mijn vader dacht dat ik met 5 maanden al kon vliegen hield me boven zijn hoofd en lichte me een beetje op en tja de rest kun je wel invullen geen traphekjes sambal hahaha ( mijn moeder is indo) dus kreeg dit al vrij snel en nee ben er niet slechter door geworden,
Ja, Shandy ja! Ik dacht er net nog aan, maar ik twijfelde: zit daar nu wel of geen alcohol in? Mochten wij standaard met de kerstdagen en op oudejaarsavond, zo af en toe kregen we een flesje bij m'n opa en oma.
ik geloof dat het bij mij wel meeviel, mijn moeder heeft niet gerookt en gedronken tijdens de zwangerschap. Wel ben ik vervoerd in een losse reismand in de auto, mijn zus is er als baby door hard remmen weleens van de achterbank gedonderd. Verder deden ze alleen echo's op medische indicatie zo heeft mijn moeder alleen bij mijn jongere zusje een echo gehad omdat zij zo enorm misselijk was, dachten ze aan een tweeling, wat niet zo was. Doordat er geen termijn echo was, was het niet helemaal bekend wanneer je nu precies zwanger was geworden en dus werd er nooit een uitgerekende datum bijgesteld. Ik kwam achteraf gezien waarschijnlijk te laat ter wereld want mijn vruchtwater was helemaal groen bij geboorte. Dat was toentertijd niet omdat ik erin gepoept had maar omdat mijn moeder zwaar overtijd liep. Maar ja daar kwam je dan wat later achter zeg maar. Ik heb er niks aan overgehouden. Daarintegen vraag ik dat weleens af van mijn man en zijn broer...mijn man heeft wel wat gezondheidsproblemen en zijn broer ook die ze nu makkelijk zouden kunnen toeschrijven aan dingen die je tijdens een zwangerschap zou doen; mijn schoonmoeder rookte en dronk erop los tijdens beide zwangerschappen. En kan nu nog doodleuk roepen " ze hebben er niks aan overgehouden" jaja denk ik dan, volgens mij mis jij iets
ik moet zeggen dat ik dat verschil ook altijd heel groot vind tussen mijn moeder en mijn schoonmoeder; ze zijn even oud, hebben kids van dezelfde leeftijd en mijn moeder zegt heel goed te weten dat je echt niet moest roken tijdens de zwangerschap, mijn schoonmoeder zei dat dat toen niet bekend was. Volgens mij is het net wat je wilt horen .
Ik heb hem ooit eerder geplaatst maar hier is ie weer, hij blijft leuk en toepasselijk voor deze topic. Geboren voor 1985? Doorlezen! . Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 70-er/80-er jaren nog leven? Volgens de theorieën anno 2007 zouden we toch allang dood moeten zijn? Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium. Boven aan de trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voor je ouders het merkten. Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen. Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg. Op de fiets zat je met je gat achterop de bagagedrager en probeerde je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je. Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets. Water dronken we uit de kraan, niet uit de fles. Brood stond stijf van de conserveringsmiddelen, na 2 weken was een half bruin nog net zo vers als in de winkel. Kleur en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu ook echt niet meer. Een kauwgum legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond. Op school hadden ze maar een maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke klep eraan. Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was te groot of te klein. Een fiets had geen versnellingen en als je band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken. We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee! Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze-mannetjes-verzamelplek. Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee. Wij aten ook al koekjes en kregen brood met heel veel boter en werden toch niet dik. We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van. Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiekanalen, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden! De TV begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek. We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon 'ongelukken' en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor. Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte. Pedagogisch verantwoord speelgoed maakte we zelf. Met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de heuvel dat we de rem vergeten waren. We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen. Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms nog een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De leraar had altijd gelijk. We smeerden onze boterhammen zelf, met grote-mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag. Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje! Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je eruit te lullen. Onze vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen. Hoor jij ook daarbij? Gefeliciteerd, wij waren helden!
Mijn moeder bracht mijn broers naar school als ik gewoon in mijn bedje lag te slapen en als ik dan nog maar net lag te slapen dan fietste ze naar het winkelcentrum 10 minuten verderop, om maar alvast de boodschappen te halen. Roken en drinken dat deed mijn moeder niet en ook mijn vader is geen roker. Wel kreeg ik met 8 weken al prakjes met sinasappel, banaan en liga. Met 3 maanden at ik al met de pot mee! De reiswieg ging ook hier gewoon los op de achterbank.
-bijvoeden na 2 maand (sinasappelsap met liga) -geen traphekjes. -los op de achterbank van de auto (geen gordels op achterbank en zitverhogers) -geen maxicosi, gewoon in de kinderwagenbak in de auto -onder dekbed slapen als baby ipv deken en laken. en ja ik leef nog steeds alles is goed gekomen
heb het voor 85 lijstje er even bijgepakt autogordels uiteraard niet. (wel traphekje en babyfoon. zelfgemaakt alletwee door mijn handige vader! )(en we hadden een dranger, jeetje en in ben van voor in de 70er jaren)(en ook een fietsstoeltje, wel nieuwe schoenen) Ik heb nog steeds geen mobieltje, en we speelde veel op vieze mannetjes plekken we kregen geen koekjes maar hadden wel een zwartwit tv en we liepen naar school. ik had trouwens ook als enige (naast mijn broertje) een lampje in mijn lampion met sint maarten. wederom mijn ohzo handige papa gemaakt.
Haha ik hoor bij de helden van voor '85 Ma rookte voor, tijdens en na de zwangerschap. Gewoon in huis. Ma dronk voor, tijdens en na de zwangerschap 2 pilsjes in de middag en een wijntje bij het eten. Ook ik lag in de reiswieg los op de achterbank. Gordels hadden we niet. We speelden zonder toezicht buiten. We gingen op scouting gevaarlijke dingen doen (abseilen, stormbanen bestormen, tokkelen) want daar was nog geen ARBO voor. Elk kamp brak wel iemand wat, hoorde erbij.
Haha, hoe herkenbaar! Leuk topic dit! Moet wel zeggen dat mijn moeder wél gestopt was met roken. Beetje jammer alleen dat dat was toen ik een half jaar oud was, haha! Heb daar overigens wel aan overgehouden dat ik wat kleiner ben, maar ach ja, dat is dan maar zo!
Hier werd ik trouwens ook in bed gelaten als mijn moeder boodschappen ging doen. Zo heeft ze later eens bij thuiskomst een helemaal overstuur zusje van mij teruggevonden, die niet meer in haar bedje lag maar onderaan de trap. (ze was haar bedje uitgeklommen en viel vervolgens van de trap). Gelukkig heeft ook zij het overleefd.
Mijn moeder heeft het allemaal heel netjes gedaan, behalve matig roken tijdens de zwangerschap. Rare dingen heb ik toen ik een babytje was niet gehad. Mijn vriend wel: die kreeg met 3 maand al vaste voeding uit potjes. En omdat hij dit niet zo heel erg lekker vond, deed schoonmoeder er een flinke schep zout en suiker bij in.................... OMG! Ook kreeg hij toen al droge worst te eten.
hmmm, volgens mij viel het hier nog wel mee. Mijn moeder dronk wel eens een wijntje tijdens de zwangerschap maar rookte niet (nooit gedaan), at gezond, heeft ons nooit alleen gelaten als we sliepen, zaten in een kinderzitje op de fiets, ik heb nooit honing, beerenburger of jenever op/in de fles of speen gehad om stil te blijven, ook geen extreem vroege bijvoeding. Wel in de reiswieg op de achterbank en mijn vader knipte de speen van mijn fles open omdat ik te hongerig was. De kraamzorg zei toen dat ze mij moesten laten huilen dat dat het beste was maar pa was er van overtuigd dat ik honger had, stopte dus een fles met groot gat in me mond en ik was tevreden... Ook heeft mijn moeder meer dan normaal echo's gehad en is op tijd ingeleid omdat ze vriendjes was met dr gynacoloog (ze werkten samen) Niet veel spannends dus. Maar vind wel, zoals een van mijn voorgangers al zei, tegenwoordig kan men zich wel om alles druk maken en zijn we, naar mijn mening, soms wat te voorzichtig. Een middenweg zou mooi zijn...
Haha, hier hetzelfde . Met bijvoorbeeld een kettingrokende papa die zelfs in de auto met die Camel tussen z'n lippen achter het stuur zat... en wij met z'n drieën op de achterbank. Ik denk dat mijn ouders ook wel eens op visite zijn gegaan terwijl wij lagen te slapen (ik zal het eens navragen...). Hele dagen naar het zwembad met vriendinnetjes zonder dat er ieder uur contact was per telefoon, sms etc. Ik had zo'n babyhopser, een stoeltje aan twee elastieken aan het plafond, daarmee werd ik door de huiskamer gelanceerd als baby... Heerlijke tijd!
Ikvind het echt een heerlijk topic.. schoot me later nog iets te binnen wat ik echt erg vond toen ik het later hoorde van mijn moeder, zij doopte ook een speen in suiker en daarna cognac, sliepen we lekker op. Dacht dat dit echt alleen mijn moeder was, maar lees dat er meer waren die dat deden. Ook staat in mijn babyboek dat ik een periode had waarin ik slecht sliep en ik toen een slaapdrankje kreeg van de huisarts, wat dat dan geweest moge zijn??? Verder kan ik me niet herinneren dat ik ooit een autostoeltje of gordel om heb gehad, en natuurlijk rookte mijn ouders in de auto met 3 kinderen achterin. Ramen dicht ook. Vind het "voor 1985" verhaal wel erg leuk en herkenbaar trouwens, hoop dat mijn kinderen ook zo terug kijken op hun heldenjeugd straks.
Nee, ik geloof dat mijn ouders wel goed aan de regels hielden. Alleen wel mijn vader rookte ook in huis. Mijn moeder niet, die was gestopt met roken teon ze zwanger raakte. Inderdaad in een reiswieg op de achterbank. Nu zegt mijn moeder: levensgevaarlijk, er had vanalles kunnen gebeuren, maar er waren nog geen autostoeltjes. Overigens mensen die dat roepen: ach mijn moeder rookte als een ketter en ik leef ook nog... Ja, maar de kindersterfte was toen wel echt VEEL hoger. En ook de gezndheid van ons kinderen is er op vooruit gegaan.
Oh inderdaad, ik zie het voor me , nu word je echt afgeschoten als je dit doet (en terecht natuurlijk...)
Geboren in de jaren 70 en ik heb het "overleeft" Ik zat ook los in de auto terwijl de ramen dicht waren en vaders rookte, ik kan me herinneren dat ik daar zooooo misselijk van werd . En fietsen, ach ik kreeg een vouwfiets en daar moest ik het mee doen. Tot het ding onderweg een keertje door het midden knapte en ik met 2 helften thuis kwam. Toen kreeg ik een nieuwe (lees 2de-3de-4de of ik weet niet hoeveelste hands)