Ik zit nu precies 2 jaar in de ziektewet. Toen ik mijn arboarts sprak 2 maanden geleden vertelde hij dat ik een uitnodiging zou krijgen voor mei om een wia aan te vragen. Maar ik ontvang nu gewoon nog een ziektewetuitkering en heb helemaal niks gehad. zal ik ze bellen of wachten tot eind mei?
Ik zou zelf even bellen, dan toon je je goede wil en eigen initiatief en dat is eigenlijk toch altijd beter dan een afwachtende houding....daarbij is het ook zo dat je misschien achteraf geld moet terugbetalen o.i.d omdat je niet op tijd je wia aangevraagd hebt...
Ik neem aan dat je maanden geleden al wel aanvraagformulieren voor de WIA hebt gekregen van het UWV. Heb je die al wel ingevuld en teruggestuurd naar het UWV, samen met het reintegratieverslag en de probleemanalyse en het plan van aanpak?
ik kreeg paar maanden voor ziektewet afliep een brief waarin ik mijn wia aanvraag moest doen. Nadat ik die had opgestuurd kreeg ik een uitnodiging voor gesprek met WIA arts.
Ik werd opgeroepen met het feit dat de ZW afliep en dus de WIA in zou gaan, toen een gesprek gekregen en vanzelf doorgestoomd naar WIA. De betaling was al eerder via WIA voordat ik het gesprek had gehad.
Ik zou zeker zelf bellen. In juli ga ik ook de WIA in, en de arts heeft me gezegd dat als ik in mei geen aanvraagformulier heb ontvangen, ik zelf contact moet opnemen. Als de aanvraag niet optijd binnen en verwerkt is, loop je het risico dat je (tijdelijk) geen uitkering krijgt wanneer de ziektewet is afgelopen.
Je moet er inderdaad achteraan gaan. Het is al 2 jaar geleden dat ik mij voor het laatst in de wia heb verdiept, dus misschien klopt wat ik hieronder schrijf al lang niet meer. De eerste 2 jaar hebben je werkgever en jij de verplichting jullie uiterste best te doen om jou te reïntergreren. Als dat na 2 jaar, ondanks al jullie inspanningen, niet is gelukt mag je werkgever ontslagvergunning aanvragen. Die kan hij krijgen als hij die inspanningen aan kan tonen. Zo niet, dan moet hij nog even zijn best blijven doen. Heeft hij genoeg gedaan, dan wordt je ontslagen. Je moet een uitkering aanvragen, het meest logisch is een Wia aan te vragen. In die aanvraagprocedure moet jouw arbeidsinzetbaarheid worden vastgesteld (afkeuringspercentage). Als je minder dan 30 % afgekeurd bent krijg je geen wia en moet je ww of bijstand aanvragen. Ben je gedeeltelijk afgekeurd en meer dan 30% dan krijg je een gedeeltelijke wia en moet je voor het andere percentage een betaalde baan vinden. Je had toen 1 jaar om werk te vinden voor het percentage wat je geacht bent wel te kunnen werken. Is dat na een jaar gelukt, dan werd je uitkeringspercentage voor het deel wat je arbeidsongeschikt bent verhoogd. Overigens kun je voor het percentage dat je goedgekeurd bent ww of bijstand aanvragen, met sollicitatieplicht. Of je wordt volledig afgekeurd. Dat gebeurt als je een ziekte hebt waar je niet meer van zult genezen en niet meer inzetbaar bent op de arbeidsmarkt. In dat geval krijg je een relatief hoge uitkering en laten ze je voortaan met rust, je hoeft niet meer om de haverklap op te komen draven voor herkeuringen e.d.. Voor jou is het dus heel belangrijk dat je die Wiaprocedure in zet, zodat je weet wat je afkeuringspercentage wordt en je weet of je nog een andere uitkering (ww/bijstand) aan moet vragen of (gedeeltelijk) werk moet gaan zoeken.