Drie kindjes onder 4 jaar of wachten tot basisschoolleeftijd? Ervaringen gezocht!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Feem, 23 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feem

    Feem Fanatiek lid

    13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Hi dames,

    Wij zijn aan t praten over een derde kindje. Onze oudste kinderen schelen 20 maanden in leeftijd. Dit ervaren we als druk, maar wel fijn, uiteindelijk eerder uit de luiers enzo.

    En we vragen ons nu af: willen we ook zo’n leeftijdsverschil tussen nr2 en nr3 of willen we toch langer wachten? Totdat de oudste op school zit. Het is natuurlijk wel lekker als de oudste op de basisschool zit. Dan heb je meer tijd voor de jongste 2. Maar je bent dan wel druk met de oudste brengen naar school. De oudste gaat op dit moment al wel naar peuterspeelzaal. Dus halen en brengen moeten we sowieso.

    Dus mijn vraag: Wie heeft er ervaring met 3 kids onder de 4 jaar? Hoe vond je dat? Achteraf spijt dat je niet gewacht hebt tot oudste naar school ging?

    En als we zouden wachten tot basisschool-leeftijd, dan bewust nog langer wachten? Totdat de oudste gewend is aan basisschool? Anders ineens wel veel tegelijk misschien voor hem?

    Ik ben benieuwd! Natuurlijk altijd maar de vraag of het weer mag lukken, maar bij onze oudste kindjes ging het (gelukkig) best snel!


    Liefs!
     
  2. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Wij hadden er 3 onder de 3 en ik was heel blij dat ik de oudste nog niet elke dag naar school hoefde te brengen. Ik vond het in het begin namelijk best pittig en moest echt een ritme vinden. Naarmate de jongste ouder werd, werd het makkelijker

    Wegbrengen naar de psz was alleen bij de middag even puzzelen in verband met het slaapje van de 2e. De ochtend was geen probleem, want mijn middelste ging naar een dreumesgroep en dan paste mijn zus op de jongste.

    Ik zou het absoluut niet anders doen. Nu zwanger van de 4e en nu moet ik de oudste we naar school brengen, dus ben heel benieuwd hoe dat straks gaat.
     
  3. Feem

    Feem Fanatiek lid

    13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Ja ik twijfel juist over of dat de oudste naar basisschool gaat het makkelijker wordt of juist niet. Dan moet je de hele bedoeling inpakken om 8u en om 14u weer om de oudste te halen/brengen.......
     
  4. Pioenroos92

    Pioenroos92 Fanatiek lid

    28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Heyy! Herkenbare kwestie. Wij hebben besloten ietjes langer er tussen te laten. Hier 2 meiden van 1 van 3.5 en de jongste wordt bijna 2.

    Mocht het ons gegeven zijn dan is hopelijk de oudste 4.5 en de jongste ruim 2.5 als het kindje geboren word. Wij waren toch wel van mening dat ietjes langer er tussen toch wel prettig is. Ons gezin is na de derde compleet dus wilde er ook niet teveel tussen hebben zodat het misschien een buitenbeentje word..

    Nougoed alles heeft ze voor en nadelen. Volg je gevoel! Dan zit je altijd goed.
     
    meintje vindt dit leuk.
  5. Feem

    Feem Fanatiek lid

    13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Voor ons zal hij/zij ook de laatste zijn. En willen ook niet dat hij/zij buiten de boot gaat vallen dus zouden nooit 5 jaar nog wachten. Onze jongste is op dit moment bijna 1 jaar. Onze oudste is nu ruim 2,5 jaar. Dus er zit tussen onze situatie een jaar verschil ;) we willen mss ook nog een klein jaartje wachten.... het kriebelt wel enorm al en het is nu eigenlijk ook al welkom. Maar vraag is dus of t verstandig is haha!

    Jullie gaan er nu dus voor! Spannend!!!!
     
    Pioenroos92 vindt dit leuk.
  6. Pioenroos92

    Pioenroos92 Fanatiek lid

    28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ah ze zijn net wat jonger bij je! Leuk hoor!! 2 jongens, zo anders lijkt mij dat. Genieten he! Wij hadden wat twijfels over wel of geen derde vandaar dat er ook wat lang er tussen zit. Op zich komt het nu wel super goed uit. De meiden kunnen heerlijk samen spelen en begrijpen/luisteren al heel goed. Mocht het allemaal weer voorspoedig verlopen, zal de baby hopelijk mei/juni/juli geboren worden en heeft de oudste dan lang zomervakantie op school.

    Al met al is het natuurlijk weer zo'n wonder als het weer mag lukken! Kan echt niet wachten om te starten:rolleyes: Jullie ook succes met de keuze:thumup:
     
  7. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier was de oudste net 3 geworden toen de jongste geboren werd. De middelste was toen anderhalf.
    Ik vond het echt wel behoorlijk pittig. De middelste was snachts ook nog regelmatig wakker en de oudste sliep savonds regelmatig pas om 21.30uur (nog steeds trouwens).
    Ze kunnen verschrikkelijk goed ruzie maken maar ik vind het ook heel leuk nu ze ouder worden.

    Ik heb er geen spijt van. Ben dol op alle 3. Maar met een vierde wilden we toch wat langer wachten, omdat ik het soms best zwaar vond.
    Ook om weer zwanger te zijn. Ik wilde nu eerst mezelf weer even terug vinden. Dat is aardig gelukt en denken we er over om binnenkort voor een 4e kindje te gaan.
     
  8. Feem

    Feem Fanatiek lid

    13 aug 2015
    1.784
    899
    113
    Vrouw
    Ja als ik nu zwanger zou raken dan zal de oudste 3 en 3 maanden zijn en de jongste 19 maanden ofzo? Vergelijkbaar met jullie situatie. De kindjes slapen allebei wel van 19- 630/7 dus dat scheelt wel. Allebei redelijk goede slapers.

    Het verlangen is er wel heel erg haha
     
  9. BertxBirgit

    BertxBirgit Fanatiek lid

    17 feb 2015
    1.925
    514
    113
    Vrouw
    Zaakvoerder 'Het geitenwollen sokje'
    Mol (België)
    ik heb er 3 jaar op jaar, dus op 2,5 jaar tijd. zeer pittig maar oh zo heerlijk! :D
    De jongste is geboren op de dag dat mijn oudste voor het eerst naar school moest, was wel grappig!
    (In Belgie gaan ze vanaf 2,5 jaar naar de kleuterklas)
     
  10. kaaskroketje

    kaaskroketje Fanatiek lid

    20 apr 2014
    1.189
    491
    83
    Vrouw
    in heaven <3
    4 binnen de 4jaar.
    Oudste werd 4 als de jongste net 2dagen oud was. Pittig maar heerlijk. Groeien echt samen op en rolde in elkaars ritme
     
  11. Evelien1206

    10 jun 2019
    34
    19
    8
    Vrouw
    Ik vond het schoolritme juist heel lastig icm een baby.
    Het is namelijk niet alleen brengen en halen, maar ook afspraakjes met vriendjes (dubbel brengen en halen), kinderfeestjes, luizenmoeder, zwemles, activiteiten op school etc etc.

    Ik vond het leven zonder leerplicht een stuk relaxter :D

    Maar zo is er altijd wat, ik zou vooral kijken wanneer jullie je er klaar voor voelen. De rest komt vanzelf wel goed!
     
  12. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    Mijn kindjes zijn 8, 4 en 0, dus elke keer ging er één bijna naar school als de baby kwam. Ik vond het ideaal, quality time met de oudste voordat hij naar school ging, en zo ook met de middelste.

    Wel moeten ze mee in het ritme van school en met slaapjes is dat lastig plannen. Met de derde ben ik al een stuk gemakkelijker, gewend van de eerste twee en het ritme komt vanzelf.

    Voor beide situaties valt iets te zeggen natuurlijk, maar 3 onder de 4 lijkt me erg pittig, en ook daar loop je straks tegen het schoolritme aan als de oudste naar school gaat.
     

Deel Deze Pagina