Utrogestan na IUI hoeveel en hoe vaak?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by ilja27, Mar 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Hallo

Ik heb vanochtend mijn IUI gehad. En nu moet ik utrogestan gaan gebruiken. Bij de vorige behandelingen gebruikte ik altijd de eerste avond 4 en dan iedere avond 2 voor het slapen gaan. Dit heeft goed gewerkt. Nu ik in een ander ziekenhuis de behandelingen krijg moet ik ineens 3 x daags 2 gebruiken . Ik vind dat wel erg veel en vooral in de middag is het erg lastig. Wat gebruiken jullie? En wat kan ik nu het beste gaan doen? En hoe doen jullie het dan in de middag? Welke tijden houden jullie aan?

Alvast bedankt

2. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Jeetje vind zoiezo dat jij er veel op een dag met inbrengen.
    Ik moet vanaf dinsdag (dan heb ik mijn 2e IUI) 1 bolletje voor het slapen gaan inbrengen, 14 dagen lang.
    Ga dit voor het eerst gebruiken dus heb er verder geen verstand van.

Bij mij is de reden van gebruik...werd na de 1e IUI al a 11 dagen ongesteld.

3. Noekie

Noekie Fanatiek lid

Jan 26, 2012
    1,322
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb het bij de 1ste ivf behandeling 2 x daags 2 moeten gebruiken. Bij deze 2de poging mag ik het ook 3 x daags 2 gaan gebruiken.

Niet handig in de middag maar het is niet anders. Met de lunch maar even naar de toilet en het daar inbrengen.

Mijn tijden zijn 6 uur 's morgens (daarna nog minimaal 1 uur blijven liggen), 12 uur en voor het naar bed gaan 22 uur.

Het gebruik is overal anders. Het is niet echt bewezen dat er verschil van werking zit tussen 2 of 3 x daags. Het kan in ieder geval geen kwaad en het is veilig te gebruiken.

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Komt niet zo precies hoor! Het is niet eens bewezen dat Utro bij IUI echt nodig is (of je moet wel een heeele korte LF hebben).
    Niet alle ziekenhuizen houden eenzelfde protocol aan.
    Als je 3x2 wilt gaan doen (= standaard dosis bij IVF), ,dan idd 2 mee naar het werk nemen. Ik deed 7:00, 15:00 en 23:00. 15:00 valt dan net rond mijn thee-pauze.
    Is niet zo'n probleem toch?

5. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Misschien een stomme vraag...

Ik ga het dinsdag dus voor het eerst gebruiken.
    Heb van het ziekenhuis een inbrenghuls meegekregen.
    Moet je die zo diep mogelijk inbrengen of maakt dat niet zoveel uit?
    Kan in de beschrijving weinig vinden.

6. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Mijn man zegt zelf ook 2 in de ochtend en 2 in de avond.
    Denk zelf ook wel dat het voldoende is.
    Dan gebruik ik al 2 meer dan normaal.
    Vind 3 x 2 daags erg onhandig.
    En als het verder niet heel veel uitmaakt.
    En het niet bewezen is wat goed is.
    Dat is hetzelfde met liggen blijven na de IUI.
    In het vorige ziekenhuis was het dik 5 minuten.
    Hier moet ik 15 minuten blijven liggen.
    Hebben jullie veel last van bijwerkingen van de utrogestan?
    Ik heb afgelopen vrijdag Pregnyl gehad 5000.
    Wanneer kan ik dan op zijn vroegst testen?
    Mijn cyclus is tussen de 23 en 28 dagen.
    Is geloof ik niet heel kort.
    Op dag 10 was de follikel 11mm en op dag 12 was hij 16 mm.
    Dag 13 pregnyl gehad 5000.
    En op dag 15 insiminatie gehad dat was vandaag.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Die inbrenghuls heb ik nooit gebruikt. Gewoon zo ver mogelijk met je vinger erin dat hij blijft zitten. Net als met tampons zeg maar. Eruit komt het er op een gegeven moment toch wel (jak!).

Wat betreft het liggen na IUI. Dit werd in ons ziekenhuis nooit gedaan, terwijl er echt studies zijn die aantonen dat het beter is (hogere kans op zwangerschap). Toen ik er naar vroeg kreeg ik als antwoord dat men wel op de hoogte was van die studies, maar dat ze de logistieke middelen niet hadden (lees: niet genoeg behandelkamers) om iedereen een kwartier te laten liggen.
    Inmiddels is er een kleine verbouwing geweest en mag wel iedereen netjes de optimale 15 minuten blijven liggen...

Wat betreft testen. Ik zou echt gewoon je NOD aanhouden, hoe moeilijk dat ook is. Ik lees geregeld topics waar mensen voor elkaar uitrekenen wanneer de pregnyl uit je lijf zou moeten zijn, maar dit is echt voor iedereen anders. Ik lees zo vaak teleurstellingen van vrouwen die toch te vroeg zijn gaan testen... Dus uit zelfbescherming zou ik wachten tot NOD, dus 14 dagen na inseminatie.

8. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    Hi

3x2 is inderdaad de standaard dosis bij ivf, dan gaan ze ervan uit dat je helemaal niets zelf meer aanmaakt. Ik heb dat echter bij iui ook zo voorgeschreven gekregen ivm korte lf. Weet ook niet waarom die dosis.
    Wat je echter ook vaak hoort is dat mensen 3x1 gebruiken. Heb dat zelf ook een maand gedaan en dat werkte bij mij ook. Toch gaf mijn arts aan gewoon door te gaan met 3x2, omdat dat volgens haar echt geen kwaad kan en ik ook geen al te erge bijwerkingen heb. 3x1 Lijkt mij eerlijk gezegd logischer dan 2x2. Je verdeeld het dan iets beter, waardoor je iets dichter bij de natuur blijft.
    Ik snap niet zo goed wat je zo onhandig vind aan 3x per dag inbrengen? Ik heb gewoon een stripje bij me in zo'n inlegkruisjes mee neem doosje (of soms los in mijn broekzak). Ff naar de wc, hop 1 of 2 erin met vinger, zoals merah zegt, net als tampon en klaar! Alleen ff opletten dat je rond de juiste tijd ff naar de wc gaat. Je hoeft echt niet te blijven liggen erna hoor! Het zit daar goed geklemd en wordt vrij snel opgenomen volgens mijn arts. Uiteindelijk komt het er zeker wel uit, maar dat is het omhulsel.
    Ben er zelf redelijk aan gewend inmiddels en behalve dat je het niet moet vergeten, vind ik het echt geen probleem om te doen.

Succes ermee, ik hoop dat het mag baten!

9. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

Jan 21, 2010
    1,555
    1
    36
    Ja wat is nu beter.
    1 x 3
    2 x 2
    of 3x 2
    Zat altijd op 1 keer 2 voor de nacht.
    Hoe zit het met de bijwerkingen?
    Hebben jullie daar veel last van?

10. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    Hoi ilja,

Lastig hè? Op zich is naar het ziekenhuis luisteren denk ik niet gek. Misschien kun je ze nog vragen waarom ze willen dat je nu meer gaat gebruiken.
    Je kunt t ook voor nu proberen zoals t ZH zegt en aanzien hoe t gaat met bijwerkingen. Bij mij vallen die mee. Ik heb last van levendige dromen, soms obstipatie (maar lang niet meer al), wat misselijkheid en denk soms wat vermoeid. Lijkt veel, maar valt erg goed te doen. Ook heb ik het idee dat de bijwerkingen minder worden na enkele dagen.
    Mijn arts heeft me verzekerd dat het echt geen kwaad kan om 3x2 te gebruiken. Zelf vind ik zoals gezegd 3x daags het meest logisch. Mijn ZH zegt nl wel dat het belangrijk is ong 8 uur tussen innamen te laten zitten en het niet bv bij maaltijd momenten te nemen. Dus het is wel belangrijk dat t enigszins netjes verdeeld wordt over de dag.
    En 1 of 2 per keer... Tja... Das eigen gevoel denk ik ook. Blijkbaar was 2 per dag ook voldoende voor jou. Maar met 3x2 weet je wel altijd zeker dat je genoeg progesteron in je lijf hebt.

Succes met je keuze!

11. aklina

aklina Fanatiek lid

Jun 13, 2010
    1,159
    0
    0
    Purmerend
    Bij mij net als vasca vanwege de korte lf utro gehad tijdens iui's. Ik heb ook 3x2 gebruikt. 's ochtends als ik wakker werd (deed nooit de wekker ervoor) en dan 's middags rond 15-16 uur en dan voor slapen. Maar ik werk ook onregelmatig dus die tijden zijn niet zo stipt maar wel goed verdeeld over de dag.
    Ik heb eigenlijk geen bijwerkingen.

Share This Page