bla, bla, bal....Wat iemand al eerder al zei: het is en blijft een schatting. Bij mij roepen ze vanaf begin dat het een kleintje wordt (ben zelf heel iel en maar 1.70, met een hele kleine buik), maar ik maak me geen zorgen. Zolang ze gezond is...dat vind ik allerbelanrijkste. En 6 of 8 pond, ah ja, lekker belangrijk. Trouwens, mijn vriend woog nog geen 6 pond bij geboorte en was maar 48 cm. Inmiddels is hij 1.95 en ruim 90 kg. Dus....
Zou me ook niet te druk maken had met 36 en 38 weken een groei echo omdat de VK dacht dat het een grote baby zou worden. Met de groei echo zeiden ze dat het een gemiddelde baby zou worden. Tadaaaaaa hij was 4850 gr en 53 cm, volgens mij iets boven gemiddeld! En nee die heb ik er niet uitgeperst maar met KS ter wereld gekomen.
bij Ties dachten ze ook bij een groeiecho met 35 weken dat hij heel klein zou zijn. maar toen hij met 40+0 geboren werd was hij ruim 7 pond.
Mijn zoontje woog met zijn geboorte (38 wkn) 2635 gram, ook een kleintje dus. Wij hebben 5 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm ks.
Zou me echt niet teveel zorgen maken. Ook dat is niet goed voor de zwangerschap. Ik zou het afwachten en ook met een groeiecho zitten ze er nog wel eens naast. Denk ook wel dat ze de groei nu extra in de gaten houden tot aan de bevalling. Geniet nog van je zwangerschap het gaat zo snel voorbij. En in het ergste geval moet het even in het ziekenhuis blijven, maar dan is het ook in goede handen.
Ik vind een schatting met 2500-3000gram niet extreem klein hoor. Onze dochter was 2585 gram (bij de vk nooit gehoord dat ze zo klein zou zijn, nooit een groeiecho gehad etc.) en in principe mocht ze meteen naar huis. Het is dat mama dat niet mocht ivm een veel te hoge bloeddruk. Bij ons was het criterium 2500 gram en zelf de temperatuur vast kunnen houden. Ik zou met dus geen zorgen maken met deze schatting. Ze zitten er ook zo vaak naast met het schatten van het geboortegewicht. Lekker genieten van je laatste weekjes!
Hier ook een kleintje, het was een verrassing omdat ze het niet gezien hadden bij de onderzoeken. 2685 gr, 45 cm maar netjes voldragen (37+4) En kerngezond hoor! Als pasgeborene had hij geen enkel probleem met z'n suiker of temperatuur en is ook nauwelijks afgevallen, na 3 dagen zat hij alweer boven z'n geboortegewicht. Het is nog steeds een kleine vent (net boven de onderste groene lijn) maar ach, die moeten er ook zijn. Als 'ie maar gezond is he! Succes met de laatste dagen en maak je maar niet al te veel zorgen!
he meiden ik kom hier vandaag weer voor het eerst... Mijn ventje zijn lijntjes lagen best laag onder de rode streep... Dus vandaar mijn zorgen... ik ben zelf ook geboren met 2500 gram... ini mini baby dus... ben zelf ook niet groot 1.60 mijn ex is 1.89 en hij woog bij zijn geboorte 3300 gram. Ben heel benieuwd wat de vk gaat zeggen... mijn buik groeit volgens hun wel heel goed... maar ja dat zegt blijkbaar niets over de baby
Damiana; 2500 / 3000 is inderdaad niet echt klein. Ons meisje lag ook onder de lijnen.. iedere week op controle en meerdere CTG's. dat was met 33 wkn. nu 4 wkn later heeft ze in een keer een groeispurtje gemaakt en ze zit nu op een gewicht van 2250 gram. de echoscopiste / gyn. zei dat ze/hij iedere week zon 200 gram aankomt! minimaal.. en je hebt nog 7 wkn voor de boeg je eigen niet zo druk maken! het is toch niet erg als hij maar 5 pond is ofzo? als hij maar gezond is! xx
Dat schatte zij idd maar ja wie zegt dat haar schatting klopt.. misschien zei ze dat om mij gerust te stellen... Ik hoop echt van harte dat deze ukje idd een groeispeurt krijgt en dan hij in ieder geval ietsje groter wordt... en idd hopelijk is hij gezond.
natuurlijk is een schatting maar een schatting! Ons meisje lag ook een heel eind onder de laatste lijn. Eerste instantie dachten ze dat ik zelfs een maand verkeerd had! en eig. pas 4 wkn later uitgeteld zou zijn maar wie weet is hij klein, maar een lekker dikkertje :d Ook gaan die Gyn. uit van een gemiddelde, en als er 10 grote babys geboren worden en 2 wat kleinere is dat gemiddelde ook anders, het zijn maar cijfers Maar hoeveel weekjes loopt hij achter op groei? Komt goed meissie!! knuff
Ten eerste is het zo dat een groeiecho 10% kan / mag afwijken het kan dus zomaar zijn dat je kleintje 10% zwaarder is dan dat ze denken. Ik weet uit ervaring dat een groeiecho niet hoeft te kloppen. Kylian geschat (via groeiecho) op 4200 gram, bij geboorte 5000 gram Kinley geschat (via groeiecho) op 4500 gram, bij geboorte 3870 gram