Eén of twee embryo's terugplaatsen?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Vlijtigliesje, Jun 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

Sep 12, 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Wij hebben vandaag in het ziekenhuis een gesprek gehad over IVF en gaan in juli of augustus beginnen. Erg spannend dus en we hopen dat het ons nu eens is gegund na 2,5 jaar oefenen, 3 miskramen en nu een jaar niet meer zwanger te zijn geweest.

Alleen zit ik met het volgende: de vraag is of we één of twee embryo's laten terugplaatsen straks (mits we natuurlijk een aantal goede embryo's hebben...).

Heel eerlijk gezegd wil ik (en mijn man) liever geen tweeling. Het is zeker niet gezegd dat ze allebei blijven plakken, maar de kans is natuurlijk wel aanwezig.

Aan de andere kant is de kans op een plakbeeb ook weer groter als ze er twee terugplaatsen. De gyneacoloog neigde zelf naar twee, mede door mijn leeftijd (ben 39 jaar) maar laat de uiteindelijke keuze aan ons.

Wie heeft er ook met dit dilemma rondgelopen en wil haar ervaring met mij delen?

groetjes,
    Lies

2. Emesve

Emesve Bekend lid

Aug 26, 2009
    553
    1
    0
    Hier een beetje hetzelfde verhaal: 2 mk's, niet meer zwanger raken. De 1e IVF (1 embryo) werd weer een mk.
    Ik had wel 8 cryo's over. Hiervan zijn er de 1e keer 2 teruggeplaatst, geen resultaat. De 2 cryo TP weer 2 teruglaten plaatsen en medicatie erbij (progynova/utrogestan) en hier dus inderdaad een tweeling!

Ik ben 33 dus mocht bij de "verse" terugplaatsing niet eens kiezen of ik er 1 of 2 wilde. Bij de cryo's maakt het ze minder uit blijkbaar. Omdat deze verdeeld waren onder 4 rietjes (4x2 cryo's) vonden we het zonde dat als er 2 goed zouden ontdooien we er maar 1 van zouden gebruiken. Heb die punctie niet voor niets gedaan! ;)

Succes met je beslissing meid!

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook dit dillemma gehad. Al 2 mislukte pogingen, jaren proberen, 36 jaar, man al 41 en gestopt met medicatie voor behandeling...etcetc. uiteindelijk voor 2 gekozen bij de 3e poging, idd omdat de kans dan groter is dat er iig een blijft plakken. ook ik was wat bang voor een tweeling en dat was bij ons dus ook zo: 1 is blijven plakken en 1 niet

4. Wij zitten ook in dit dilemma. Alleen iets anders omdat ik nog maar 26 jaar ben. Onze eerste poging is mislukt, deze week een gesprek gehad in het ziekenhuis, gelukkig mogen wij gelijk weer door naar de volgende poging. Bij ons is het zo dat we kunnen kiezen voor altijd 1 terugplaatsing of afhankelijk van het ei kwaliteit, is het een top eitje dan 1 zijn het meerdere minderen dan kunnen er 2 teruggeplaatst worden. Toen wij met de IUI bezig waren kwamen er ook 2 eitjes vrij we moesten toen van de dokter er goed over nadenken of we wel een tweeling wilde. Nou denk ik dat je weinig te willen heb als je al zo lang bezig bent. Maar aan het begin moest ik er veel over nadenken totdat mijn man zei beter 2 dan geen. Klinkt erg luchtig maar dat was bij mij het punt om te zeggen dat het gelijk heeft. Zolang er maar samen achter staat.

Succes met je beslissing.

Liefs Lynn

5. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

Jun 9, 2008
    4,817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    ik ben 26 en al ruim 3jaar bezig voor een wonder! we hebben 7x iui ondergaan en nu heb ik voor de 3x een cryotp gehad!
    wij hadden afgesproken dat we er 2 zouden doen maar gezien de top kwaliteit werd de eerste terugplaatsing (verse) er maar 1. mede doordat ze niet wisten hoe de ivf zou aanslaan! (stel t was meteen raak geweest!)
    bij de cryo tp hebben we besloten wel 2 te plaatsen! deze waren allemaal erg sterk en erg mooi helaas geen plakkers! volgende tp WEER 2 cryo's van super kwaliteit hier was 1 kleintje blijven plakken , maar helaas nog voor de bloedtest losgelaten (4,3wk) nu krijg ik vandaag de uitslag of onze laatste terugplaatsing is gelukt van wederom 2 cryo's!!
    de kans dat er geen 1 blijft plakken is groter dan ze allebei blijven plakken dus ik vind het zeker de moeite waard en heb van alle keren geen enkel moment getwijfeld!!! (was zelfs bij de eerste keer (1tp) beetje teleur gesteld)

succes met je beslissing!!!! en natuurlijk heel veel succes in de mmm!

6. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,395
    0
    0
    Brabant
    Ik ben 38, heb drie TP's gehad (twee keer vers, één keer cryo) en mocht steeds kiezen tussen één en twee.

Ik heb twee keer voor ééntje gekozen, ook al omdat ik single ben en een twin lijkt me dan wel erg overweldigend.
    De derde keer heb ik voor twee gekozen. Het mis gaan van het goed ontdooien van de cryo's was voor mij hierin een belangrijk argument: er moesten toen 5 cryo's die topkwaliteit waren geweest, ontdooid worden voor één goede die teruggeplaatst kon worden. Zo was ik toen meteen door mijn voorraad heen...

Dus toch weer opnieuw een "hele" IVF. Ik had een opbrengst van 4 top emmy's. Om er dan drie in te vriezen met het risico dat die alledrie het ontdooien niet zouden overleven vond ik zonde. Dus gekozen voor twee verse TP. Van die twee is er ééntje blijven plakken.
    Je krijgt bovendien maar drie IVF's vergoed en dit was al mijn tweede....

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit waren mijn argumenten waarom ik én voor eentje, en ook (de laatste keer) voor twee gekozen heb....

7. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

Sep 12, 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    hey meiden, bedankt voor jullie reacties! Als ik dit zo lees, ben ik toch steeds meer geneigd om voor 2 emmy's te gaan ;)

Een aantal argumenten dat hier wordt genoemd, ben ik het wel mee eens. De kans dat ze allebei blijven zitten is niet heel groot en ik heb uiteindelijk ook liever een tweeling dan helemaal geen eentje(klinkt misschien oneerbiedig maar is niet zo bedoeld uiteraard...)

Wij denken nog wel na over de optie om er de eerste keer 1 te laten terugplaatsen en dan misschien bij de 2de/3de poging 2.

Pfff, vind het wel spannend hoor... Kijk er aan de ene kant heel erg naar uit maar ben wel erg benieuwd hoe ik me ga voelen met al die hormonen enzo... Hoe hebben jullie dat ervaren?

Gefeliciteerd trouwens voor diegene die zwanger zijn geworden en succes voor de dames die nog midden in het traject zitten!

8. Emesve

Emesve Bekend lid

Aug 26, 2009
    553
    1
    0
    Ik heb vrij weinig last gehad van de hormonen eerlijk gezegd. En dan nog meis, het is maar tijdelijk en voor een goed doel!

Maak de keuze waar jezelf achterstaat, dan weet je zeker dat je ook goed in je vel zit en ook dat is heel belangrijk natuurlijk.

Ik ben het inderdaad ook met je opmerking "liever een tweeling dan niets" eens. Het is misschien druk met 2, maar als we maar 1 kindje zouden krijgen, dan hadden we toch niet lang gewacht om met nr. 2 te beginnen. Stel dat het weer zo lang duurt... (3 jaar) Dus wat krijg je dan?! 1 baby (incl. slapeloze nachten) en een peuter die net kan lopen en een handenbindertje is. Dus ja... en denk maar zo, je weet het verschil tussen 1 en 2 niet omdat je nog geen kindje hebt. Dus je gaat vanzelf op in het ritme van een tweeling. Mijn zus heeft dmv IUI ook een tweeling en die zou niet anders meer willen!
    Maar voor mensen die qua kosten een tweeling niet zo'n plan vinden is het wel begrijpelijk natuurlijk.

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

ja hoor beter twee dan niets! En ook uit een tweeling 'red' je je wel weer :D

Mmiiirrr: superstoer van je dat je dit traject bent ingegaan! En wat mooi dat je zwanger bent!!!

Hormonen: tja op dat moment en tijdens mijn zwangerschap vond ik het allemaal wel meevallen: nu ik terugkijk vond ik het toch wel heel heftig, de hormonen hebben bij nader inzien wel degelijk heel veel met me gedaan en ik was mss toch enigszins uit balans

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik denk dat ik het zou laten afhangen van de kwaliteit van de embryo's. Zijn het toppers, dan zou ik er 1tje laten terugplaatsen. De toppers doen het goed in de vriezer en met de huidige ontdooitechnieken hebben ze goede kans dat ze het overleven. Bij mindere kwaliteit vriezen ze niet in of is de kans op overleving slechter en dan zou ik het jammer vinden zo'n embryo te laten vernietigen (terwijl het toch je kansen op zwangerschap kan verhogen).
    Zelf sta ik volledig achter het beleid van mijn ziekenhuis, dat een 'anti-tweelingenbeleid' heeft. Niet dat ze nooit 2 embryo's terugplaatsen, maar de risico's van een tweelingzwangerschap (Zeker op latere leeftijd) is echt niet iets om te onderschatten.
    Succes met je keuze!

PS. Bij een cryo heeft het geen meerwaarde om er 2 te laten terugplaatsen, denk daar dus zeker goed over na! DE zwangerschapskansen bij een cryo-terugplaatsing is niet verhoogd als je er 2 terugplaats. (beide cryo's hebben evenveel kans om te blijven plakken). Je bent enkel een maandje extra onderweg als je het in 2 delen moet doen... das wel te overzien toch?

11. Emesve

Emesve Bekend lid

Aug 26, 2009
    553
    1
    0
    Gek hè, en mijn ziekenhuis (EMC) plaatst maar 1 verse embryo terug en cryo's mag per 2 omdat ze ook per 2 worden ingevroren. Tenzij je een oneven aantal hebt. Doordat wij 2 prima embryo's ontdooid kregen vonden we het zonde om er dan 1 van weg te gooien. Bij de 1e TP waren de cryo's ook van topkwaliteit, alleen was mijn baarmoederslijmvlies kennelijk niet goed genoeg om in te nestelen. Dus ook al heb je nog zulke mooie cryo's... je lichaam moet ook wel een beetje meewerken natuurlijk! ;)

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is idd typisch. Bij ons vriezen ze standaard per stuk in...
    Als ze per 2 zouden zitten, dan zou ik er idd ook geen laten weggooien.

Jouw voorbeeld is trouwens wel een goed voorbeeld dat het terugplaatsen van 2 cryo's geen meerwaarde heeft. Er zijn zo veel andere factoren die ook moeten kloppen (zoals BMS). Als ze per stuk hadden gezeten had je die andere voor de maand later kunnen gebruiken (en hopelijk dan wel goed BMS).

13. Dinkie

Dinkie Actief lid

Oct 4, 2008
    122
    0
    0
    Hallo dames!

Wij hebben bij onze eerste tp 1 embryo teruggeplaatst. Werd helaas een vroege miskraam:(.
    Gelukkig hadden wij ook nog cryo's, en zijn er bij de 2e tp 2 embryo's teruggeplaatst. En.....we hebben nu een tweeling:D!!!

Bij ons is het eigenlijk nooit echt een discussie geweest, 1 of 2 tp. Een tweeling was ook meer dan welkom!

Ik heb afgezien van de 'normale' zwangerschapskwaaltjes een prima zwangerschap gehad. En mijn schatjes zijn met 39 weken helemaal gezond ter wereld gekomen (beide ruim 6 pond)!
    Tuurlijk is er met een tweelingzwangerschap iets meer risico, maar het wordt ook wel wat aangedikt hoor.

En wat drukte betreft: ja, je bent drukker dan met 1 baby:). Maar je wordt er heel handig en creatief in hoor!
    Mijn man en ik genieten in ieder geval op en top van onze twee wondertjes, en hebben dan ook absoluut geen spijt van onze keuze om 2 embryo's terug te plaatsen:D!

Uiteraard is dit een persoonlijk verhaal, en moet iedereen gewoon doen waar zij zich goed bij voelen. Maar ik wilde toch even laten weten dat een tweeling niet iets negatiefs is:cool:.

14. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

Sep 12, 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden!

Bedankt weer voor jullie reacties, ik ben er erg blij mee!

@Merah: ik snap wat je zegt en we denken er idd over om het af te laten hangen van de kwaliteit van de embryo's. Als er een aantal toppers tussen zit, hebben we denk ik ook wel het geduld om het over een aantal maanden te verspreiden.

@Mmiiiiir: vind het ook stoer dat je dit in je eentje doet en wens je veel succes en geluk!

@Dinkie: jij ook bedankt voor je reactie! Wij zien een tweeling niet perse als iets negatiefs hoor maar er wordt nou eenmaal gezegd dat het meer risico's met zich meebrengt, zeker op mijn 'oude dag' ;) Daarnaast hebben we al een meisje van 9 in huis (de dochter van mijn man) en wordt het dan gewoon een drukke boel in huis. Dus als ik mocht kiezen... Maar tegelijkertijd ben ik me er zeer van bewust dat er niet zo veel te kiezen valt in mijn geval en ik al heel blij mag zijn als het uberhaupt lukt.

Het dilemma is er dus nog steeds maar ik ben erg blij met jullie reacties!

15. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Ik heb even getwijfeld of ik moest reageren maar doe het toch. Even kort onze terugplaatsingen.
    Wij hebben inmiddels 6 IVF behandelingen achter de rug en elke keer meer dan 1 embryo laten terugplaatsen. De terugplaatsingen varieerden tussen de 2 en 4 embryo's per keer. Al onze behandelingen hebben wij gedaan in Gent. Er is ons in Gent heel erg duidelijk gemaakt dat juist bij vrouwen op hogere leeftijd de kans op een meerling via IVF lager ligt dan op jongere leeftijd of via een natuurlijke zwangerschap! Ik ben trouwens zelf inmiddels 45 jaar.
    Wij hebben dus bij 6 IVF behandelingen in totaal 16 embroy's terug laten plaatsen en dat waren allemaal verse terugplaatsingen. Op dit moment hebben we nog 3 cryo's in de vriezer en die gaan we als het mogelijk is wel per keer terug laten plaatsen omdat het bij cryo's inderdaad niet bewezen is dat meer cryo's per keer meer kansen geeft. Bij een verse tp is dat wel bewezen.
    Er zullen nu mensen zijn die ons voor gek verklaren met 4 embryo's maar ik sta nog steeds achter onze beslissing. Ik ga er namelijk ook vanuit dat de artsen in Gent ons niet met een onnodig risico opzadelen en dus ook heel goed weten wat ze doen.
    Helaas is het resultaat trouwens nog steeds niet zwanger.

16. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Jee ladouce wat een weg, en ik geef je groot gelijk hoor! De artsen weten heus wel wat ok is en ook jullie kunnen zelf goed inschatten wat her eventuele risico is.

Ik hoop voor jullie dat deze laatste cryo's eindelijk resultaat op gaan leveren!

17. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

Sep 12, 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ladouce, ook jij bedankt voor je reactie. Wat een heftig verhaal zeg... Sowieso dat je al 6 behandelingen achter de rug hebt maar ook met zoveel embryo's. Zo zie je maar dat er in elk ziekenhuis weer anders tegenaan gekeken wordt.

Respect voor jou en ik leef met je mee. Ik hoop van harte voor je dat je met een van de cryo's een goede zwangerschaps zult krijgen!

Share This Page