Haha, das ook een goeie, zonnebrand melk! Hoe vaak ik wel niet verbrand ben als kind op vakantie in Domburg.. Ik werd wel ingesmeerd, maar dan 1 keer met factor 2 ofzo. Ik smeer mijn dochter in met factor 50!! En mijn ma maar in de weer savonds met schijfjes komkommer...
Bij deze topic denk ik ook een beetje aan die film 'the hangover'. Babytje wordt op de achterbank gezet, zonder maxicosi, maar wel gordel om. En zij gaan naar binnen en laten de baby even een half uurtje in de auto (in las vegas, dus volle zon)
Het enige dat ik herken is los op de achterbank en vroeg bijvoeding krijgen. Verder rookte en dronk mijn moeder niet tijdens de zwangerschap, werd er bij ons in huis niet gerookt, werd ik gewoon ingesmeerd met zonnebrand als ik in de zon was, ik kreeg geen alcohol om te slapen, mijn moeder liet me niet huilen, had ik een fietstoeltje met dingetjes waar ik mijn voeten op kon zetten enz. Ik ben van 1984 trouwens.
me moeder rookte tijden zwangerschap werd in de wagenbak op de achterbank gezet en moest mijn vader hard remmen viel ik om en zat klem tussen de banken
Whahaha Als ik kijk naar oude foto's van mij zie ik ook speelgoed met kleine onderdelen of vreemd verf dat er van ellende af valt Snap niet hoe mijn moeder mij van al die witte beeldjes af kon houden,ze stonden gevaarlijk laag (Wat wij gevaarlijk noemen nu haha) Wel is er één ding wat nu breekbaar is en vroeger niet Je kon meppen wat je wou tegen de tv maar die had weinig te lijden NU: 1 slag met je plastic hamertje en je ziet niks meer op het beeld Is gebeurd van de week met zoonlief namelijk Is deze generatie voorzichtiger,wat meestal betekend dat je juist op je bek valt?
JA! erg leuke film, maar naar dat stukje met de baby kon ik slecht kijken Roken tijdens de zwangerschap, in de bak op de achterbank, erg snel bijvoeding...Ik heb als baby per ongeluk eens een sigaret opgegeten. Gelukkig niets aan over gehouden.
hahaha hier was mijn vader ook onze privekapper en mijn pony werd ook veeeel te kort geknipt en soms ook nog schuin aan de schoolfotos te zien. *schaam*
Ik ben van '84 en ik zat wel in een maxi-cosi. Was volgens mij het eerste jaar dat die dingen bestonden? Na de maxi-cosi gewoon los op de bank. Net zo makkelijk! Slapen: op de buik. Mijn moeder is wel netjes gestopt met roken toen ze zwanger was. Toen borstvoeding niet lukte was ze zo gefrustreerd dat ze weer begon haha! Toen mijn broertje in haar buik zat, is ze wel gestopt en niet meer begonnen. Ze dacht altijd dat ik honger had als ik huilde: resultaat; dikke baby! Toen ik 8 was of zo hadden we een oppas die een beetje apart was. Ik kwam een keer thuis van school en toen lag er een briefje dat ik boodschappen moest doen (van die oppas dus). Netjes gedaan, maar huissleutel vergeten. Uren gewacht op de oppas. Die had haar sleutel ook binnen laten liggen. Heeft ze mij het dak op laten klimmen en laten inbreken in mijn eigen huis! Leuk, met van die kantelramen die wel open waren, maar wel op de knip. Dus ik het dak afgescharreld, stukje karton gevonden en een stokkie, karton geknikt, tussen het raam gestoken, met het stokje de knip omhoog geduwd. Tadaaaa! Mijn ouders waren not-amused trouwens. Wij kregen trouwens écht geen alcohol of zo. En ik kreeg een of andere zure babyvoeding omdat ik de gewone niet zou lusten?? Mijn pa rookte ook in huis. Niets aan overgehouden. Ik kreeg ook geen bruin brood maar gewoon wit. Veel lekkerder.
Mijn moeder rookte ook gewoon toen ze zwanger was van mij. Ik sliep gewoon op mijn zij of buikje onder een "lekker dekbedje" aldus mijn moeder. Gewoon op schoot in de auto, flesvoeding vanaf dag 1 want borstvoeding was volgens haar niets waar over gesproken werd en zogezegd niemand in haar omgeving deed het. Er werd niet over gesproken bij de gynaecoloog controles en er werd meteen een flesje gemaakt na mijn geboorte. Ik zat los in de kinderstoel. Mijn 2 broers zaten ernaast aan tafel en mijn moeder aan het aanrecht, en viel gewoon eruit, op de stenen vloer met mijn hoofd, destijds. Autsj. Hmm... ja heb broers die veel ouder zijn dan mij en me als klein meisje als speeltje op bed gooide omdat het zo leuk stuiterde. Heb het overleefd...
mijn moeder rookte volgens mij wel tijdens de zwangerschap... weet het niet zeker maar niet veel omdat ze zo ziek er van werd dacht ik. idd los op de achterbank in een reiswieg babyfoon werd bij de buurvrouw gezet en mijn moeder ging gewoon bij mijn oma in het ziekenhuis op bezoek onze achterdeur stond altijd open, ook als mijn ma effe boodschappen was doen. geen haan die naar inbrekers kraaide met pa op schoot achter het stuur stukje rijden gewoon op de openbare weg met pa op de bank liggen terwijl ie gewoon een lekker shaggie lag te roken tand door de lip, niks hap of hechten. effe koud washandje erop en weer verder spelen. heb diverse littekens in en op me lip en kin doos zulke acties hahaha
Voor het laatste ben ik ook bang, maar dan vooral wat opvoeding betreft (te beschermend en te individueel). Ik ben ook bang dat onze kinderen te weinig weerstand op zullen doen en daar later last van zullen hebben (en wij de schuld) Voor de rest zijn alle verhalen hier erg bekend, al waren mijn ouders erg into gezond eten. Ik kreeg wel bier van mijn oom op mijn 1ste verjaardag :/
Ruimte te kort in de auto? In de achterbak was nog plek zat! Geen echo's: m'n moeder kwam er bij de bevalling pas achter dat ze zwanger was van een tweeling. D'r komt 'r nog een!! Moesten ze ook nog snel een tweede meisjesnaam verzinnen. M'n zus en ik waren 9 weken te vroeg, ook dat hebben we overleefd. Ook mocht je als baby in die tijd maar beperkt eten. De melk werd afgemeten, en als je daarna nog honger had: pech! Dat zit er zo ingebakken dat ze mijn oudste, die toen nog een baby was, hebben laten huilen en met hun handen in het haar zaten wat ze moesten doen. Toen hebben ze mij opgebeld (was een avondje uit) of ik ajb terug kon komen, want ze wisten niet wat ze moesten doen. Kwam ik daar, bleken ze hem dus helemaal geen eten te hebben gegeven! Ondanks dat ik een halve winkel bij ze had achtergelaten. Potje d'rin: baby stil. M'n ouders: " Oooo, tja, we wisten niet dat ie MOCHT eten!"
Mijn ouders hebben het volgens mij vrij netjes gedaan het enige wat ik weet is dat ze al vroeg bijvoeding gaven. Met 3 maanden at ik al met de pot mee en toen was het huilen over zei mijn moeder. Ik had gewoon honger! Ooh ja en een enkele keer een wijntje kon ook gewoon! Mijn ouders waren allebei gestopt met roken toen mijn moeder zwanger was van mijn zus. Wij hebben nooit traphekjes gehad maar die heb ik ook niet gehad. Vond het niet nodig mijn zoontje hebben wij altijd goed in de gaten gehouden en later verteld dat hij ons altijd moet roepen en uit moet kijken bij de trap. En zo zijn er nog wel dingen dat ik denk pffff je kan je wel overal druk over maken zeg. Nee ben gewoon erg nuchter en niet zo'n overdreven beschermende moeder. Dus die dingen van toen ja ach zo slecht zal het heus niet geweest zijn hoor!
Ik kreeg bijvoorbeeld wel al met 10 weken sinaasappelsap. Weet niet of het daardoor komt, maar mooi dat ik allergisch ben voor fruitsappen! Heb ook hooikoorts en een super gevoelig huidje voor bijvoorbeeld eczeem. Mijn dochter krijgt nu dit weekend voor het eerst haar eerste hapje en zeker nog even geen sinaasappelsap
Ik zit altijd zo met verbazing te kijken naar bv filmpjes van sinterklaas. Zitten we met z'n allen in een piepklein huisje bij mijn opa en oma, 10 kindjes in de leeftijd 0-10 en iedereen aan de shag! Nu rookt er trouwens niemand meer, iedereen is gestopt
Jaa mijn moeder rookte ook vrolijk door... en mijn vader brouwde speciaal voor haar een "light" biertje van naar schatting 2,5%, want dat kon dan weer geen kwaad Verbrand - oh elke zomer wel een paar keer! En nog steeds ben ik er net wat te makkelijk in. Bijvoeding weet ik echt niet meer, op autogordels waren ze voor zover ik me herinner wel heel precies. Behalve als we op vakantie gingen: dan ging de achterbank plat, bouwden ze van alles wat mee moest een soort van bedje in de lengte achter de voorstoelen en rijden maar naar diep in Frankrijk En of ik ooit in een maxicosi heb gelegen, geen idee. Wij gingen ook overal mee naartoe, en werden dan gewoon ergens in een rustig kamertje gelegd. Ik heb heel wat uurtjes doorgebracht in het kantoortje van de dominee van de kerk waar ze actief waren Er zal wel een babyfoon geweest zijn. Zowel ik als mijn broertje zijn wel heel lang borstgevoed. Mijn moeders verloskundige heeft voor mij nog moeten praten als Brugmans om uberhaupt een echo te krijgen bij een zwangere met een miskraam in de voorgeschiedenis :x Het "leren over veiligheid" deden ze ook wat onorthodox. In het huis waar we woonden tot ik een jaar was, was geen centrale verwarming maar een kachel in de kamer. Om me voor eens en altijd te leren dat ik van de kachel weg moest blijven, hebben ze mijn handje gepakt en even heel kort bij/tegen de hete kachel gehouden! Oma was not amused... Mijn vader was nog wat makkelijker dan mijn moeder, en zag er geen enkel bezwaar tegen om twee jaar oude mij gewoon de klimtouwboom in te laten, en te zien hoe ver ik zou komen... nou tot de top dus! Met zeven jaar fietste ik ons hele provinciestadje door om naar het zwembad te gaan, ook 's avonds. Fietshelmpje? Pffff.... Ik herinner me ook nog wel dat we met een paar kinderen uit de buurt door een andere vader naar school gebracht werden... met zn drietjes op de passagiersstoel! Met elf jaar pakte ik in mijn eentje de bus naar de stad of de trein naar een ander deel van het land. Ik wist niet eens beter
Jeetje, als ik dit lees valt het bij mij inderdaad wel mee. Ben van '84 dus ook een 'Held' geloof ik dan maar heb niet zoveel hoeven te overleven hoor! Er komen wel een paar dingen bekend voor maar bijvoeding zo vroeg? Bij ons niet. Sinaasappelsap? Ook niet gehad hoor. Mijn pa gaf mij gewoon meer melk als ik honger had ondanks dat de kraamhulp zei dat dat niet mocht. Ook hebben wij altijd een traphekje gehad. Maakte mijn pa zelf. En er was zelfs een traphekje in het huis van MIJN opa en oma. Nu ook weer, sinds mijn nichtje (was 1e kleinkind) kan lopen hebben mijn ouders ook weer een traphekje geplaatst. Ja, ik lag ook als baby op de achterbank maar later gewoon in de gordels hoor. Ook heb ik nooit als kind alcohol gehad. Mijn ouders zeggen dat heel vaak, mijn nicht, die 5 jaar ouder is dan ik, dus wel en mijn ouders wilden dat absoluut niet hebben bij ons. O ja, mijn paps rookte wel, dat dan weer wel, maar mams niet hoor, nooit gedaan ook. Maar ze waren verder wel makkelijk en ben dat ook. Vind ook dat ozne generatie soms een beetje overdrijfd. Ik paste als puber op bij de kids van mijn buurvrouw en in de zomer als we dan buiten zaten hadden wij ook de babyfoon van hun bij ons terwijl de kindjes in het andere huis sliepen. Dat vind ik nog niet eens zo heel erg.